Syvenevä pakolaiskriisi ja islamilaisen terrorismin kasvanut uhka ovat saaneet Euroopan poliitikot tilkitsemään maanosan rajoja. Meriliikenne kulkee kuitenkin edelleen vailla kunnollista valvontaa.
Financial Times uutisoi salakuljetuksen, väärennettyjen laivalokien, epätavallisten rannikkopysähdysten ja selittämättömien merimatkojen lisääntyneen Euroopan vesillä.
Alueella ei ole tällä hetkellä käytössä kattavaa valvontajärjestelmää satamissa vierailevien laivojen ja rahtien seuraamiseksi ja järjestäytynyt rikollisuus on jo pitkään hyödyntänyt valvonnan heikkouksia.
Euroopan turvallisuusviranomaiset pelkäävät niiden houkuttavan jatkossa myös terroristeja.
– Pulma on siinä, että tähän mennessä ongelmiin ei ole juurikaan puututtu, Iso-Britannian laivaston kapteeni Gerry Northwood kertoi Financial Timesin haastattelussa.
Northwood toimii myös Mast-meriturvallisuusyhtiön operatiivisena johtajana ja kuuluu Intian valtameren piratismia vastaan taistelevaan työryhmään.
Hänen mukaansa mahdollisuudet valvomattomien merireittien väärinkäytöksille ovat olemassa.
– Euroopan ulkopuolinen maailma – esimerkiksi Pohjois-Afrikka – on täynnä aseita. Jos onnistut ahtamaan rahtikontin täyteen rynnäkkökivääreitä ja ujuttamaan sen vesille, se on helppo saada Hampuriin saakka, Northwood kertoi.
