Yhä useampi amerikkalainen nuori kertoo, ettei aio hankkia ajokorttia tai autoa.
2000-luvun sukupolvi ei ole enää yhtä kiinnostunut autoista ja ajamista, vaan panostavat ennemminkin viimeisten trendien mukaiseen teknologiaan, kertoo Fast Company.
Viime vuosina 18–34-vuotiaat ovat hankkineet yhä harvemmin uusia autoja. Ostohaluttomuutta on perusteltu heikolla taloustilanteella, mikä saa nuoret varovaisemmiksi. Kuluttaminen, ja varsinkin isojen hankintojen tekeminen, ei enää houkuttele. Myös mahdollisen lainan ottaminen pelottaa.
Syy ja seuraus eivät kuitenkaan ole näin yksinkertaisia. Älypuhelinten, nettiliittymien, vakuutusten ja sovellusten kuukausittaiset kulut nousevat usein niin korkeiksi, että vastaavalla summalla voisi jo hyvin maksaa autolainaa. Niin ei kuitenkaan tehdä.
Ennen oma auto merkitsi nuorelle vapautta ja oman identiteetin ilmentymistä. Ajaminen ympäriinsä vailla päämäärää oli tapa viettää aikaa kaveriporukan kesken ja osoittaa olevansa itsenäinen – jo melkein aikuinen.
Nykynuoret eivät kuitenkaan tarvitse autoa tunteakseen itsensä vapaiksi – kiitos älypuhelinten ja sosiaalisen median. Edellä mainittujen myötä kavereihin ollaan yhteydessä koko ajan ja joka paikassa. Sivussa rakennetaan myös omaa identiteettiä.
Autovalmistajat pulassa
Nuorten ostovoima on huomattava, mikä saa aiheellisesti autovalmistajat panikoimaan. Erään amerikkalaistutkimuksen mukaan uusien autojen osto on vähentynyt jopa kolmanneksella 18–34-vuotiaiden keskuudessa. Jotain olisi tehtävä, mutta keinot tuntuvat olevan vähissä.
