Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Automaattinen parkkikiekko on laillinen – ja melkoisen fiksu käyttää

Älä tee samoja virheitä, kuin tämä autoilija: linjaa laite aiemmin liimatun tarran kanssa ja muista irrottaa parkkilaitteen näytön päältä suojakalvo.
Älä tee samoja virheitä, kuin tämä autoilija: linjaa laite aiemmin liimatun tarran kanssa ja muista irrottaa parkkilaitteen näytön päältä suojakalvo.
Julkaistu 28.09.2016 13:28
Toimittajan kuva

Mikko Niimes

niimes

Kokeilimme noin 40 euron hintaista parkkikiekkolaitetta, joka osaa itse päätellä, milloin auto parkkeerataan.

Park Lite on laite, jonka avulla parkkikiekon plärääminen on historiaa. Sen sisältämät liiketunnistimet älyävät, jos auto pysähtyy – ja tuulilasiin asetetun laitteen näyttö kertoo parkkipirkolle kellonajan, jolloin auto on pysäköity.

park lite_2
Parkkilaite sijoitettuna ohjeen mukaisesti tuulilasin oikeassa reunassa.

Testin aluksi kokeilin, onko laitteen toimintakuntoon saaminen mahdollista ilman ohjeita. Ei ole. Mielestäni nykypäivänä näinkin yksinkertaisen laitteen käyttöönoton tulisi olla heikommallakin intuitiolla varustetulle yksilölle mahdollista ilman ohjekirjaa.

Laitteessa on kaksi nappia. Ensin täytyy muokata kelloon oikea kellonaika. Tämä aloitetaan painamalla nappia, joka on niin sanotusti neula-mallinen. Se vaatii jonkin erittäin pienikärkisen esineen käyttöä, että sitä voi käyttää – esimerkiksi neuloja harvemmin siunaantuu taskuun tai esimerkiksi auton säilytyslokeroihin lojumaan.

Ratkaisin ongelman etsimällä toimistolta paperiliittimiä käyttävän kollegan ja lainasin tältä klemmarin. Myös terävä kynän kärki sopii tarkoitukseen. Oikea kellonaika asetetaan selkeätä ja leveänmallista nappia painellen.

ParkLite_sideview_blue_FI_Web_shadow_72dpi

Kun alkuasetukset on saatu laitetuksi, on aika laittaa vehje tuulilasiin kiinni. Hoidin kiinnityksen nopeasti – ehkä liiankin nopeasti, koska halusin selvittää miten pian laitteen saa käyttökuntoon. Tämä tarkoitti sitä, että vetäisin kiinnitystarroista suojalaput pois ja läväytin kojeen ohjeiden mukaan tuulilasin oikeaan reunaan.

Jälkikäteen ajateltuna olisin voinut tehdä kaksi asiaa toisin: poistaa laitteen näytön päällä olevan suojakalvon ja linjata laitteen parkkimaksuyhtiön tarran kanssa yhtenevästi.

ParkLite_backside_blue_INT_Web_shadow_72dpiLaitteen takaosasta näkee vallitsevan kellonajan. Laite asettaa pysäköimisajan auton pysähdyttyä seuraavaan puoleen tuntiin.

Park Liten käyttö on yleisesti ottaen todella helppoa. Oikeastaan ainoa asia, josta tulee huolehtia, on patterien kesto. Laitteen ohjekirjassa patterin kestoksi luvataan jopa kaksi vuotta.

Park Liten luvataan täyttävän Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen 1319/2015 määräykset, jotka tulivat voimaan 1. joulukuuta 2015. Myös tieliikennelain ehdot täyttyvät. Tämä kaikki on kirjattu laitteen myyntipakkaukseen.

Toivoa sopii, että myös monenkirjavasti toimivissa yksityisissä parkkifirmoissa tunnetaan nämä lait ja asetukset, ettei autoilija joudu kiistoihin sakoista.

Parin viikon testijaksolla en saanut parkkisakkoja.

ParkLite_BlackPads_600x250px_accessoriesPark Lite on helppo kiinnittää tuulilasiin tarroilla – tarrat ovat niin pitäviä, että kannattaa olla varma sijoittelusta ennen kiinnitystä, koska tarrat jämäyttävät laitteen niille sijoilleen.

Vuosi sitten kerroimme Adusson vastaavasta parkkimittarista:

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Voiko parkkisakon saada anteeksi, jos digitaalisen parkkikiekon paristo loppuu?Leikkiautolla liikenteessä: 200 euron "urheiluautolla" hupi jää lupauksista huolimatta lyhyeksi – "Jos joku katsoo asiakseen virittää..."Haluaisitko navigaattorin naamaasi 300 km/h? Valitse sijoituspaikka tarkoin – tässä pari hyvää vaihtoehtoaTästä jokaiselle autoilijalle tutusta tahattomasta rikkeestä voi saada sakot – tiesitkö, että parkkipirkoilla "on oikeus käpälöidä hieman"?Haluatko navigaattorin naamaasi 300 km/h? Näin sijoitat sen autoon fiksustiEi pöllömpi investointi – testissä elektroninen pysäköintikiekko
PysäköintiPysäköinninvalvontaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Pysäköinti
  • ti05:22
    Pysäköinninvalvonta

    Kuopiossa annetut parkkimaksut hämmensivät: Veloittajana Raision kaupunki

  • 29.10.19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • 8.9.09:07
    Pysäköinninvalvonta

    Ethän toimi näin pysäköintivirhemaksun saatuasi? Helsingin pysäköinninvalvonta muistuttaa seurauksista

  • 10.5.11:52
    Liikennesäännöt

    Kuka väistää ja ketä pysäköintialueella? "Liikkeellä paljon vääriä käsityksiä"

  • 5.5.20:07
    Matkailu

    Kesälomalle matkailuautolla? Kreikka kielsi pysäköinnin