Tätä Bernerin uudistus käytännössä tarkoittaa: Autoilija maksaisi tienkäytöstä samaan tapaan kuin kännykkäliittymästä

Liikenne- ja viestintäministeriö esittää, että teiden käytöstä maksettaisiin käyttöajan mukaan. Yksityisten yritysten olisi mahdollista ostaa käyttöoikeutta myös tukkuhinnalla ja myydä sitä autoilijoille palvelukokonaisuuksina – vähän samaan tapaan kuin teleoperaattorit myyvät dataa. 

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esitys säilyttäisi valtion tieverkon säänneltynä luonnollisena monopolina, joka yhtiöitettäisiin. Valtion uusi tieverkkoyhtiö laskuttaisi teiden käyttöä ainakin aluksi teiden käyttöajan mukaan, mikä ei edellyttäisi seurantalaitetta.

Tulevaisuudessa ajatus kuitenkin olisi, että yksityiset toimijat ostaisivat teiden käyttöaikaa tukkuhinnalla monopolilta. Kuluttaja voisi ostaa keskenään kilpailevilta eri palveluoperaattoreilta kokonaisuuksia esimerkiksi ajamansa matkan mukaan.

Berner vertaa järjestelmää teleoperaattoreihin.

– Teleyhtiöt maksavat tukkutason käyttöoikeudesta verkkoon ja sen päälle rakentuu käyttöhinta, joka on paketoitu erilaisten palveluiden yhteyteen, mikä avaa mahdollisuuden kilpailulle, hän selittää tiedotustilaisuudessa.

Tällainen malli voisi tulla kuluttajalle edullisemmaksi, mutta edellyttäisi ainakin joissain palvelukokonaisuuksissa seurantalaitetta.

– Silloin voidaan kehittää myös malleja, jotka ovat kilometripohjaisia. Siihen tarvitaan paikantamisen tai sijaintipalveluita, mutta ne ovat kuluttajan ja elinkeinoelämän omia ratkaisuja, jotka vaativat kuluttajan suostumuksen.

Berner kertoo, että paikantaminen olisi vapaaehtoista ja rinnalla tarjottaisiin myös aikaperusteisia palveluita, jotka eivät edellyttäisi paikannusta.

Valtio omistaa Suomen tieverkosta 17 prosenttia ja esitys koskee valtion tieosuuksia. Suurin osa Suomen teistä on yksityisiä.

Jotta kuluttajille ei syntyisi lisäkustannuksia, autovero poistettaisiin ja ja ajoneuvoveroa ja polttoaineveroa laskettaisiin merkittävästi.


Lue myös:

    Uusimmat