Alma Median toimitusjohtajaksi Kai Telanne

Alma Median toimitusjohtaja vaihtuu. Yhtiön johtoon nousee Aamulehden entinen toimitusjohtaja Kai Telanne.

Alma Median nykyinen toimitusjohtaja Juho Lipsanen siirtyy syksyyn saakka projektitehtäviin ja yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty kauppatieteiden maisteri Kai Telanne. Telanne on aiemmin toiminut Alma Mediaan kuuluvan Aamulehden toimitusjohtajana.

Toimitusjohtajan vaihdos liittyy meneillään olevan yritysjärjestelyyn, jossa Alma Media myi MTV3:n ruotsalaiselle Bonnierielle ja yhtiö kesittyy Suomessa lehtien kustantamiseen.Väistyvä toimitusjohtaja Juho Lipsanen sanoo, että hänen on nyt sopiva hetki siirtyä konsernin johdosta sivuun, kun yhtiön strategia muuttuu.

"Lehtiä ei myydä"

Telanteen mukaan hänen johdollaan Alma jatkaa lehtiyhtiönä, jolla on kuitenkin vahva kansainvälistyvä verkkopalvelu. Erityisesti internet- ja hybridiliiketoiminnassa on kasvun mahdollisuuksia Baltiassa ja Venäjällä. Muuten Alma vahvistaa maakunta- ja paikallislehtien ketjujaan.

- Nämä ovat konsernin kannattavin osa, kun lähes jokainen julkaisumme on markkinajohtaja alueellaan. Lisäksi lippulaiva Aamulehti on ainoa valtakunnallinen päivälehti, joka on nostanut levikkiään kahdeksan vuoden aikana, Telanne katsoo.

Kauppalehti on muotoutumassa monimediataloksi ja Iltalehti menossa kohti markkinajohtajuutta viihdelehtien puolella, selvittää Telanne lähiajan näkymiä. Muun muassa Kauppalehteä on moni markkinoilla himoinnut. Telanteen mielestä on luonnollista, että näin on, mutta mitään ei ole myynnissä.

- Lehtitalo kehittyy kokonaisuutena nopeammin ja vahvemmin kuin sen eri osat irrallaan.

Telanne kiittää edeltäjäänsä Juho Lipsasta. Hyvässä kunnossa oleva talous on lähtökohta, joka mahdollistaa myös orgaanisen kasvun.

- Päätehtävänäni on varmistaa, että perustyötä tehdään kunnolla ja lehdet pysyvät kiinnostavina. Nykyinen kilpailu ilmaisjakelulehtimarkkinoilla on kovaa ja tilattavat paikallislehdet ovat puristuksessa.

- Ei se ilmaisjakelulehdillään helppo rahti ole. Siellä joudutaan lukijoista taistelemaan yhtä lailla. En pidä sitä liiketoimintaa ollenkaan kultakaivoksena. Journalistisesti hyvän tuotteen tai julkaisun tekeminen ei tapahdu ihan yhtäkkiä ja se maksaa rahaa, sanoo Telanne.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat