Mainos

Apu kiusalliseen vaivaan – tee näin, jos liikunta aiheuttaa ilmavaivoja

Liikunta kasvattaa kuntoa ja tehostaa ruoansulatusta, mutta sillä voi olla myös ikäviä seurauksia kanssaihmisiä ajatellen. 

Kaikki ovat joskus kokeneet tämän nöyryyttävän hetken ryhmäliikuntatunnilla tai kuntosalilla: Vaikka kuinka pinnisteli, joskus on vain ollut pakko päästää helpottava tuhahdus ilmoille silläkin uhalla, että kaikki ympärilläolijat huomaavat sinun olevan syypää salissa leviävään hajuun.

Vaikka me kaikki olemme kokeneet sen, se ei tee asiasta yhtään vähemmän noloa. Liikunnan aiheuttamia ilmavaivoja voi onneksi pyrkiä helpottamaan. 

Sekä kestävyys- että voimatreeni syynä ilmavaivoihin

Newyorkilaisen osteopaattiseen lääketieteeseen keskittyvän Touron Collegen professori Niket Sonpalin mukaan raskas hengitys on yksi yleisimmistä syistä liikunnan aiheuttamiin ilmavaivoihin. Liikunnan aikana hengitämme tavallista raskaammin, jolloin ylimääräinen ilma jää loukkuun ruoansulatuskanavaan. Tämä ilma vapautuu ainoastaan peräaukon kautta. 

Sonpalin mukaan ilmavaivat voivat johtua myös siitä tosiasiasta, että liikunta nopeuttaa ruoansulatusprosessia. 

– Aerobiset harjoitukset auttavat ruokaa kulkemaan ruoansulatuskanavan läpi nopeammin, ja se vapauttaa samalla ruoansulatuskanavassa jumissa olleita kaasuja, Sonpal toteaa.

Lisäksi voimatreenit aktivoivat keskivartalon lihaksiasi, jotka saavat ilman kirjaimellisesti työntymään ulos kehostasi.  

Oikea hengitystekniikka voi auttaa 

Vaikka mahdollisuutta ilmavaivoihin kesken treenin ei voikaan täysin välttää, voit tehdä muutaman asian helpottaaksesi oireita. Sonpal kehottaa pidättäytymään kaasua muodostavista ruoka-aineista ennen treeniä. Näitä ovat muun muassa kaali, linssit, peruna, makeutusaineet ja hiilihapotettu vesi. 

Ilmavaivoja on mahdollista vähentää myös oikealla hengitystekniikalla. Hengittämällä nenän kautta sisään ja suun kautta ulos nielet vähemmän ilmaa kuin suun kautta sisään hengitettäessä.

Viimeisenä ohjeena Sonpal kehottaa tulemaan sinuiksi pierujen kanssa, sillä se on täysin luonnollista.

– Jos yrität pitää sitä sisälläsi, voit aiheuttaa itsellesi turvotusta ja kramppeja.

Sisätautien ja gastroenterologian erikoislääkäri Urpo Nieminen kertoo, mitkä oireet viestivät suolistosairauksista.

25:46

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.