Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoala: Bernerin ehdotus oikeudenmukaisempi kuin nykyinen autovero

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.Lehtikuva
Julkaistu 19.01.2017 17:59

MTV LIFESTYLE

Autoalan mielestä liikenneverkkoyhtiötä koskeva selvitys on hyvä avaus, mutta muistuttaa, että lakimuutoksia ei ole vielä tehty. Autoala kuitenkin kokee autoilun verotuksen uudistamisen ainoana kestävänä ratkaisuna Suomen autokannan päivittämiseen. 

Tänään julkaistussa liikenneverkkoyhtiötä koskevassa liikenne- ja viestintäministeriön selvityksessä kaavaillaan autoilun verotukseen suuria muutoksia.

Yhtiön vastuulle siirtyisi alkuvaiheessa tieverkon ylläpito ja kehittäminen. Autoilija maksaisi liikenneverkkoyhtiölle asiakasmaksuina suurin piirtein saman verran kuin valtio nyt kohdentaa tieverkon ylläpitoon ja kehittämiseen.

Jotta autoilusta kerättävät verot ja maksut eivät kasvaisi, muita liikenteen veroja ehdotetaan samaan aikaan alennettavan. Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaakin, että autovero poistettaisiin kokonaan ja ajoneuvovero laskettaisiin alle puoleen nykyisestä. Myös polttoaineen verotusta kevennettäisiin noin 200 miljoonalla eurolla. 

Autoala tähdentää kuitenkin, että kyse on vasta selvityksestä – ei päätöksestä tai lakimuutoksista.

– Selvityksessä on löydetty hyvät ratkaisumallit jo ennalta eniten kritiikkiä herättäneisiin kysymyksiin, jotka liittyvät autojen seurantaan ja paikannukseen sekä uhkaan autoilun kustannusten kasvusta. Aikaperusteiset asiakasmaksut olisivat hyvä siirtymävaiheen ratkaisu matkalla kilometripohjaisiin maksuihin, Autoalan tiedotuskeskus kertoo.

Autoveron poistamisesta monia hyötyjä

Autoala näkee autoveron poistamisen nopeuttavan autokannan uudistumista, turvatekniikan yleistymistä sekä päästöjen alenemista. 

– Suomi ei saavuta hiilidioksidipäästöjen vähentämiselle asetettuja tavoitteita nykyisellä autoverorakenteella, sillä autokantamme on korkean autoveron takia vanha ja sen kiertoaika on yli 20 vuotta.

Aikaan ja myöhemmin kilometreihin sidottua asiakasmaksua pidetään autoalalla sosiaalisesti oikeudenmukaisempana ja kestävämpänä kuin nykyistä, autoilun pääomakuluja kasvattavaa ja suhdanneherkkää autoveroa.

– Kaikki auton omistajat hyötyisivät pidemmällä aikavälillä autoveron poistamisesta, koska se vähentää autoilun pääomakustannuksia merkittävästi.

Erinomainen avaus keskustelulle

Autoala huomauttaa, että vasta huhtikuussa selviää, eteneekö liikenneverkkoyhtiön valmistelu lainsäädäntöön asti.

– Selvitys on erinomainen avaus liikenneverkkoyhtiöstä käytävälle poliittiselle keskustelulle ja muutoksen vaikutusten arvioinnille. 

– Suomi tarvitsee autoilun verorakenteen muutoksen, vaikka yhtiötä ei perustettaisikaan, sillä autokannan ikääntymisongelmaan ei ole muuta kestävää ratkaisua. 

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

***

1:07Pakettiauto blokkasi miehen pihatien – kosto oli suloinen

Lisää aiheesta:

Pitäisikö autoilijoilta nyhtää rahaa ajettujen kilometrien mukaan? – "Ei mitenkään perusteltua"Ministeriön työryhmä ei suosittele kilometriverotukseen siirtymistä – Matti Vanhanen väläyttää sitä tulevaisuuden toimenaVanhentaako hallitus Suomen autokantaa entisestään? – "Verot valuvat yrityksille ja byrokratiaan"Autoilun kustannuksiin ei ehdoteta korotuksia, verotus laskee – Autoliitto: Suunta on oikeaLiikenneverkkouudistus jäihin – autovero säilyyNiinistö Bernerin esityksestä: Perussuomalaiset eivät kannata yhtiöittämistä tässä muodossa
Autoilun kustannuksetAuton verotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autoilun kustannukset
  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 1.9.10:30
    Koeajot

    Hinta ei enää ole este – koeajoimme viisi kohtuuhintaista sähköautoa

  • 22.8.19:00
    Liikenne

    Pelti kolisee parkkihalleissa – kuka maksaa auton naarmun, jos tekijästä ei ole tietoa?

  • 18.8.06:29
    Auton vakuutukset

    "Ajaako autoa alle 24-vuotias?" Tämä kysymys voi hämmentää autovakuutusta haettaessa

  • 6.7.19:06
    Talous

    Kommentti: Yksityisleasing on nyt suositumpaa kuin koskaan – näitä sudenkuoppia kuluttajan kannattaa varoa