Aker Yards antoi tulosvaroituksen

Yhtiö antaa myös viimeistä neljännestä koskevan tulosvaroituksen.

Aker Yardsin Suomen alustoimitukset viivästyvät viikkoja tai kuukausia sovituista aikatauluista. Myöhästyminen johtuu laivanrakennuksen ylikuumentuneiden markkinoiden aiheuttamasta ammattityövoiman, laitteiden ja komponenttien pulasta, kertoi yhtiö tiistaina.

Toimitusten myöhästymisen takia Aker Yardsin Suomen toiminnot painuvat viimeisellä vuosineljänneksellä runsaat 50 miljoonaa euroa tappiollisiksi. Aker Yardsin koko vuoden tulos laskee sen johdosta noin 500 miljoonaan Norjan kruunuun eli noin 63 miljoonaan euroon.

Suomen tappiot kaventavat Aker Yardsin marginaaleja myös ensi vuonna. Resurssipula syö Akerin risteilijätoimitusten katetta ja heikentää Suomen telakoiden kilpailukykyä. Yhtiö alensi ensi vuoden liikevoittoennusteen noin 4 prosenttiin liikevaihdosta.

Aker Yards ilmoitit tiistaina myös selvittävänsä yhtiön offshore- ja erikoisalustoimintojen irrottamismahdollisuuksia osakekurssin parantamiseksi.

Aker Yardsin Suomen alustoimitukset viivästyvät viikkoja tai kuukausia sovituista aikatauluista. Myöhästyminen johtuu laivanrakennuksen ylikuumentuneiden markkinoiden aiheuttamasta ammattityövoiman, laitteiden ja komponenttien pulasta, kertoi yhtiö tiistaina.

Toimitusten myöhästymisen takia Aker Yardsin Suomen toiminnot painuvat viimeisellä vuosineljänneksellä runsaat 50 miljoonaa euroa tappiollisiksi. Aker Yardsin koko vuoden tulos laskee sen johdosta noin 500 miljoonaan Norjan kruunuun eli noin 63 miljoonaan euroon.

Suomen tappiot kaventavat Aker Yardsin marginaaleja myös ensi vuonna. Resurssipula syö Akerin risteilijätoimitusten katetta ja heikentää Suomen telakoiden kilpailukykyä. Yhtiö alensi ensi vuoden liikevoittoennusteen noin 4 prosenttiin liikevaihdosta.

Aker Yards ilmoitti tiistaina myös selvittävänsä yhtiön offshore- ja erikoisalustoimintojen irrottamismahdollisuuksia osakekurssin parantamiseksi. Vaihtoehtoina harkitaan mm. sektorin siirtämistä nykyisille osakkeenomistajille tai erillistä pörssilistautumista. Ryhmän osuus Akerin liikevaihdosta on noin 35 prosenttia.

Akerin Suomen telakoilla on risteilyalusliiketoiminnan johtajan Juha Heikinheimon mukaan tilauksia 3,2 miljardin euron arvosta. Rauman ja Helsingin telakoilla on kummallakin tilauskirjoissa kolme matkustajalauttaa. Turun telakalla on rakenteilla kolme risteilyalusta.

-Täysi työkuorma ja laivanrakennuksen markkinoiden ylikuumentunut tilanne yhdessä resurssipulan kanssa on aiheuttanut dominoefektin koko Suomen telakoiden tuotantoon, kertoi Heikinheimo. Kuormitustaso laskee vähitellen ensi kesää kohden.

Telakkateollisuuden markkinat ovat kasvaneet rajusti maailmantalouden pitkän noususuhdanteen imussa. Merikuljetusten ja alusten kysyntä on lisääntynyt poikkeuksellisen paljon. Markkinatilanne on Heikinheimon mukaan hyvä myös risteilyaluksissa, joiden kysyntä kasvaa edelleen.

Globaali korkeasuhdanne ja kehittyvien maiden nopea kasvu on synnyttänyt tuotantokapeikkoja kansainvälisessä taloudessa. Raaka-aineiden ja energian kysynnän kasvu on hyvin voimakasta. Konepajateollisuudessa kova kysynnän kasvu on venyttänyt voimavarat äärimmäisen tiukalle ja synnyttänyt laajalti niukkuutta tuotantokapasiteetista.

Heikinheimon mukaan laajan alihankintaketjun varassa toimivien telakoiden ongelmat ovat koko toimitusketjussa. Pulaa on osaavien työntekijöiden ja suunnittelijoiden lisäksi muun muassa keskeisistä komponenteista ja laitteista, laivakoneista, sisustus- ja varustelutöistä. Palveluiden ja tuotteiden saatavuuden vaikeutumisen lisäksi alihankkijoiden kapasiteetin niukkuus nostaa hintoja.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat