Autoilijoiden yllättämiseen ei tarvita edes talvea, vaan syksyn ensiliukkaatkin yleensä riittävät. Tien liukkauden arvioinnissa voi käyttää apuna yksinkertaista nyrkkisääntöä.
Kun syysaurinko painuu mailleen, kääntyy myös ilman lämpötila laskuun. Lämpömittari ei kuitenkaan kerro sitä, ovatko tiet liukkaat, sillä vaikka varsinaisesta pakkaskelistä ei vielä olisikaan kyse, voi lämpötila tien pinnassa olla reilusti alempi kuin mitä ulkolämpömittari näyttää.
Ratissa kannattaa olla erityisen tarkkana nyt, kun syksyn ajo-olosuhteet muuttuvat päivä päivältä haastavimmiksi. Tien pintaan petollisesti tiivistyvän kosteuden vuoksi katastrofin ainekset voivat olla kasassa jo useita viikkoja ennen kuin autoilija on ehtinyt edes ajatella talvirenkaiden vaihtamista.
Ratin takana on hyvä muistaa sekin, että sään selkeneminen voi laskea tien lämpötilaa useilla asteilla, vaikka ilman lämpötila pysyisi samana. Erityisen tarkkana tulee olla iltaisin ja aamuisin.
Lue myös: Tiedätkö, mitä pelätty musta jää on oikeasti? Sitä voi syntyä jopa kuivalla plussakelillä: "Erityinen riskitekijä"
Koska mustaa jäätä voi syntyä myös plussakelillä, tulee ajaa kieli keskellä suuta etenkin siltojen, ramppien ja muiden sellaisten alueiden kohdalla, joiden alla ei ole lämmittävää maaperää. Tällaiset kohdat myös jäätyvät ensimmäisinä, vaikka tiet olisivatkin muuten vielä kuivia.
Mustaan jäähän voi varautua parhaiten vaihtamalla talvirenkaat ajoissa alle. Autoliiton koulutuspäällikkö on , että kuljettajan on myös käännettävä ajattelu- ja ajotapansa sekä opeteltava tunnistamaan riskipaikat.