Autoilijat, huomio! Arvoituksellinen merkintä "205/55 R 16 94 V XL" sisältää hämmästyttävän määrän tärkeää tietoa

Auton rekisteriotteesta löytyvä koodikieleltä ensi alkuun vaikuttava numero- ja kirjainsarja kertoo, millaiset renkaat autoon sopii. Nokian Renkaat opastaa tiedotteessaan lukemaan ja tulkitsemaan rengasmerkintöjä.

Rengasmerkinnöistä kannattaa tietää muutama perusasia, jotta osaa tehdä mahdollisimman hyvän rengasvalinnan. Mikäli autoon sopii useampi rengaskoko, voi rengasvalinnalla vaikuttaa esimerkiksi ajomukavuuteen ja ohjaustuntumaan.

Rengasmerkinnän, joka on tyypillisesti muotoa 205/55 R 16 94 V XL kaksi ensimmäistä lukua kertovat renkaan leveyden ja rengasprofiilin. 

Tässä esimerkissä rengasmerkintä kertoo, että autoon soveltuu 205 millimetriä leveä rengas, jonka profiili on 55, eli renkaan korkeus on 55 prosenttia sen poikkileikkausleveydestä.

Tällaiseen autoon voisi soveltua myös kokoa 225/45 oleva rengas, joka on 20 milliä leveämpi ja profiililtaan matalampi.

Leveän ja matalaprofiilisen renkaan ohjaustuntuma on parempi kuin kapean ja korkeaprofiilisen. Se voi siis sopia autoon, jonka kuljettaja hakee nopeaa ohjattavuutta ja urheilullisuutta.

– Ajomukavuutta arvostavalle kapea ja korkeaprofiilinen rengas voi olla sopivampi, sillä se ei reagoi yhtä herkästi tien uriin ja epätasaisuuksiin. Kapeampi rengas on myös turvallisempi märillä teillä, sillä se syrjäyttää vettä altaan paremmin kuin leveä rengas, Nokian Renkaiden tuotepäällikkö Mikko Järvinen kertoo yhtiön tiedotteessa.

Vanteen koko ja kuormitusluokka

Ensimmäisten numeroiden jälkeen tuleva R-kirjain viittaa renkaan rakenteeseen ja tarkoittaa vyörengasta. Tähän merkintään ei tarvitse kiinnittää erityistä huomiota, sillä nykyisin kaikki henkilöautonrenkaat ovat Suomessa vyörenkaita, eikä ristikudosrenkaita ole enää käytössä. 

– Merkinnän neljäntenä oleva luku on tärkeä, sillä se kertoo vanteen halkaisijan tuumina. Esimerkissä vanteen halkaisija on 16 tuumaa. Autonvalmistajan ohjeita vannekoon suhteen tulee noudattaa. Esimerkiksi urheilullisiin autoihin vaaditaan usein vähintään 17-tuumaiset renkaat, koska jarrujärjestelmään eivät sovi pienemmät vanteet, Järvinen kertoo.

Vannekoko vaikuttaa myös renkaan profiiliin. Jos auto vaatii 17-tuumaisen tai isomman vanteen, korkeaprofiilinen rengas ei sovi siihen. Suurella vanteella täytyy olla matalaprofiilinen rengas.

Myös rengasmerkinnän viimeinen numero on tärkeä, sillä se kertoo, minkä kuormitusluokan renkaat autoon vaaditaan. Esimerkin koossa kuormitusluokka on 94.

– Se tarkoittaa, että yksi rengas voi kantaa 670 kilon kuorman. Autossa tulee olla vähintään vaaditun kuormitusluokan renkaat, sillä muuten ne kuluvat tavallista nopeammin ja voivat vaurioitua ajettaessa, jatkaa Järvinen.

XL ei tarkoita extra largea

Toiseksi viimeinen kirjain kertoo renkaan nopeusluokan eli suurimman renkaalle sallitun nopeuden. Yleisimmät nopeusluokat kesärenkaissa ovat T (190 km/h), H (210 km/h) ja V (240 km/h).

Esimerkkikoon V tarkoittaa näin ollen sitä, että renkaalla saa ajaa korkeintaan 240 kilometriä tunnissa. Toki laki ei sellaista nopeutta Suomessa salli, mutta renkaan nopeusluokan on EU-direktiivin mukaan vastattava auton huippunopeutta.

– Renkaan nopeusluokka kannattaa valita autonvalmistajan suosituksen mukaisesti myös turvallisuus- ja mukavuussyistä, sillä suositeltua alempi nopeusluokka voi huonontaa auton ajo-ominaisuuksia, kuten ohjattavuutta. Korkeampi nopeusluokka puolestaan saattaa vähentää ajomukavuutta, Järvinen kertoo.

Esimerkin viimeistä kirjainyhdistelmää XL ei aina löydy renkaasta, sillä XL tarkoittaa, että rengas on suunniteltu kestämään enemmän kuormaa kuin ilman XL-merkintää oleva rengas. XL on lyhenne sanoista extra load.

Lähde: Nokian Renkaat

Lue myös:

    Uusimmat