Älä valita autosi huurtuvista ikkunoista, jos sorrut näihin virheisiin: "Takavuosina oli päivänselvää, että..."

Mersun ikkunat jäätyivät sisäpuolelta 0:28
Mersun ikkunat olivat umpijäässä, mutta eivät ulko- vaan sisäpuolelta. Lukijamme turvautui skrapaan, mutta asiantuntija ei suosittele skrapaamaan ikkunoita sisäpuolelta. Alla on Lue myös -linkki juttuun, jossa kerrotaan, mikä on oikea toimintatapa tällaisessa tilanteessa.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mitä voi tehdä, jos auton ikkunat menevät jatkuvasti sisäpuolelta huuruun? 

Vastaus: Lasien huurtuminen on merkki siitä, että auton sisäilmassa on liikaa kosteutta. Oikeilla toimilla lasien sisäpintojen huurtumista voi ehkäistä ja huurteen poistumista nopeuttaa. 

Ylimääräistä kosteutta autoon tulee hengitysilman mukana sekä kuljettajan ja matkustajien kengissä ja vaatteissa, muun muassa lumena. Vanhemmissa autoissa kosteutta saattaa päästä sisälle hapertuneiden tiivisteiden vuoksi. Myös kostunut raitisilmasuodatin tai ilmanottoaukkoihin kertynyt lumi ja jää tuovat kosteutta sisään.

Säilytyspaikka ja esilämmitys

Auton säilytyspaikalla on olennainen vaikutus sen ikkunoiden huurtumiseen; lämmin ja hyvällä ilmanvaihdolla varustettu talli tai halli helpottaa aamuisia liikkeellelähtöjä. 

Jos autoa on pakko säilyttää ulkona, on auton sisätilojen esilämmitys tehokas keino huurtumisen ehkäisemiseksi. 

Kun kuljettaja ja matkustajat tulevat valmiiksi lämpimään autoon, ei huurtumista tapahdu yhtä rajusti kuin kylmään autoon tultaessa.

Tuulilasin sisäpinnan puhtaus

Tuulilasin sisäpinnan säännöllinen puhdistus on tärkeä toimenpide huurtumisen ehkäisemiseksi. Kosteus tarttuu lasiin sitä herkemmin, mitä likaisempi se on. 

Jos huurretta yrittää pyyhkiä lasista käsin, jää siihen rasvaa ja jatkossa lasi huurtuu entistä herkemmin.

Huurteenpoisto lasin sisäpinnalta tulisikin hoitaa lämmityslaitteen tai tuulilasinlämmityksen avulla.

Pidetään lumet auton ulkopuolella

Talvella on tärkeää, että huomaa pyyhkäistä lumet pois auton katolta, oven kohdalta, ennen oven avaamista. Mikäli näin ei toimi, putoaa oven päällä olevat lumet autoon sisälle. Olisikin hyvä, että ennen oven avaamista pyyhkäistäisiin lumet pois sen päältä. Tätä varten itselläni roikkuu lumiharja roskakatoksen seinässä.

Mikäli ainoa saatavilla oleva lumiharja on autossa sisällä, voi oven päältä pyyhkäistä lumet varovasti kädellä ennen oven avaamista. Kun lumiharja sitten on saatu käteen, harjataan auto kokonaan lumesta ennen kuin muita ovia avataan.

Vaatteista pitää puristella lumet pois aina ennen autoon menoa. Lisäksi on syytä pitää mielessä, että autoon kuuluu istua – ei astua. Kun penkille on istahdettu sivuttain, jalat vielä auton ulkopuolella, voi kenkiä hakata toisiaan vasten, jotta ylimääräiset lumet putoavat auton ulkopuolelle. Jos autoon mennään astumalla, kulkeutuu kenkien mukana paljon lunta jalkatilaan.

Osa ihmisistä tosin on omaksunut erikoisen tavan potkia lumet pois kengistä auton kynnyskoteloon. Tämä ei kuitenkaan ole hyväksi auton maalipinnalle.

Autoon sisälle päässyt lumi sulaa jalkatiloihin. Jalkatiloissa lilluva sulamisvesi paitsi lisää huurtumista, myös jäätyy auton taas jäähtyessä. Kun kuljettaja sitten lähtee liikkeelle kylmällä autolla, saattaa jalka luiskahtaa polkimelta kriittisessä tilanteessa, kun kantapäiden alla oleva matto onkin jäässä.

Raitisilmansuodatin olisi hyvä vaihtaa joka huollossa

Raitisilmansuodatin tulisi vaihtaa säännöllisesti – mielellään jokaisen huollon yhteydessä. Liian vanha suodatin vettyy ja tukkeutuu, jolloin kosteaa ilmaa, kaikkine epäpuhtauksineen, suorastaan puhalletaan autoon sisälle.

Myös ilmanottoaukkojen päällä olevat kosteat lehdet, lumi tai jää on omiaan lisäämään auton sisätilojen kosteutta. Siksi onkin tärkeää, että auton päältä pyritään aina puhdistamaan kaikki lumet ja jäät huolellisesti. Aika-ajoin saattaa olla tarpeellista myös sulatella autoa lämpimässä pysäköintihallissa.

Lämmityslaitteen oikea käyttö

Takavuosina oli päivänselvää, että auton ikkunoiden huurtuessa lämmityslaitteen puhaltimen nopeutta nostettiin, ilmanvirtaus suunnattiin laseille ja lämmönsäätö käännettiin punaiselle. Näin automaatti-ilmastointien yleistyttyä nämä vanhat huurteenpoiston perusteet ovat monelta unohtuneet. On totuttu siihen, että järjestelmä hoitaa kaiken kuljettajan puolesta – automaattisesti. 

Suosittelen kuitenkin tutustumaan auton käyttöohjekirjaan. Siellä on ohjeistettu, miten juuri sinun autosi automaatti-ilmastointi saadaan kytkettyä tehokkaimpaan mahdolliseen huurteenpoistomoodiin. Yleensä tämä onnistuu yhdellä napin painalluksella. 

Automaatti-ilmastointi kytkee huurteenpoistoasennossa myös ilmastointilaitteen päälle. Tämä nopeuttaa huurteen poistumista. Joissakin autoissa ovat myös lämmitysvastukset tuulilasissa ehkäisemässä ongelmaa. Vastaavasti takalasinlämmitin on tehokas tapa poistaa huurre takalasista, yhdellä napinpainalluksella.

Mikäli tuntuu, että auton ikkunat ovat koko ajan huurussa eikä helpotusta meinaa löytyä, tulee varmistaa, ettei sisäilmankierto ole vahingossa jäänyt päälle. Sen tarkoitus on estää huomattavasti saastuneen ulkoilman pääsy auton matkustamoon, kun ajetaan tunnelissa tai suurkaupungin ruuhkassa. Jos sisäilman kierto jätetään päälle pidemmäksi aikaa, “käytetty” ilma paitsi edesauttaa huurtumista, myös väsyttää kuljettajaa ja heikentää näin tarkkaavaisuutta.

Kuivata ja tuuleta autoa säännöllisesti

Autoa kannattaisi aika-ajoin kuivatella lämpimässä tallissa kaikki ovet auki, vaikka viikonlopun yli, jos tähän vain on mahdollisuus. 

Mikäli lämmintä ja kuivaa tallia ei ole, auttaa pakkaskelillä myös se, että ajon päätyttyä pitää hetken aikaa kaikkia auton ovia auki. Tällöin lämmin ilma auton sisällä korvautuu kylmällä ja kuivalla pakkasilmalla. Tämä luonnollisesti edellyttää, että auto on koko ajan valvovan silmän alla.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat