Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Atrian tuotemerkkijohtaja: Emme pyytele mainostamme anteeksi

Lehtikuva/Marja Airio
Lehtikuva/Marja AirioCopyright:MTV3 Oyj/Lehtikuva,2009
Julkaistu 05.11.2009 15:00

Eräs syksyn suurimmista puheenaiheista oli Atrian kohuttu mainos, jossa vanhempi nainen unelmoi nuoresta miehestä. Suurin kalabaliikki syntyi päälaelleen asetellusta näkökulmasta; naisen unelmointi koettiin moraalittomana ja seksistisenä. Aihe puhutti niin mediassa kuin keskustelupalstoillakin.

– Mainosta suunniteltaessa emme missään nimessä ajatelleet sen loukkaavan ketään, kertoo Atrian tuotemerkkijohtaja Saija Moisio.

– Halusimme herättää suomalaisten huomion erilaisella, modernimmalla mainonnalla.

Moisio on ollut yllättynyt mainoksen aiheuttamasta kohusta. Jo mainoksen testivaiheessa huomattiin sudenkuopat, ja hyväksyttiin mahdollisuus, ettei kaikkea kansaa yksinkertaisesti voida miellyttää. Kuitenkin suhteettomat mittakaavat saanut ryöpytys harmittaa Moisiota.

– Mainoksestamme tuli yhteensä neljästä seitsemään valitusta. Näistä kyllä revittiin erilaisia otsikoita, mutta kukaan ei kirjoittanut sanaakaan saamastamme positiivisesta palautteesta.

Moisio sanoo valittamisen kynnyksen olevan Suomessa harmittavan matala. Negatiivinen palaute on helpompaa antaa kuin positiiviset kehut. Moisio muistuttaakin, että enemmistö kuluttajista kuitenkin edelleen ostaa Atrian tuotteita, vaikkei mainos olisikaan miellyttänyt.

Voimakkaat mainoskeinot

Moision mukaan mainos on todella kauniilla tavalla toteutettu. Nainen toki unelmoi nuoremmasta miehestä, mutta viimeisen viestin tulisi Atrian mukaan olla "Vaihda tuoreempaan". Tämä ruokaan ja sen tuoreuteen viittaava lause on varmasti osalta mennyt kokonaan ohi.

Lehtikuva/Antti Aimo-KoivistoLehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

– Tiesimme kyllä mainoksen ideointivaiheessa, että käytämme todella voimakkaita mainoskeinoja, Moisio myöntää.

– Mitä voimakkaampi ärsyke mainos on, sitä paremmin se jättää muistijälkiä ihmisen mieleen. Toisin sanoen olemme tehneet itsestämme vaikeita unohtaa.

Moisio sanoo mainoksen olleen suunnattu hieman varttuneemmalle kaupunkilaisnaiselle Missään vaiheessa ei tullut mieleenkään vaihtaa mainoksen ideaa nuoresta naisesta unelmoivaksi vanhemmaksi mieheksi, sillä se ei olisi vastannut Atrian hakemaa kohderyhmää.

– Halusimme jotain modernimpaa kuin tavalliset mainokset. Mielestämme mainos vastasi ideaamme ruoan laadusta ja ajatuksesta.

– Mainoksen rohkeus ja sen aiheuttamat reaktiot ovat toki näkyneet myös esimerkiksi myyntimittauksissamme, joita suoritamme lähes jatkuvasti.

Positiivisemmassa valossa

Atrian kohuttu mainos sai Suomessakin aikaan keskustelun niin sanotuista "puumanaisista"; naisista jotka haluavat seurustella ja viettää aikaa nuorempien miehien kanssa. Yhdysvalloissa puumanaiset ovat jo ilmiö, eikä kukaan pidä asetelmaa millään lailla moraalittomana tai seksistisenä.

– Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi yleisesti hyväksytään jos mies vaihtaa nuorempaan mutta naisen tapauksessa asiaa kauhistellaan. Aihe on yhä edelleen tabu.

Moisio sanookin Atrian saavuttaneen kaikki haluamansa tavoitteet sekä huomion että myynnin kannalta. Tämän takia hän seisookin vankasti mainoksen ja sen tekijöiden tukena.

– Mainostoimistohan aiheuttaa työkseen ilmiöitä, se on koko alan idea. Toisaalta, kohun keskellä olisi ollut mukavampaa seistä hieman positiivisemmassa valossa.

– Emme ole lähteneet loukkaamaan mainoksellamme ketään tahallisesti, mutta emme myöskään pyydä anteeksi sen tekemistä, Moisio lopettaa varman oloisesti.

Lisää aiheesta:

20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luuletHyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaaJo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolellaSyöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinollaViisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessaHikoilu on kiinni koosta, ei sukupuolesta
Studio55

Tuoreimmat aiheesta

Studio55
  • 06.03.201706:15
    Studio55

    20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luulet

  • 02.03.201708:06
    Studio55

    Hyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaa

  • 02.03.201706:15
    Syöpä

    Jo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolella

  • 01.03.201719:30
    Studio55

    Syöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinolla

  • 01.03.201706:15
    Studio55

    Viisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessa