Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kauneusbrändi nimesi poskipunan Anne Frankin mukaan – sai aikaan someraivon: "Mitä he ajattelivat?"

0:45Tutkimus väitti lääkäreiden bikinikuvia"epäammattimaisiksi"- vastaiskuna lanseerattiin #MedBikini Tutkimus väitti vapaa-ajalla otettuja bikinikuvia "epäammattimaisiksi". Vastaiskuna tuloksille lääkärit intoutuivat jakamaan kuvia itsestään sekä ranta- että työasussa. Kuvien ohessa käytetään hashtagia #MedBikini, suom. "lääkäribikinit".  Tarkoituksena on osoittaa, että myös ammattilaisilla on yksityiselämä, joka ei mitenkään vaikuta siihen, miten hyviä he ovat työssään.
Julkaistu 21.09.2020 14:25

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Kauneustuotemerkki Woke Up Like This (WULT) järkytti ihmisiä nimeämällä uuden tuotteensa Anne Frankin mukaan.

Hongkongilainen kauneusbrändi joutui myrskyn silmään tuotteensa takia. Woke Up Like This (WULT) -brändin tarkoituksena oli nimetä tuotteitaan inspiroivien, kuuluisien naisten nimillä, kertoo New York Post. Brändi kuitenkin nimesi yhden tuotteistaan Anne Frankin mukaan. Nestemäisen poskipunan nimi, "Dream Like Anne", merkitsee "uneksi kuin Anne".

Frank menehtyi Bergen-Belsenin keskitysleirillä toisen maailmansodan aikana, ja hän on holokaustin kuuluisimpia uhreja. Meikin nimivalinta aiheuttikin pian kritiikin myrskyn.

– Se, että poskipunasävy nimeään Anne Frankin, kansanmurhan uhrin, mukaan, on kuvottavaa. Kuolleet juutalaiset eivät ole markkinointitilaisuus, Ben M. Freeman kirjoitti Twitterissä.

"Mitä he ajattelivat?"

Muutkin pitivät tuotetta hyvin asiattomana ja ihmettelivät, miten se ylipäätään on päässyt tuotantoon asti.

– Luojan tähden. Tämä on markkinointia pahimmillaan. Kauhistuttavaa, ruth sheridan ihmettelee Twitterissä.

– Mitä he ajattelivat? Eivätkö he todella huomanneet, miten törkeän tunteetonta tämä on? Natalia Sloam kirjoittaa.

Muut tuotteet on nimetty esimerkiksi taiteilija Frida Kahlon ja kirjailija Virginia Woolfin mukaan.

Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Pahoittelivat tapahtunutta

Frankin nimeä kantanut tuote vedettiin takaisin. WULT on pyytänyt tapahtunutta anteeksi.

– Pyydämme vilpittömästi anteeksi tätä virhettä kommunikoinnissa ja väärinkäsitystä, joka tästä syntyi, brändi kirjoitti New York Postin mukaan.

– Kunnioitamme neiti Anne Frankia suuresti eikä tarkoituksemme koskaan ollut olla halventava, loukkaava tai kerätä voittoa sillä, että nimeämme tuotteen sellaisen historiallisen hahmon mukaan, jonka elämä jäi traagisen lyhyeksi sellaisten tapahtumien takia, jotka todella toivat esiin pahimmat piirteet ihmiskunnasta.

Brändi tosin ehti aiemmin julkaista toisen vastineen Time Out Hong Kong -julkaisussa. Vastineessaan totesi esimerkiksi olevansa pahoillaan siitä, että Annen "kunnioittaminen tällä tavoin vaikuttaisi loukanneen ihmisiä ja sitä pidetään epäkunnioittavana". Vastineen sisältänyt artikkeli kuitenkin katosi myöhemmin.

LUE MYÖS: Vogue joutui somemyrskyn silmään "hulluusnumeronsa" kansikuvan vuoksi: "Asiatonta monella tasolla"

Lue lisää lifesyle-aiheista!

Lähteet: NYpost.com, Metro.co.uk, Twitter.com/BenMFreeman

Lisää aiheesta:

Balenciagan kyseenalainen mainoskampanja tuomittiin jyrkästi: "Eikö kukaan pysähtynyt edes hetkeksi miettimään?"Luksusbrändin överikalliista joulukalenterista syntyi somekohu: "Tämän on pakko olla vitsi" Kosmetiikkajätin synkkä uutuus herätti kritiikkiä tökerön julkaisuajankohdan vuoksi: "Niin harkitsematonta"Mauttomuuden huippu? Teemana kouluammuskelut – vaatefirma esitteli huppareita luodinreikineen: "Vastenmielistä"Alusvaateyhtiö somemyrskyn keskellä – kyseenalainen mainos herätti raivoa: "Kenen mielestä tämä oli hyvä idea?"3-vuotiasta sometähteä potkaisseesta äidistä paljastui lisää ahdistavia tietoja: "Tämä on kammottavan epäreilua ja väärin"
Mitä ihmettä?MeikitSosiaalinen mediaToinen maailmansotaKauneus ja tyyliLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mitä ihmettä?
  • ma14:15
    Raha

    Ruotsalaismiehen luottokortti lakkasi toimimasta – syy yllätti virkailijatkin

  • 9.9.09:55
    Juomat

    Samppanja olikin halpaa viiniä hiilihapotettuna – viinintekijä narahti miljoonahuijauksesta

  • 8.9.20:08
    Kauneus ja tyyli

    Paulan kulmakarvojen värjäys sai epäonnisen käänteen

  • 8.9.13:15
    Asuminen

    Tiesitkö? Asuntokauppajärjestely Ranskassa on kuin vedonlyöntiä myyjän kuolemasta

  • 5.9.17:31
    Ruoka

    Vegaanin palopelastajan ensimmäinen työpäivä: 20 000 kiloa palavaa pihviä