Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Aseet, huumeet ja ihmiset tulevat kenenkään huomaamatta" – Euroopan satamat alttiita terrorille

"Euroopan ulkopuolinen maailma on täynnä aseita. Jos onnistut ahtamaan rahtikontin täyteen rynnäkkökivääreitä ja ujuttamaan sen vesille, se on helppo saada Hampuriin saakka", sanoo meriasiantuntija.  Kuvituskuva, ei liity juttuun.
"Euroopan ulkopuolinen maailma on täynnä aseita. Jos onnistut ahtamaan rahtikontin täyteen rynnäkkökivääreitä ja ujuttamaan sen vesille, se on helppo saada Hampuriin saakka", sanoo meriasiantuntija. Kuvituskuva, ei liity juttuun. EPA
Julkaistu 06.02.2016 13:03

MTV UUTISET - Eetu Ruonakoski

Syvenevä pakolaiskriisi ja islamilaisen terrorismin kasvanut uhka ovat saaneet Euroopan poliitikot tilkitsemään maanosan rajoja. Meriliikenne kulkee kuitenkin edelleen vailla kunnollista valvontaa.

Financial Times uutisoi salakuljetuksen, väärennettyjen laivalokien, epätavallisten rannikkopysähdysten ja selittämättömien merimatkojen lisääntyneen Euroopan vesillä.

Alueella ei ole tällä hetkellä käytössä kattavaa valvontajärjestelmää satamissa vierailevien laivojen ja rahtien seuraamiseksi ja järjestäytynyt rikollisuus on jo pitkään hyödyntänyt valvonnan heikkouksia.

Euroopan turvallisuusviranomaiset pelkäävät niiden houkuttavan jatkossa myös terroristeja.

– Pulma on siinä, että tähän mennessä ongelmiin ei ole juurikaan puututtu, Iso-Britannian laivaston kapteeni Gerry Northwood kertoi Financial Timesin haastattelussa.

Northwood toimii myös Mast-meriturvallisuusyhtiön operatiivisena johtajana ja kuuluu Intian valtameren piratismia vastaan taistelevaan työryhmään.

Hänen mukaansa mahdollisuudet valvomattomien merireittien väärinkäytöksille ovat olemassa.

– Euroopan ulkopuolinen maailma – esimerkiksi Pohjois-Afrikka – on täynnä aseita. Jos onnistut ahtamaan rahtikontin täyteen rynnäkkökivääreitä ja ujuttamaan sen vesille, se on helppo saada Hampuriin saakka, Northwood kertoi.

Mukavuuslippulaivat osa ongelmaa

Tammikuussa eurooppalaisiin satamiin saapui 540 rahtilaivaa turvattomien alueiden, kuten Syyrian ja Libyan, aluevesien kautta ilman selitettävää syytä.

Myös mukavuuslippulaivojen lukumäärä on ollut nousussa. Yli puolet Euroopan vesillä kulkeneista aluksista ilmoitti seilaavaansa muun kuin kotivaltionsa lipun alla.

Taustalla ovat useimmiten verotukselliset syyt, mutta on myös mahdollista, että osa laivoista hyödyntää mahdollisuutta rikollisiin tarkoituksiin.  

Financial Timesin saamat tiedot ovat peräisin Israelilaiselta meritiedusteluyhtiö Windwardilta, joka kerää dataa laivamatkoista julkisista sekä yksityisistä lähteistä ja käyttää kehittelemiään algoritmeja epätavallisten tai epäilyttävien ilmiöiden seuraamiseen.

Jotkut yhtiön havaitsemista tapauksista ovat erityisen huolestuttavia.

Esimerkiksi viime kuussa 76-metrinen rahtilaiva lähti merille Golcukista Turkista, seilasi Libyan Misurataan ja sen jälkeen kytki paikannus- ja radiolähetyslaitteistonsa pois päältä kolmeksi tunniksi lipuessaan lähellä Tunisian rannikkoa, ennen palaamista alkuperäiselle reitille kohti Italiaa.

