"Aseet, huumeet ja ihmiset tulevat kenenkään huomaamatta" – Euroopan satamat alttiita terrorille

Syvenevä pakolaiskriisi ja islamilaisen terrorismin kasvanut uhka ovat saaneet Euroopan poliitikot tilkitsemään maanosan rajoja. Meriliikenne kulkee kuitenkin edelleen vailla kunnollista valvontaa.

Financial Times uutisoi salakuljetuksen, väärennettyjen laivalokien, epätavallisten rannikkopysähdysten ja selittämättömien merimatkojen lisääntyneen Euroopan vesillä.

Alueella ei ole tällä hetkellä käytössä kattavaa valvontajärjestelmää satamissa vierailevien laivojen ja rahtien seuraamiseksi ja järjestäytynyt rikollisuus on jo pitkään hyödyntänyt valvonnan heikkouksia.

Euroopan turvallisuusviranomaiset pelkäävät niiden houkuttavan jatkossa myös terroristeja.

– Pulma on siinä, että tähän mennessä ongelmiin ei ole juurikaan puututtu, Iso-Britannian laivaston kapteeni Gerry Northwood kertoi Financial Timesin haastattelussa.

Northwood toimii myös Mast-meriturvallisuusyhtiön operatiivisena johtajana ja kuuluu Intian valtameren piratismia vastaan taistelevaan työryhmään.

Hänen mukaansa mahdollisuudet valvomattomien merireittien väärinkäytöksille ovat olemassa.

– Euroopan ulkopuolinen maailma – esimerkiksi Pohjois-Afrikka – on täynnä aseita. Jos onnistut ahtamaan rahtikontin täyteen rynnäkkökivääreitä ja ujuttamaan sen vesille, se on helppo saada Hampuriin saakka, Northwood kertoi.

Mukavuuslippulaivat osa ongelmaa

Tammikuussa eurooppalaisiin satamiin saapui 540 rahtilaivaa turvattomien alueiden, kuten Syyrian ja Libyan, aluevesien kautta ilman selitettävää syytä.

Myös mukavuuslippulaivojen lukumäärä on ollut nousussa. Yli puolet Euroopan vesillä kulkeneista aluksista ilmoitti seilaavaansa muun kuin kotivaltionsa lipun alla.

Taustalla ovat useimmiten verotukselliset syyt, mutta on myös mahdollista, että osa laivoista hyödyntää mahdollisuutta rikollisiin tarkoituksiin.  

Financial Timesin saamat tiedot ovat peräisin Israelilaiselta meritiedusteluyhtiö Windwardilta, joka kerää dataa laivamatkoista julkisista sekä yksityisistä lähteistä ja käyttää kehittelemiään algoritmeja epätavallisten tai epäilyttävien ilmiöiden seuraamiseen.

Jotkut yhtiön havaitsemista tapauksista ovat erityisen huolestuttavia.

Esimerkiksi viime kuussa 76-metrinen rahtilaiva lähti merille Golcukista Turkista, seilasi Libyan Misurataan ja sen jälkeen kytki paikannus- ja radiolähetyslaitteistonsa pois päältä kolmeksi tunniksi lipuessaan lähellä Tunisian rannikkoa, ennen palaamista alkuperäiselle reitille kohti Italiaa.

Toinen, Portugaliin matkalle lähtenyt laiva, poistui Genovan satamasta Italiassa, mutta suorimman reitin sijaan laiva teki lähes 1000 kilometrin koukkauksen Afrikan rannikolle, viipyili paikoillaan ja suoritti lopulta u-käännöksen kohti alkuperäistä päämääräänsä.

On mahdollista, että kyseessä oli ennalta toisen aluksen kanssa sovittu laittoman rahdin vaihtokauppa.

"Rahdin tutkiminen mahdotonta"

Korkea-arvoinen EU:n viranomainen kertoo Financial Timesin haastattelussa, että meriliikenteeseen liittyvät ongelmat on pantu merkille myös Euroopassa.

Valvonnan puutteen laajuus on kuitenkin tehnyt ongelmien torjumisesta lähes mahdotonta.

– Joidenkin maiden tullit toimivat tehokkaasti, mutta meidän tarvitsisi tarkkailla satoja satamia ja saada ne tekemään yhteistyötä keskenään. Tällä hetkellä meidän täytyy lähinnä luottaa laivojen kapteenien omiin kertomuksiin kuljettamistaan lasteista. Pelkästään yhdenkin laivan rahdin tutkiminen kokonaisuudessaan on käytännössä mahdotonta.

Yhdysvaltoja vuonna 2001 ravistelleet terrori-iskut saivat maailman meriviranomaisia kiristämään turvatoimia. Tiukentuneiden säännösten ei kuitenkaan nähdä parantaneen yleistä turvallisuustilannetta.

– Periaatteessa nykyinen koodisto on tiukka, mutta sen noudattamista ei juurikaan tarkkailla, kapteeni Northwood kertoo FT:lle.

Sisäinen yhteistyö takkuaa EU:ssa

Ongelma piilee Euroopan sisäisen yhteistyön puutteessa. Tieto epäilyttävistä aluksista ei leviä eri maiden kesken, eivätkä viranomaiset kykene kohdentamaan puutteellisia resurssejaan niiden tehokkaaseen seurantaan.

– Suurin osa Euroopan meritiedustelusta liittyy huumausaineiden salakuljetukseen. Terrorismiseurantaa ylenkatsotaan. Kun otetaan vertailukohdaksi esimerkiksi lentokenttäturvallisuus – niiden välillä voi huomata valtavan eron.

Windwardin toiminnanjohtajan Ami Danielin mukaan meri toimii tällä hetkellä takaovena Eurooppaan.

– Suurinta osaa aluksista ei ikinä tutkita tai pysäytetä. Olemme pisteessä, jossa ongelmia alkaa syntyä. Aseet, huumeet ja ihmiset saapuvat tänne kenenkään huomaamatta.

Lue myös:

    Uusimmat