Volkswagenin tuleva Amarok-avolava on saksalaisvalmistajan uudelleenmuotoilema Ford.
Autovalmistajat ovat kautta aikojen tehneet yhteistyötä yli konsernirajojen, etenkin hyötyajoneuvoissa. Tuttua on, että esimerkiksi Toyota Proace ja Peugeot Expert ovat aikalailla samoja autoja. Niin on myös Mercedes-Benz Citanin ja Renault Kangoon laita.
Volkswagenin ja Fordin yhteistyötä saattaa äkkiseltään sekin kuulostaa varsin epäpyhältä allianssilta, mutta kahden autojätin tietotaidon yhdistämisestä on paitsi teknistä ja tuotannollista, myös taloudellista hyötyä valmistajille.
Brändit sen sijaan halutaan pitää tiukasti erillään, ja niin on myös Fordin ja Volkswagenin yhteistyössä. Sen tiimoilta on syntynyt uusi VW Amarok, joka ennättää Suomessa myyntiin vuoden 2023 alkupuolella.
Lue myös: Ford tuo Euroopan-markkinoille täysin uuden mallin – perustuu kilpailijan teknologiaan
Ford Rangerin tekniikka
Vaikka tekniikka on Ford Rangerin, näkee naamioidustakin Amarokista, että muotoilu on perua jo väistyneestä entisestä Amarokista. Sen valmistus loppui kesällä 2020. Silloin kerrottiin, että valmistuskapasiteettia tarvittiin sähköautojen valmistamiseen.