Toinen, Portugaliin matkalle lähtenyt laiva, poistui Genovan satamasta Italiassa, mutta suorimman reitin sijaan laiva teki lähes 1000 kilometrin koukkauksen Afrikan rannikolle, viipyili paikoillaan ja suoritti lopulta u-käännöksen kohti alkuperäistä päämääräänsä.

On mahdollista, että kyseessä oli ennalta toisen aluksen kanssa sovittu laittoman rahdin vaihtokauppa.

"Rahdin tutkiminen mahdotonta"

Korkea-arvoinen EU:n viranomainen kertoo Financial Timesin haastattelussa, että meriliikenteeseen liittyvät ongelmat on pantu merkille myös Euroopassa.

Valvonnan puutteen laajuus on kuitenkin tehnyt ongelmien torjumisesta lähes mahdotonta.

– Joidenkin maiden tullit toimivat tehokkaasti, mutta meidän tarvitsisi tarkkailla satoja satamia ja saada ne tekemään yhteistyötä keskenään. Tällä hetkellä meidän täytyy lähinnä luottaa laivojen kapteenien omiin kertomuksiin kuljettamistaan lasteista. Pelkästään yhdenkin laivan rahdin tutkiminen kokonaisuudessaan on käytännössä mahdotonta.

Yhdysvaltoja vuonna 2001 ravistelleet terrori-iskut saivat maailman meriviranomaisia kiristämään turvatoimia. Tiukentuneiden säännösten ei kuitenkaan nähdä parantaneen yleistä turvallisuustilannetta.

– Periaatteessa nykyinen koodisto on tiukka, mutta sen noudattamista ei juurikaan tarkkailla, kapteeni Northwood kertoo FT:lle.

Sisäinen yhteistyö takkuaa EU:ssa

Ongelma piilee Euroopan sisäisen yhteistyön puutteessa. Tieto epäilyttävistä aluksista ei leviä eri maiden kesken, eivätkä viranomaiset kykene kohdentamaan puutteellisia resurssejaan niiden tehokkaaseen seurantaan.

– Suurin osa Euroopan meritiedustelusta liittyy huumausaineiden salakuljetukseen. Terrorismiseurantaa ylenkatsotaan. Kun otetaan vertailukohdaksi esimerkiksi lentokenttäturvallisuus – niiden välillä voi huomata valtavan eron.

Windwardin toiminnanjohtajan Ami Danielin mukaan meri toimii tällä hetkellä takaovena Eurooppaan.

– Suurinta osaa aluksista ei ikinä tutkita tai pysäytetä. Olemme pisteessä, jossa ongelmia alkaa syntyä. Aseet, huumeet ja ihmiset saapuvat tänne kenenkään huomaamatta.

Lisää aiheesta:

Raportti: Saastuttajat pääsevät liian usein pälkähästä EU:n merialueillaHuumeportti Eurooppaan: Poliisit tapettiin pikaveneellä Espanjassa – näin yhä rajummaksi muuttunut salakuljetus toimiiNäin vaarallinen on Kiina-tilauksesi matka Shanghaista Helsinkiin – laivan lisäksi koko maailmantalous voi keikahtaaSuezin sumasta voi seurata jopa kuukausien kaaos rahtiliikenteeseen – kiertoreitillä vaanivat merirosvotSuezin kanavan tukos uhkaa ajaa rahtialuksia merirosvojen kynsiin – Yhdysvaltojen merivoimia pyydetty apuunEspoon kemikaalivaraston isku ilmentää koko Euroopan laajuista ilmiötä: Huumeita salakuljetetaan merikonteissa yhä enemmän, ja nyt myös Suomeen – näin se tapahtuu
Ulkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Ulkomaat
  • Eilen21:07
    Lumivyöryt

    Seitsemän ihmistä kuoli lumivyöryssä Nepalissa

  • Eilen20:10
    Tulivuorenpurkaukset

    Jättiläistulivuori jysähti kalastajien takana Filippiineillä – sitten tuli kiire

  • Eilen19:59
    Donald Trump

    CNN:n mittaus: Trumpin kannatus laskenut

  • Eilen19:41
    Kiina

    Kiina jatkaa viisumivapautta yli 40 maalle

  • Eilen19:35
    Australia

    Äiti puukotti tyttärensä 14-vuotiasta salarakasta – vältti vankilan