Animaatioelokuvien taistelu yleisömääristä kiihtyy

DreamWorks-studio haastaa Walt Disney-studion animaatioissa. DreamWorks-studion tuottama tietokoneanimaatio Shrek on vuoden suurmenestys.

Walt Disney-studio on hallinnut animaatiomarkkinoita viimeiset 70 vuotta. Nyt Disneyn menestysreseptiä yhä taitavammin jäljittelevät kilpailijat ovat animaatiojätin kannoilla. DreamWorks-studion tuottama tietokoneanimaatio Shrek on vuoden suurin menestys, lähes kahden miljardin markan (noin 1,8 miljardia markkaa) kassatuotolla. Elokuvan Suomen ensi-ilta on 7.9.

DreamWorks-studio haastaa nyt toimitusjohtaja Jeffrey Katzenbergin johdolla Disney-yhtiön animaatiosotaan. Rohkeimmatkaan analyytikot eivät arvanneet, että Amerikan Rölliä muistuttava Shrek-hahmo päihittäisi Disneyn kesäelokuvat.

Shrekin animaattorit toivovat alalle useampia yrittäjiä ja lisää kilpailua. -Disneylle työskentelevä Pixar tekee mahtavaa työtä. Heillähän on ikioma tyylinsä. Teknisesti he ovat loistavia, ja sama koskee myös taiteellista puolta, arvioi PDIn taiteellinen johtaja Guillaume Aretos.

-Shrekin tehneellä PDI:llä on ihan erilainen tausta. Olemme tehneet aikaisemmin erikoistehosteita Hollywood-filmeihin. Filmimme näyttävät myös teknisten resurssien puitteissa hiukan erilaisilta, Aretos arvioi.

Uusia haasteita animaattoreille

Uusin tietokoneanimaatio on kehittynyt jo siihen pisteeseen, että animaattoreilla tulee ongelmia realismin kanssa. Shrek-elokuvassa keskeisten hahmojen liiallinen todentuntuisuus olisi pilannut vaikutelman tyylitellystä satumaailmasta. - Prinsessa Fionan luominen oli suurin haasteemme. Oli vaikea luoda uskottava ihmishahmo, joka istuu tällaiseen satumaailmaan. Olisimme voineet tehdä hänestä vieläkin elävämmän, mutta Fionan oli sovittava tähän satukirjaa muistuttavaan maailmaan. Muussa tapauksessa Fiona olisi näyttänyt kuin elävältä ihmiseltä, joka on yhtäkkiä pudonnut outoon satuympäristöön, ohjaaja Vicki Jenson kertoo.

Huolimatta tietokoneanimaation lähes kaikkivoivista mahdollisuuksista, animaattoreilla on yhä uusia haasteita työssään. Itse hahmojen ohella myös uskottavien ympäristöjen luominen vaatii poikkeuksellista vaivannäköä ja huolellisuutta. - Shrekin maailmassa ei ollut pitkään aikaan esimerkiksi lainkaan pölyä. Kun joku ihmetteli ääneen, miksi kaikki näyttää metsässä liian puhtaalta, jouduimme lisäämään joka paikkaan pieniä pölypilviä. Emme olleet edes ajatelleet koko asiaa, mutta silmämme ovat tottuneet näkemään pölyä, sanoo ohjaaja.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat