Autojen satelliittinavigointilaite yleistyy Saksassa

Euroopan suurissa automaissa - ja varsinkin Saksassa on nopeasti yleistymässä autojen erikoisvarusteeksi satelliittinavigointilaite, joka vie autoilijan perille metrin tarkkuudella.

Yhä useammat autonomistajat havittelevat laitetta, koska se muun muassa etsii vieraspaikkakuntalaisellekin vaihtoehtoisia reittejä ruuhkien välttämiseksi.

Berliini on Saksan suurin kaupunki - 40 kertaa 50 kilometriä - ja katuja on yhteensä miltei 20 000. Niistä eivät ota selvää edes ammattikuskit - yksityisautoilijasta puhumattakaan. Mutta uusi tekniikka on tullut avuksi. Navigointilaite tunnistaa kaikki Berliinin kadut ja rakennukset, ja vie 10 metrin tarkkuudella perille.

-Navigointilaite kannattaa toistaiseksi vain autoilijoille, jotka matkustavat paljon työnsä puolesta ja joutuvat sellaiseen usein turvautumaan, sanoo Autonkäyttäjien liiton (ADAC) tekninen johtaja Jürgen Kirst.
-Itselläni on ollut tällainen navigointilaite jo useita vuosia, ja täytyy sanoa, että se on pelastanut minut monta kertaa pälkähästä ja pahoista tilanteista. Nykyään siihen on jo niin tottunut, että suurella Saksanmaalla ei tahdo ilman sitä tulla toimeen, kertoo MTV3:n toimittaja Kari Lumikero.
Navigointilaitteet saattavat maksaa jopa 4000 euroa, mutta silloin niillä voi suunnistaa kautta koko Euroopan Skandinaviaa myöten. Jos esimerkiksi haluaa Berliinistä tiettyyn osoitteeseen Pariisiin, laite laskee etäisyyden kilometrilleen ja arvioi automatkan keston minuutin tarkkuudella.

Laite puhuu miltei kaikilla Euroopan kielillä - suomea lukuunottamatta. Satelliittiyhteyden avulla autopilotti pystyy myös ennakoimaan ruuhkia aiheuttavat tietyömaat ja onnettomuudet ja pystyy haluattessa välttämään ne.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 15.10.2002)

Suomessa ei olla autopilottien kanssa vielä näin pitkällä. Laitteita on myyty vasta muutamia kymmeniä.
(Kymmenen uutiset 15.10.2002)

Lue myös:

    Uusimmat