"Autovarkaita on aina ollut ja tulee aina olemaan" – näin suojaudut tehokkaasti ikävältä yllätykseltä

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Miten suojautua parhaiten automurrolta tai -varkaudelta?

Vastaus: Autovarkaita on aina ollut ja tulee aina olemaan. Tämän päivän autoja havittelevalta varkaalta edellytetään kuitenkin merkkikohtaista asiantuntemusta ja asianmukaisia laitteita – toisaalta iso osa autovarkauksista tehdään kyseisen auton omilla avaimilla. Auton omistaja tai käyttäjä voi omalla toiminnallaan jonkin verran vaikuttaa siihen, kuinka todennäköistä on, että juuri oma auto joutuu varkauden kohteeksi.

Suomessa autovarkauksien suhteen ei voida puhua mistään ilmiöstä. Kuitenkin varkauksia – tai ainakin varkausyrityksiä – täälläkin tapahtuu. Välillä varkaan motiivina on liikkumistarve – välillä taas auton tyhjentäminen kaikesta arvokkaasta. Ajonestolaitteiden myötä hetken liikkumistarpeeseen tehtävät autovarkaudet ovat viime vuosina vähentyneet.

Tällainen on nykyaikainen autovarkaus 1:26
VIDEO: Näin nopeasti varkaat voivat viedä "avaimettoman" auton kaappaamalla avaimen signaalin vaikkapa kotisi ulkopuolelta.

Tarkkana avaimien kanssa

Suosittelen säilyttämään auton kaikkia avaimia huolellisesti. Housujen taskussa ne seuraavat käyttäjäänsä varmimmin.

Avainta ei pidä jättää autoon sisälle hetkeksikään: Huoltamon tai kaupan oven eteen käymään jätetty auto on varkaalle melkoinen houkutus. Vanha sanonta ”tilaisuus tekee varkaan” pitää varsin hyvin paikkansa. Auto onkin syytä lukita aina, kun poistuu sen luota.

Erityisen huolellinen pitää olla, jos autossa on sähkötoiminen takaluukku tai ikkunoiden ”mukavuusavaus”-toiminto. Itselläni on useita kertoja käynyt niin, että työkaverit ovat tulleet työhuoneeseeni kesken työpäivän kertomaan autoni takaluukun olevan sepposen selällään. Avaimen ollessa taskussa takaluukun avauspainike on painunut pohjaan ja avannut takaluukun niin, että olen itse ollut asiasta täysin tietämätön.

Ikkunoiden mukavuusavaus toimii puolestaan monessa autossa niin, että painettaessa kauko-ohjainavaimen ”lukko auki” -painiketta pidempään, aukeavat auton ikkunat – ikään kuin auton tuulettamista varten. Jos tämä tapahtuu vahingossa, kuljettajan huomaamatta, on auto varsin altis varkaille ja muulle ilkivallalla – aivan, kuten auki olevan takaluukunkin kohdalla. Itse olen kytkenyt mukavuusavaus-toiminnon auton asetuksista pois päältä. Takaluukun osalta toiminnon deaktivointi ei sen sijaan ole mahdollinen – ainakaan kaikissa autoissa.

Kahvilan pöydälle tai huoltoaseman tiskille laskettu avain lähtee helposti varkaan matkaan – samoin esillä olevat vara-avaimet kotoa, esimerkiksi asuntomurron yhteydessä.

Avaimen yhteydessä ei kannata milloinkaan pitää mitään tunnistetietoja. Avaimenperä, jossa on auton rekisteritunnus tai käyttäjän nimi- tai yhteystietoja, tekee varkaan elämän helpoksi. Mikäli haluaa, että avaimet palautuisivat mahdollisen katoamisen jälkeen itselle, on viisainta laittaa avaimeen löytöavaimenperä, jossa neuvotaan löytäjälle, miten ja minne kadonneista avaimista voi ilmoittaa tavoittaakseen niiden omistajan. Omistajan henkilöllisyys ja yhteystiedot säilyvät koko ajan salaisina.

