Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoliitolta kritiikkiä valtion väylien yhtiöittämiselle: Verot ja maksut nousisivat

2:21Taksisota hallituksessa: Soini tyrmäsi Bernerin esityksen
Julkaistu 18.04.2016 15:59

MTV UUTISET

Autoliitto on huolissaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin julkistamasta suunnitelmasta valtion tiestön omistuksen siirtämisestä uudelle yhtiölle.

– Jos luodaan uusi yhtiö 'Tie Oy', se ottaa velkaa maksaakseen valtiolle ostamastaan omaisuudesta eli tiestöstä. Näitä rahoja valtio käyttäisi Bernerin esityksen mukaan maahanmuuton, koulutuksen, velanmaksun sekä muiden yhteiskunnan menojen maksamiseen. Käytännössä siis tienkäyttäjät maksavat verorahoilla rakennetut tiet maksujen muodossa toiseen kertaan, mutta korkojen kera, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo tiedotteessa.

Autoliiton mielestä Bernerin ehdotuksessa epäselväksi jää se, sisältääkö arvio myös uudet tiemaksut. Liitto penää, miten tierahat lisääntyvät, jos rahaa ei kerätä enempää kuin nyt.

– Miten rahaa saadaan tiestöön lisää, jos siihen tulee mukaan yksityinen rahoitus? Nyt valtio saa rahaa halvemmalla kuin yksikään yksityinen rahoittaja tai pankki. Todellisuudessa tiemaksuista tulisi uusi vero. Jatkossa veroja ja maksuja maksettaisiin enemmän kuin veroja nyt, koska mukaan tulisi uusia välikäsiä, Nieminen arvioi.

Myös se, kuka päättää kerättävistä maksuista, herättää kysymyksiä.

– Kuka tiestöllä liikkumisen hinnoittelee ja miten maksut kohdistetaan? Valtion tehtävänä on tällä hetkellä pitää tiet kunnossa. Yhtiön tehtävänä olisi tämän lisäksi tuottaa voittoa, Nieminen sanoo.

Niemisen mielestä pohjimmiltaan ehdotuksen taustalla on sama ajatus kuin Jorma Ollilan työryhmällä aikanaan.

– Ollilan työryhmä lupasi poistaa autoveron ja Berner kohdistaisi parin miljardin euron vähennykset polttoaineveroon. Miten varmistettaisiin, että polttoaineveroa ei tiemaksujen käyttöön oton jälkeen jälleen nosteta, hän penää.

4:30Taksiliikenteeseen ehdotetaan isoja muutoksia

Lisää aiheesta:

Oppositiolta pyyhkeitä liikenneverkkoyhtiölle – "Silmänkääntötemppu"Antti Rinne: Kansakunta eriarvoistuu myös väylien kautta SDP:n Kiuru: Bernerin väyläyhtiömalli ei tuo mitään lisää väylille Autoliitto: Ministeriö haluaa valtaa ilman vastuuta – suomalaiset eivät sulata suunniteltuja tiemaksujaLiikenneministeri HS:lle: Autoilun kilometrihinta mahdollinen – teleoperaattorit voisivat periä maksujaProfessori uskoo Bernerin mallin olevan askel oikeaan: "Nykymenolla tieverkko rapautuu varmasti"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen21:45
    Tampere

    305 huonetta varattu – mitä tapahtuu Tampereen Tornissa ensi viikolla?

  • Eilen18:48
    Kotimaa

    Lappajärvellä tapahtui jotain mullistavaa 74 miljoonaa vuotta sitten

  • Eilen18:45
    Talous

    Asiantuntijat: Pelko pitää Suomen talouden jalan jarrulla

  • Eilen18:20
    Talous

    Analyysi: Hallitukselle taas lisää vaikeuksia, niukkuus uhkaa jatkua

  • Eilen17:28
    Talouskasvu

    Etla alentaa kasvuennustettaan 0,8 prosenttiin – kotitalouksien kulutus sakkaa