Asiantuntija: Twitter ei tee tänä vuonna läpimurtoa Suomessa

Vaikka yhteisö- ja mikroblogipalvelu Twitterin ympärillä on viime aikoina ollut Suomessa "pöhinää", ei se kuitenkaan tule tekemään ainakaan tänä vuonna läpimurtoa, sanoo sosiaalisen median asiantuntija Harto Pönkä.

– Twitterin suosio on pysynyt Suomessa suunnilleen samana tämän vuoden ajan. Aktiivisia twiittaajia on ollut enimmäkseen 24 000 – 25 000 viikossa, eikä kokonaismäärä ole ollut kasvussa, Pönkä sanoo.

Laskelma perustuu Toni Nummelan ylläpitämään Suomi-Twitter-sivuston laskuriin, joka etsii suomeksi twiittaavia käyttäjiä.

Twitter ei itse tarjoa tilastotietoa suomalaisten käyttäjien määrästä, joten passiivisten Twitter-käyttäjien – eli niiden, jotka vain lukevat muiden viestejä – määrää on vaikea arvioida.

Pönkän mukaan aktiivisten käyttäjien osuus koko palvelun käyttäjämäärästä on yleensä noin 20 prosenttia. Tämä viittaisi karkeasti arvioituna 100 000 – 150 000 suomalaiseen Twitter-käyttäjään.

Facebook edelleen suosituin

Yle julkaisi pari viikkoa sitten listan sadasta seuraamisen arvoisesta suomalaistwiittaajasta. Pönkän mukaan sekin on hyvä osoitus Twitterin marginaalisuudesta, että tärkeimmät käyttäjät voidaan listata yhdessä uutisartikkelissa.

– Saman tekeminen Facebookille olisi jokseenkin mahdotonta, koska siellä ovat "kaikki", Pönkä sanoo.

Pönkä arvioi, ettei Twitter tule koskaan nousemaan yhtä suosituksi sosiaalisen median palveluksi kuin Facebook, joka teki läpimurron Suomessa syksyllä 2007.

Nyt jo kaksi miljoonaa suomalaista käyttää Facebookia, ja tällä hetkellä suomalaisten Facebook-käyttäjien määrä kasvaa etenkin keski-ikäisten ja sitä vanhempien keskuudessa.

– Twitterin haasteena on, että sieltä ei löydä samalla tavalla tuttuja ihmisiä ja helppoa tekemistä kuin Facebookista. Kyse on kahdesta niin eri tyyppisestä palvelusta, että ne eivät oikeastaan edes kilpaile toistensa kanssa, Pönkä pohtii.

"Lukuisia mahdollisuuksia on ollut"

Monissa muissa maissa Twitter on yleistynyt jonkin ison tapahtuman, kuten presidentinvaalien myötä. Ihmiset hakeutuvat Twitteriin, jossa reaaliaikainen tieto leviää nopemmin, kuin perinteinen media ehtii siihen reagoida.

– Twitterillä on ollut lukuisia mahdollisuuksia yleistyä Suomessa, mutta kaikesta huolimatta sen käyttö on edelleen melko marginaalista, Pönkä toteaa.

Pienelle, aktiiviselle käyttäjäryhmälle Twitter tarjoaa Pönkän mukaan hyvinkin paljon ajankohtaista tietoa, keskusteluja ja samoista aiheista kiinnostuneita muita käyttäjiä, joiden kanssa voi verkostoitua, mutta massamediaa Twitteristä ei Suomessa ole näillä näkymin tulossa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat