Suomen autokanta on nyt ennätyksellisen iäkästä. Asiantuntija kertoo artikkelin yläpuolella olevalla videolla, miksi se on niin ongelmallista.
Suomen autokannan keski-ikä kohosi viime vuoden lopulla jo 12,9 vuoteen. Mikäli laskuista jätetään pois museoautot, on keski-ikä siltikin 12,5 vuotta. Viimeisten kymmenen vuoden aikana Suomen autokannan keski-ikä on noussut kahdella vuodella.
Keski-iän nousua selittävät ennen kaikkea matalaksi jääneet ensirekisteröintiluvut. Suomessa myytiin viime vuonna alle 82 000 uutta henkilöautoa, mikä on vähemmän kuin lähes 30 vuoteen.
Edellisen kerran 80 000 auton tuntumassa oltiin vuonna 1995, jolloin uusia autoja meni kaupaksi noin 79 000.
Lue myös: Näitä autoja ihan tavallinen kansa ostaa – tässä viime vuoden myydyimmät käytetyt autot
Vain kolme prosenttia autokannastamme uusiutui viime vuonna. Vielä 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä 5,5 prosenttia autoista vaihdettiin vuosittain uuteen.
Alle kymppitonnin autojen osuus on noin puolet koko autokannasta
Liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta vieraili perjantaina MTV Uutiset Livessä kertomassa Suomen autokannan vanhenemisen syistä, seurauksista sekä muun muassa autokannan keski-iän alueellisista eroavaisuuksista.
