Analyytikko tabletista: Nokia on edelleen verkkoyhtiö

Nokia voi vain voittaa tänään lanseeratulla Nokia N1 -tablettilaitteella, arvioi analyytikko Hannu Rauhala Pohjola Pankista.

Rauhalan mukaan on Nokian suunnitelman mukaista rahastaa tarjoamalla brändiään muiden valmistajien käyttöön.

– Valmistaja maksaa Nokialle nimen käytöstä. Tätä Nokia on kertonut hakevansa, Rauhala sanoo.  
Rauhalan mukaan tablettimarkkinat ovat hankalat, joten tuotteen menestys on epävarmaa.

– Nokialla ei ole mitään riskiä. Jos tuote ei myy, Nokialle ei tule tappioita.  
Rauhalan mukaan Nokia toimii eräänlaisena laadunvarmistajana muiden tekemille tuotteille, jotka sopivat sen brändiin.

Nokia on kertonut lisensoivansa patentteja, mahdollisesti itse kehittämiään teknologia-alustoja ja myyvänsä brändiään. Rauhalan mukaan olisi luontevaa nähdä Nokialta esimerkiksi uusi kamerateknologia-alusta.  

Nokian brändi on yhä sadan tunnetuimman joukossa.  

Rauhala ei usko, että Nokia palaisi suoraan kuluttajamarkkinoille suoraan valmistajana ainakaan lähitulevaisuudessa. 

– Nokialla ei ole tarvetta lähteä takaisin kuluttajamarkkinoille. Tämä on yksi omaisuuserä, jota halutaan rahastaa. Nokia on edelleen verkkoyhtiö. Se on myynyt tuotantokalustonsa Microsoftille, eikä sillä ehkä ole kykyä tai halua lähteä kilpailulle markkinalle, jossa marginaalit ovat pienet, Rauhala sanoi MTV:n Seitsemän uutisissa. 


Lue myös:

    Uusimmat