Älä kerro Martille: Suuri salaisuus leviää somessa – Ahtisaarelle siitä ei saa kertoa!

Älä kerro Martille –kampanja on koko Suomen yhteinen salaisuus, jonka tavoitteena on yllättää rauhannobelisti Martti Ahtisaari hänen 80-vuotispäivänään. Kampanja on kerännyt päivässä 100 597 euroa, mikä tarkoittaa 2,51 rauhanvälityspäivää.

Suomalaisen konfliktiratkaisujärjestö CMI:n järjestämä kampanja leviää sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on kerätä rahaa rauhanvälitykseen. Kuka tahansa voi kantaa kortensa kekoon lahjoittamalla kampanjaan rahaa.

Kampanja täytyy kuitenkin pitää salassa. Martti Ahtisaarelle siitä ei ole lupaa kertoa.

CMI:n rauhanneuvottelija Hussein al-Taee vieraili eilen Enbuske, Veitola & Salminen –ohjelmassa. Kampanjan säännöissä sanotaan, ettei salaisuudesta saa hiiskua TV:n keskusteluohjelmissa. Presidentti Ahtisaaren vaimo Eeva Ahtisaari oli kuitenkin luvannut pitää huolen, ettei Ahtisaari erehtyisi katsomaan kyseistä ohjelmaa.

Yksi rauhanvälityspäivä maksaa suomalaisten käsistä noin 40 000 euroa. Yhteisellä panoksella voidaan saada kokoon summa, jolla rauhaa voidaan välittää entistä enemmän.

– Jos joku muu sen tekee, se saattaa maksaa vielä enemmän. Me ei lennätetä ketään ykkösluokassa, eikä hoidella sen enempää, kuin se itse rauhantekeminen, Hussein al-Taee selvittää.

Maailman paras rauhanvälittäjä

Al-Taeen mukaan suomalaiset ovat maailman parhaita rauhanvälittäjiä. Koko maailman paras rauhanvälittäjä on Martti Ahtisaari, jonka työn jatkumista varten rahaa nyt kerätään.

– Hän on voittanut Nobelin rauhanpalkinnon tästä työstä eli hän tietää, mitä tekee. Hän on kerännyt 22 maasta ympärilleen ihmisiä, jotka päivittäin tekevät töitä, että tällä hetkellä maailman konfliktit pystyttäisiin vakauttamaan, jotta ihmisten ei tarvitsisi lähteä, Hussein al-Taee kertoo.

Älä kerro Martille -kampanja huipentuu Ahtisaaren syntymäpäivään kesäkuun 15. Siihen asti tarkoituksena on pitää salaisuutta yllä. Kampanjasta on lupa keskustella netissä ja sosiaalisessa mediassa, mutta paperilehtiin, TY-uutisiin tai YLE:n radiokanaville siitä ei saa hiiskua.

Kampanjasta kertoi aikaisemmin Ilta-Sanomat. 

Lue myös:

    Uusimmat