Autoalan mielestä liikenneverkkoyhtiötä koskeva selvitys on hyvä avaus, mutta muistuttaa, että lakimuutoksia ei ole vielä tehty. Autoala kuitenkin kokee autoilun verotuksen uudistamisen ainoana kestävänä ratkaisuna Suomen autokannan päivittämiseen.
Tänään julkaistussa liikenneverkkoyhtiötä koskevassa liikenne- ja viestintäministeriön selvityksessä kaavaillaan autoilun verotukseen suuria muutoksia.
Yhtiön vastuulle siirtyisi alkuvaiheessa tieverkon ylläpito ja kehittäminen. Autoilija maksaisi liikenneverkkoyhtiölle asiakasmaksuina suurin piirtein saman verran kuin valtio nyt kohdentaa tieverkon ylläpitoon ja kehittämiseen.
Jotta autoilusta kerättävät verot ja maksut eivät kasvaisi, muita liikenteen veroja ehdotetaan samaan aikaan alennettavan. Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaakin, että autovero poistettaisiin kokonaan ja ajoneuvovero laskettaisiin alle puoleen nykyisestä. Myös polttoaineen verotusta kevennettäisiin noin 200 miljoonalla eurolla.
Autoala tähdentää kuitenkin, että kyse on vasta selvityksestä – ei päätöksestä tai lakimuutoksista.
– Selvityksessä on löydetty hyvät ratkaisumallit jo ennalta eniten kritiikkiä herättäneisiin kysymyksiin, jotka liittyvät autojen seurantaan ja paikannukseen sekä uhkaan autoilun kustannusten kasvusta. Aikaperusteiset asiakasmaksut olisivat hyvä siirtymävaiheen ratkaisu matkalla kilometripohjaisiin maksuihin, Autoalan tiedotuskeskus kertoo.
Autoveron poistamisesta monia hyötyjä
Autoala näkee autoveron poistamisen nopeuttavan autokannan uudistumista, turvatekniikan yleistymistä sekä päästöjen alenemista.
