Auta nappia painamalla! Näin teet hyvää netissä

Kummilapset ja kuukausilahjoitus jonkin järjestön tilille ovat monelle tuttuja hyväntekeväisyyden muotoja, mutta miten muuten maailmaa voi auttaa?

Kummilapsen ottaminen ja kuukausilahjoitus hyväntekeväisyysjärjestölle ovat monelle tuttuja tapoja tehdä jotakin maailman hyväksi. Miten muuten tavallinen ihminen voi jakaa hyvää? Onko mahdollista muuttaa maailmaa esimerkiksi netissä? Usko pois, kyllä voi – ja tapoja on lukemattomia!

Yhteisöpalvelu Facebookissa on kerätty rahaa sekä eläinten ja ihmisten hyväksi. Kesällä 2010 perustettiin Facebook-ryhmä, joka lupasi kerätä lasten syöpätutkimukselle yhtä paljon rahaa kuin ryhmässä on jäseniä. Alle viikossa ryhmään ilmaantui melkein 200 000 ihmistä, kertoo MTV3:n uutissivusto. Vaikka kerätty rahasumma jäi loppujen lopuksi paljon pienemmäksi – noin 16 000 euroon, kertoo varainhankinta.net – on kampanja yksi osoitus netin ja Facebookin voimasta.

Syksyllä 2011 moni suomalainen julkkis, esimerkiksi MaijaVilkkumaa, AnnaPuu ja PekkaHaavisto, lahjoittivat Facebook-profiilinsa Nepalin syrjityn alakastin käyttöön Ääni äänettömille -kampanjassa. Alhaisimmassa yhteiskuntakastissa elävät dalitit käyttivät kampanjaan osallistuvien Facebook-profiilia kertoakseen elämästään.

"Pienistä puroista iso virta"

Suosiotaan räjähdysmäisesti kasvattanut Sharewood.org on yksi uusimpia esimerkkejä internetin voimasta. Sharewoodissa käyttäjä rekisteröityy tukemaan tiettyä kohdetta, jolle lahjoittaa rahaa esimerkiksi mainoksia klikkailemalla ja voittamalla arvonnoissa. Samuel, 26, liittyi Sharewoodiin kavereiden innostamana.

– Aluksi olin epäileväinen, kun ajattelin sen olevan vaan joku uusi tapa saada ihmisten mailiosoitteita spämmiä varten. Puhuttiin vain niistä mainoksista. Sitten kuitenkin yksi päivä tutkin Sharewoodin etusivua ja tajusin, että kyse onkin hyväntekeväisyydestä, hän kuvaa.

Samuelin mukaan Sharewood innostaan häntä tekemään hyviä asioita joka päivä.

– Se muistuttaa siitä, kuinka ihan pienilläkin asioilla voi tehdä hyvää. Jokaisella on siellä oma metsä, joka kasvaa niiden hyvien tekojen myötä. Esimerkiksi kun kerrot sun päivän hyvän työn, saat metsääsi kettuja tai jos ilmoittaudut vapaaehtoistyöhön, metsääsi ilmestyy oravia, hän kuvailee.

Samuel tulee Sharewoodissa Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ry:tä. Kerran päivässä hän klikkailee sivustolla mainoksia, joiden avulla rahaa kerätään. Hän itse on kerännyt viisi euroa, ja kaikilta tukijoiltaan SEY on saanut yhteensä tuhansia.

– Pienistä puroista todellakin kasvaa se iso virta. Minusta on hienoa, että on luotu palvelu, joka muistuttaa ihmisille, että jokainen voi osaltaan vaikuttaa asioihin ja että pienelläkin panoksella on merkitystä, Samuel sanoo.

Samuel osallistuu monenlaiseen hyväntekeväisyyteen, mutta eniten hän on kiinnostunut kodittomien eläinten auttamisesta. Hän tukee monia kodittomien koirien kanssa toimivia järjestöjä lahjoituksin.

– Toimin myös itse aktiivisena jäsenenä Kodittomat Espanjan Koirat Ry:ssä, jonka kautta olen adoptoinut useammankin koiran. Autan myös järjestämään erilaisia tapahtumia ja otan osaa talkoisiin, joissa tehdään esimerkiksi myyjäisiin myytäviä tuotteita, hän kuvaa.

Samuelin mukaan hyväntekeväisyydessä on tärkeintä muistaa pienet asiat.

– Usein pelkkä vastaantulijalle hymyileminen pelastaa toisen päivän. Eläimiä jos ajattelee, niin parasta mitä niiden eteen voi tehdä on huolehtia siitä omasta lemmikistä niin hyvin kuin mahdollista ja kannustaa muita tekemään samoin. Olen huomannut, että juuri sellaisilla pienillä jokapäiväisillä hyvillä teoilla ei vain tee muusta maailmasta hitusen parempaa vaan omasta elämästäänkin huomattavasti iloisemman ja positiivisemman.

Juoksemalla apua

Nettikampanjointi voi kääntyä myös tosielämän kohtaamiseksi. Marinella, 26, antoi jalkansa hyväntekeväisyyskäyttöön. Hän osallistui keväällä 2011 järjestettyyn Itämerijuoksuun, johon rekrytoitiin ihmisiä netissä ja sosiaalisissa medioissa mainostamalla.

