Oliko Lewis Hamilton voittotaktiikka neroutta vai tuuria? Miksi Sebastian Vettel ei pystynyt lyömään Force Indiaa? MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen analysoi formula ykkösten Monacon GP:n taktiset pääkohdat.
Tapaus 1: Oliko Hamiltonin voittotaktiikka neroutta vai tuuria?
Lewis Hamilton otti yhden pysähdyksen taktiikastaan kaiken kunnian itselleen. Hyvin brittikuski tehtävästään suoriutuikin, vaikka mukaan tarvittiin myös Red Bullin tohelointi Daniel Ricciardon toisella varikkopysähdyksellä.
Ricciardo johti kisaa ensimmäiset 23 kierrosta. Hän sai märän kelin renkaat toimimaan huomattavasti Mercedestä paremmin ja johti seuraajiaan parhaimmillaan yli 13 sekunnilla. Lopulta vauhtinsa kanssa tuskaillut Nico Rosberg päästi tallikaverinsa Hamiltonin edelleen. Varikolle tullessaan australialaisella oli 11,3 sekunnin kaula lähimpään uhkaajaansa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Ricciardo palasi radalle kahdeksan sekuntia Hamiltonin takana, mutta napsi välikelin renkailla eron kiinni neljän kierroksen aikana. Hamilton ei tästä kuitenkaan hätkähtänyt, vaan vastusti Mersun käskyä tulla varikolle. Sadekelin renkaat kestivät, joten hän venytti vetonsa niin pitkäksi, että pystyi hakemaan suoraan ultrapehmeät kuivan kelin renkaat kierroksella 31.
– Toki siinä oli iso riski, kun mennään märän kelin renkaalta suoraan slicksille, mutta se osoittautui oikeaksi. Märän kelin renkaat kestivät yllättävän hyvin. Tietysti pitää muistaa, että Monaco on ratana sellainen, joka ei rasita renkaita niin paljon, Oikarinen sanoo.

