Alkon myyntiin on tulossa iso lovi, kun nelosoluen ja aidon lonkeron myynti sallitaan ruokakaupoissa vuoden alussa. Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen uskoo MTV:n Uutisextrassa, että tämä ei kuitenkaan vaikuta Alkon myymälöiden ja työntekijöiden määrään.
Alkolla on nyt 355 myymälää ja ensi vuoden alussa tulee kolme uutta myymälää pääkaupunkiseudulle sekä yksi Tampereelle. Työntekijöitä Alkolla on noin 2400.
Jatkossa merkittävämpi osa myymälöistä voi olla kuitenkin kooltaan pienempiä. Uusi toimitusjohtaja puhuu paljon joustavuudesta, onpa kyse myymälätiloista tai työntekijöistä.
– Esimerkiksi Kuopiossa Karttulan myymälässä on 60 neliötä ja 350 tuotetta, mutta taustalla on verkkokauppamme 7000 tuotetta. Näin varmistetaan, että asiakas saa jatkossakin hyvän valikoiman, vaikka myymälä olisi kooltaan pienempi, Laitinen sanoo.
Alko ei lähde hintakilpailuun
Alko varautuu siihen, että 70–90 prosenttia oluen, siiderin ja lonkeron myynnistä voi siirtyä ruokakauppaan. Original long drinkiä on myyty 3,2 miljoonaa litraa vuodessa ja se on ollut Alkon myydyin tuote.
– Jos myynnissä tulee tällaisia muutoksia, totta kai se vaikuttaa Alkon tulokseen ja jaettavaan osinkoon, Laitinen sanoo.
Viime vuosina Alko on tulouttanut valtiolle noin 40 miljoonaa euroa vuodessa.
Taloustutkimus on arvioinut, että nelosoluen, siiderin ja lonkeron hinta voi pudota ruokakaupassa noin 40 prosentilla. Alko ei tähän voi tehtävänsä puitteissa vastata mitenkään.