Tietojenluovutuskielto

Hyvä keino on myös auton tietojenluovutuskiellon tekeminen Traficomin palvelussa. Jos autoon murtaudutaan ja sieltä varkaan mukaan lähtee vaikkapa koti- tai työavaimet, on varkaan haastavampaa selvittää osoitetta, johon avaimet sopisivat.

Näin vähennät varkaiden mielenkiintoa

Auton kiinnostavuutta varkaiden silmissä voi vähentää varsin yksinkertaisin keinoin: Pysäköiminen hyvin valaistuun ja vilkkaasti liikennöityyn paikkaan, johon on parhaimmillaan vielä hyvä näkyvyys useista asunnoista, nostaa murtautumiskynnystä melkoisesti.

Lisäksi on syytä muistaa, ettei mitään arvokasta tai arvokkaalta vaikuttavaa tule säilyttää autossa näkösällä: Jo penkille unohtunut avainnippu on varkaalle riittävä houkutin. Avaimillahan voi päästä moneen kiinnostavaan paikkaan, kuten kotiin tai työpaikalle - paremman saaliin toivossa.

Myös tavaratilan suojaverho tai hattuhylly on syytä pitää tavaratilan päällä, jos siellä on tavaraa. Tavaratilan ollessa tyhjä, asian voi kertoa varkaalle jättämällä verhon tai hattuhyllyn pois.

Olennaista on muistaa, että autoon murtautuminen saattaa hetken mielijohteesta saada varasta yrittämään myös koko auton varastamista. Vaikka tämä jäisikin vain yritykseksi, aiheutuu siitä ylimääräisiä vaurioita kustannuksineen.

Tekniikka auttaa

Autoon voi pakollisen ajonestolaitteen lisäksi tilata tehtaalta tai jälkiasentaa varashälyttimen. Osassa uusia autoja on myös mahdollisuus seurata auton kulkua ja tarkistaa sen pysäköintipaikka paikannusjärjestelmän avulla. Joillakin automerkeillä tällainen palvelu applikaatioineen on saatavilla jo vakiovarusteena, mutta niitä on mahdollista hankkia myös jälkiasenteisina. Paikannin sinällään ei tietenkään ehkäise varkauksia, mutta helpottaa omaisuuden takaisin saamista.

Toki varkauksia voi ehkäistä myös varsin yksinkertaisilla, mekaanisillakin laitteilla, kuten ratti-poljinlukolla tai vastaavalla. Niiden käyttö on tietenkin hieman hankalaa ja aikaa vievää, mutta tietyissä tilanteissä pieni vaivannäkö saattaa hyvinkin olla perusteltua. Itse olen ratti-poljinlukkoa käyttänyt Baltiassa ja Puolassa autoillessani sillä ajatuksella, että jos kadun varressa on kaksi autoa, varas valinnee ennemmin sen, jossa tällaista lisälukkoa ei ole.

Varkausvakuutus

Varkauden aiheuttamien kulujen minimoimiseksi autoon kannattaa ottaa varkausvakuutus.

Esimerkiksi aika-ajoin eri medioissa nousee kohu avaimettomista keyless-lukitusjärjestelmistä ja niihin liittyvistä riskeistä signaalinkaappauksineen. Esitetyt ratkaisut ongelman torjumiseksi ovat toinen toistaan luovempia, kuten avaimen kääriminen folioon tai sen säilyttäminen jääkaapissa. Tällaisiin toimenpiteisiin ei kuitenkaan ole tarvetta: Jos vakuutusyhtiö on myynyt varkausvakuutuksen tällaisella lukitusjärjestelmällä varustettuun autoon, ovat he luonnollisesti, vakuutusehtojen puitteissa, myös korvausvelvollisia.

Autonvalmistajat kehittävät ”avaimettomia” järjestelmiään koko ajan, muun muassa niin, että avaimissa on mukana liiketunnistimet, jolloin avain lähettää tarvittavaa signaalia vain hetken sen jälkeen, kun se on ollut liikkeessä.

Tekniikka siis kehittyy kaiken aikaa – ja varkaat siinä mukana.

Lue myös:

    Uusimmat