– Bongasin juoksukamppiksen WWF:n uutiskirjeestä, joka johdatti Nudgen nettisivuille tarkempien tietojen pariin. Tätä keissiä mainostettiin siis juurikin netissä ja Facebookissa. Mä vinkkasin tästä myös oman blogini lukijoille, Marinella kertoo.

– Täytyyhän omasta lähimmästä merestä pitää huolta.

Juoksuun osallistuminen maksoi kymmenen euroa, ja tulot tilitettiin suoraan WWF:lle. Tarjolla oli kahden pituista reittiä, lyhyttä ja pitkää, ja juoksuja järjestettiin useita. Marinella valitsi viiden kilometrin rutistuksen.

– Mun valinta oli aina se vitonen, mutta kyllä moni paukutti siellä kymppiä ja sitten kymmenennellä (viimeisellä) kerralla puolimaratonin, johon koko tapahtuma sitten huipentui. Ja juostiin tietty merinäköalareittiä, kuinkas muutenkaan, hän sanoo.

Marinella on löytänyt myös muita hyväntekeväisyystempauksia netistä. Hän muun muassa lahjoitti joulukortteihin ja niiden postittamiseen varatut eurot saimaannorpille, koska bongasi WWF:n Facebook-sivulta Luonnonsuojeluenkeli-kampanjan.

– Jaoin tietty tämän saman kamppiksen feissarissa omalla seinällä ja tiedän varmaksi, että neljä frendiä lähti mukaan kyseiseen juttuun. Olen myös WWF:n Norpan kummi ja siihen touhuun olen akiteerannut mukaan jo kolme lähimmäistä.

Marinellan mukaan juokseminen ei tuntunut sen konkreettisemmalta tavalta auttaa kuin esimerkiksi rahan lahjoittaminen. Hänestä juoksutempaus oli kuitenkin hyvä tapa herättää uusia ihmisiä mukaan auttamaan.

– Kaikki tällaiset kohdennetut kampanjat toimivat aina, sillä ihmisten on helppo lisätä tällainen aspekti niiden sydäntä lähellä oleviin juttuihin, kuten nyt esimerkiksi juoksemiseen. Jos mulle heitettäisiin tästä esimerkiksi jonkinlainen blogihaaste, olisin heti mukana – sen lisäksi siis, että teen sitä jo nyt vapaaehtoisesti, hän sanoo.

Mikä sitten on on paras tapa auttaa?

– Tietenkin sellainen, mihin mahdollisimman moni voi osallistua. Mutta kyllä mä liputan kaikkien tällaisten tempauksien puolesta, ne tuo piristystä arkeen.

Klikkaile maailma paremmaksi

Jokaisella meistä ei ole aikaa juosta maailmaa paremmaksi tai käyttää aikaa hyväntekeväisyyskohteiden etsimiseen. Miten olisi hyväntekeväisyys, joka vie noin sekunnin aikaa? Internet on täynnä palveluja, joissa käyttäjä tekee hyvää yksinkertaisesti painamalla nappia.

Esimerkiksi FreeRice.comissa käyttäjä pelaa englanninkielisiä, yleissivistäviä pelejä, ja saa oikeista vastauksista riisiä itselleen. Sivustoa vetää YK:n Maailman ruokaohjelma. FreeRice.comin mukaan pelaajat ovat keränneet jo kymmeniä miljardeja riisinjyviä, ja vuoden 2007 jälkeen pelin avulla on autettu miljoonia ihmisiä. Riisin hankkimisesta huolehtivat sivuston mainostajat.

The Hunger Site on vuonna 1999 alkunsa saanut klikkailusivu, jolla käyttäjä lahjoittaa pieniä määriä ruokaa painamalla nappia. Ruoan keräämiseen omistautuneita sivustoja on netissä runsaasti, ja esimerkiksi Bookh.comissakin lahjoitetaan ruokaa. '"Bhookh" tarkoittaa hindiksi "nälkää", ja sivusto on ensimmäinen intialaisille suunnattu klikkaa ja auta -sivu.

Kiva.orgissa lainataan rahaa suoraan köyhän maan kansalaiselle, jotta tämä voi esimerkiksi ostaa kotieläimiä tai siemeniä. Lainan ottanut henkilö maksaa rahan takaisin ja se tilitetään lainaajan tilille.

Theanimalrescuesite.comissa autetaan ihmisten sijaan eläimiä. Violettia nappulaa klikkaamalla käyttäjä lahjoittaa ruokaa ja hoivaa hylätyille eläimille. Samaan tapaan toimii rintasyöpää vastaan taisteleva thebreastcancersite.com: siellä klikkaajat lahjoittavat vaaleanpunaisella napilla mammografioita, joita sivuston mainostajat maksavat.

Therainforestsite.comissa puolestaan suojellaan sademetsiä. Sivuston mukaan klikkaajat auttoivat suojelemaan noin 41 000 000 neliömetrin aluetta sademetsää. Click2plant.comissa käyttäjä pelastaa metsiä, sillä sivusto istuttaa uuden puun jokaista erillistä klikkausta vastaan.


MTV3/Helmi/Maria Aarnio

Lähteet:

Kuvat: Colourbox

Lue myös:

    Uusimmat