Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Teiden kunnossapidosta haettiin säästöjä riihessä, korjausvelka uhkaa vain kasvaa – "Tie on vähän kuin talo ja päällyste on katto"

1:47Tiestön huonosta kertovat liikennemerkit kiertävät varsinaista ongelmaa, moittii AutoliittoTiestön huonosta kertovat liikennemerkit kiertävät varsinaista ongelmaa, moittii Autoliitto
Julkaistu 13.05.2021 20:10
Toimittajan kuva

Kari Pyrhönen

kari.pyrhonen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Tommi Forsman

tommi.forsman@mtv.fi

Teiden monin paikoin huono kunto rassaa autoilijoita. Valtion vastuulla olevaa tieverkostoa ei tälläkään hetkellä pystytä kunnostamaan riittävästi, joten korjausvelka kasvaa.

Tienpidon määrärahat ovat kasvaneet liki vuosikymmenen, mutta tämäkään ei näytä riittävän autoilun lisääntyessä. Viime vuonna rahaa liikeni 4000 kilometrin asfaltointiin koronaelvytyksellä.

Näin tiet pidettäisiin edes nykykunnossa. Tänä vuonna asfaltointia on liki puolet vähemmän. Tällä vauhdilla korjausvelka vain kasvaa.

 – Tie on vähän kuin talo ja päällyste on katto. Jos päästetään vuotamaan, niin se johtaa suurempiin ongelmiin myöhemmin ja tulee kalliimmaksi, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kiteyttää tilanteen.

Kehysriihessä liikenne- ja viestintäministeriölle sälytettiin suurin säästövaatimus, mutta ministeri lupaa väyliin lisää rahaa lähivuosina. Painopiste on kuitenkin rautateiden kehittämisessä.

– Koko perusväylänpidon potti kasvaa. Olettaisin, että kaikki ovat tyytyväisiä. Joka tapauksessa sekä maanteiden että raiteiden korjausvelka kääntyy laskuun vuosikymmenen loppupuolella, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) sanoo.

Katso lisää rahojen jaosta eri väylille ja liikkumismuodoille jutun videolta!

Lisää aiheesta:

USU: Huolestuttavia tietoja Suomen väylistä – rahat loppumassaVenäjälle vievät tiet rapistuvatSuomen surkein kylätie sijaitsee Vihdin Otalammella – tältä se näyttääAsiantuntijat varoittavat Suomen tieverkoston rapistumisesta, määrärahat uhkaavat laskea – "Ollaan aika tuhon tiellä"Näin teiden kunnossapitoon varatut rahat jaetaan – tietynlainen kevätsää voisi saada eurot riittämään paremminReikäiset maantiet eivät ole jääneet autoilijoilta huomaamatta – rahaa päällystykseen vähemmän kuin vuosikausiin: "Tänä vuonna näyttää todella huonolta"
LiikenneValtion budjettiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen20:00
    Australia

    Mies syttyi palamaan lentokentän business loungessa

  • Eilen18:20
    Rantasalmi

    Mies kuoli rekan ja henkilöauton törmäyksessä Rantasalmella

  • Eilen16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • to20:40
    Lentokentät

    Lentoliikenne keskeytetty Göteborgissa droonihavainnon takia – Helsinkiin suunnannut kone palasi portille

  • ke05:20
    Droonit

    Drooneja: Lentoliikenne keskeytettiin Brysselissä