Autovalmistajien paniikki: 2000-luvun lapset eivät halua autoa

Yhä useampi amerikkalainen nuori kertoo, ettei aio hankkia ajokorttia tai autoa.

2000-luvun sukupolvi ei ole enää yhtä kiinnostunut autoista ja ajamista, vaan panostavat ennemminkin viimeisten trendien mukaiseen teknologiaan, kertoo Fast Company.

Viime vuosina 18–34-vuotiaat ovat hankkineet yhä harvemmin uusia autoja. Ostohaluttomuutta on perusteltu heikolla taloustilanteella, mikä saa nuoret varovaisemmiksi. Kuluttaminen, ja varsinkin isojen hankintojen tekeminen, ei enää houkuttele. Myös mahdollisen lainan ottaminen pelottaa.

Syy ja seuraus eivät kuitenkaan ole näin yksinkertaisia. Älypuhelinten, nettiliittymien, vakuutusten ja sovellusten kuukausittaiset kulut nousevat usein niin korkeiksi, että vastaavalla summalla voisi jo hyvin maksaa autolainaa. Niin ei kuitenkaan tehdä.

Ennen oma auto merkitsi nuorelle vapautta ja oman identiteetin ilmentymistä. Ajaminen ympäriinsä vailla päämäärää oli tapa viettää aikaa kaveriporukan kesken ja osoittaa olevansa itsenäinen – jo melkein aikuinen.

Nykynuoret eivät kuitenkaan tarvitse autoa tunteakseen itsensä vapaiksi – kiitos älypuhelinten ja sosiaalisen median. Edellä mainittujen myötä kavereihin ollaan yhteydessä koko ajan ja joka paikassa. Sivussa rakennetaan myös omaa identiteettiä.

Autovalmistajat pulassa

Nuorten ostovoima on huomattava, mikä saa aiheellisesti autovalmistajat panikoimaan. Erään amerikkalaistutkimuksen mukaan uusien autojen osto on vähentynyt jopa kolmanneksella 18–34-vuotiaiden keskuudessa. Jotain olisi tehtävä, mutta keinot tuntuvat olevan vähissä.

Yhdysvalloissa ajokortin voi saada jo 16-vuotiaana. Nykyisin kuitenkin vain 44 prosenttia hankkii ajokortin vuoden sisällä tästä virstanpylväästä, ja 54 prosenttia ennen 18 ikävuotta. Ero on huomattava, sillä aiemmin 16-vuotiaat ryntäsivät hankkimaan ajokortin 16-vuotispäivänään.

Nuorille tekniikka on tällä hetkellä kenties suurin rahanreikä, eikä sitä hankita vain huvin vuoksi: yhä useammin tablettia, kannettavaa ja älypuhelinta käytetään esimerkiksi koulutehtävien teossa. Nuorten arvot ovat myös muuttuneet. Yrityksen imagolta vaaditaan myös paljon: ympäristöarvot, tuotteiden markkinointi ja saatavuus merkkaavat yhä enemmän.

Autovalmistaja Ford on jo ainakin yrittänyt vastata nuorison tarpeisiin. Uusiin malleihin on saatavilla synkronoiva järjestelmä, joka mahdollistaa älypuhelimen ja ajotietokoneen keskustelun. Autossa tekstaaminen, puhelimeen puhuminen, musiikin kuuntelu ja uutisten seuraaminen onnistuu äänikomennoin. 

Lähde: Fast Company

Lue myös:

    Uusimmat