Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autojen päästöjä manipuloidaan nyt aivan uudella tavalla – lukuja ei vääristellä alas, vaan ylös

3:58Tältä näyttää Volvon uudella USA:n-tehtaalla
Julkaistu 25.07.2018 17:49

Ville Järveläinen

Autonvalmistajat manipuloivat autojensa päästölukemia ensi vuosikymmenellä kiristyviä rajoituksia silmälläpitäen, uutisoi muun muassa saksalainen talousjulkaisu Handelsblatt.

Pääkuvan video

Tältä näyttää Volvon uudella USA:n-tehtaalla

EU-komission kerrotaan löytäneen todisteita autonvalmistajien harjoittamasta uudenlaisesta päästökeplottelusta.

Komission mukaan vaikuttaa siltä, että valmistajat yrittävät keinotekoisesti nostaa autojensa päästölukemia vuodelle 2021, koska tuolloin autojen hiilidioksidipäästöille asetetaan taso, jota käytetään tulevien päästörajoitusten määrittelemiseen.

Komissio on tutkinut uuden WLTP-päästömittaustavan mukaisesti testattuja autoja ja havainnut, että valmistajien ilmoittamat lukemat ovat jopa suurempia kuin todellisuudessa.

Volkswagenin päästöskandaalin jälkeen kehitetty WLTP-mittaustapa astui voimaan viime vuoden syyskuussa. Sen myötä autojen viralliset päästölukemat määritetään tosielämän olosuhteissa tehtävillä testeissä. Aiemmin testejä tehtiin laboratorio-olosuhteissa, mikä mahdollisti muun muassa Volkswagenin laajamittaisen päästöhuijauksen.

On ehdotettu, että valmistajien olisi vähennettävä autojensa hiilidioksidipäästöjä 15 prosentilla vuoteen 2025 mennessä ja 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Koska vähennykset laskettaisiin vuoden 2021 tasosta, yrittävät valmistajat helpottaa tulevaa urakkaansa pitämällä virallisia päästölukemia keinotekoisen korkeina siihen saakka. 

Lisää aiheesta:

Kohta kannattaa hakea auto Saksasta! Sähköautojen polkumyynti on alkamassa – autovalmistajilla kiire alentaa päästöjä miljardisakkojen pelossaUudet dieselautot yllättivät aidossa ajossa tehdyissä päästötesteissä: "Haukkuminen on lopetettava"Subaru myöntää manipuloineensa päästölukemia, mutta vasta vuodesta 2012 – todistusaineisto aiemmilta vuosilta hävinnytAutonvalmistajat kitkevät päästöjä sakkojen uhalla – "Pelissä paljon ja kilpailu raivokasta"Valtava urakka: yli 600 000 saksalaisautoa saa korjauskutsun ympäri EurooppaaYlitäytetyt renkaat ja dieseliä öljyn sekaan – näin VW huijasi tällä kertaa
AutoteollisuusPäästötAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autoteollisuus
  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 5.9.09:20
    Mercedes-Benz

    Huhumylly jauhaa: Mercedes-Benz saattaa lopettaa näiden automallien valmistuksen

  • 1.9.15:50
    Autokauppa

    Uusien henkilöautojen kauppa ei edelleenkään piristy – täyssähköisten autojen osuus kuitenkin noussut

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech