Äiti järkyttyi, kun lentoemäntä syyllisti vauvan itkusta: "Vanhempana minun olisi pitänyt pitää hänet kurissa"

Kohti vauvaystävällisempää Suomea 10:14

Lentoemäntä läksytti bisnesluokassa istuvia vanhempia siitä, että heidän kahdeksan kuukauden ikäinen vauvansa itki lennolla. Lentoemännän mukaan itkeviä lapsia oli mahdoton hyväksyä. Lentoyhtiö pahoitteli tapahtunutta myöhemmin ja pisti kyseisen työntekijän jäähylle tutkinnan ajaksi.

Yllä olevalla videolla pohditaan, miksi tarvitaan vauvojen päivää.

Kaikki vanhemmat tietävät, että lentomatka vauvan kanssa voi olla haastavaa. Eräälle tuoreelle äidille lento osoittautui kuitenkin erityisen hankalaksi. Sydneyn ja San Fransiscon välisellä lennolla eräs lentohenkilökunnan jäsen nimittäin huusi hänelle, koska hänen vauvansa itki.

Äiti avautui tapauksesta alun perin Facebookissa, ja sittemmin monet lehdet, muun muassa News.com.au-sivusto ovat tarttuneet välikohtaukseen.

Lentoemäntä käski lapsen olla vaiti

Krupa Patel Bala istui bisnesluokassa aviomiehensä ja heidän kahdeksan kuukautta vanhan poikansa kanssa United Airlines -yhtiön lennolla. Äidin mukaan hänen lapsensa oli itkenyt korissaan noin viisi minuuttia, kun lentoemäntä tuli hänen luokseen.

Krupan mukaan nainen huusi hänen miehelleen, että oli täysin sopimatonta, että lapsi itki.

Äidin mukaan lentoemäntä pyysi heitä myös nostamaan pikkuisen koristaan. Pari noudatti käskyä, sillä he yrittivät rauhoitella lastaan.

Bala sanoi lentoemännälle, että pyyntö stressasi häntä, koska hänen poikansa oli vain kahdeksan kuukauden ikäinen, ja heillä oli edessään 13 tunnin lento. Vauva alkaisi itkeä uudelleen, eikä hän voisi sille mitään.

Läksytti lastenhoidosta

Balan mukaan lentoemäntä pyysi häntä kanssaan turistiluokan puolelle selvittämään asiaa.

Äidin mukaan työntekijä opasti häntä, että hänen olisi pitänyt antaa vauvalle tuttipullo takaisin aiemmin, vaikka se olikin tyhjä, ja että hänen ei olisi pitänyt yrittää nukuttaa lasta.

Äidin mukaan lentoemäntä kertoi hänelle myös, että vauvat eivät saa itkeä viittä minuuttia kauempaa ja huusi, että se todella stressasi lentohenkilökuntaa.

– Se stressaa myös minua, kun vauva itkee. En minä siitä nauti, Krupa kertoo News.com.au-sivustolle.

– Kysyimme myös muilta miehistön jäseniltä, häiritsimmekö heitä, eivätkä he ymmärtäneet ollenkaan, mistä puhuimme.

Lapsia sai viedä bisnesluokkaan

Lentoemäntä totesi myös, että kaikkien yhtiöiden lennoilla lapsia ei edes saanut tuoda bisnesluokkaan.

Krupa pyysi saada nähdä ohjekirjan, jossa vauvojen itku kiellettiin.

– Minulle naurettiin ja sanottiin, että saisin nähdä sen laskeuduttuamme, koska täällä ei ole internetyhteyttä.

Krupan mukaan koneessa oli kuitenkin Wi-Fi-yhteys, koska hän juuri sillä hetkellä oli kirjautunut Facebookiin. Hän etsi netistä säännöt ja selvitti, että vauvojen itkua koskevia sääntöjä ei ollut.

Äiti raivostui kohtelusta

Äiti kertoo, että hän yritti selittää lentoemännälle, että vaikka itkevät vauvat saattoivat olla turhauttavia, tilanteen olisi voinut ratkaista rakentavammalla tavalla.

– Hän vastasi, että sillä ei ollut merkitystä, koska itkeviä vauvoja oli mahdoton hyväksyä, ja että vanhempana minun olisi pitänyt pitää hänet kurissa.

Krupa kertoo, että tilanne raivostutti häntä.

– Vastasyntyneiden vanhemmilla on jo muutenkin vaikeaa, kun matkustetaan vauvan kanssa, emmekä tosiaan tarvitse henkilökuntaa syyllistämään meitä, kun teemme parhaamme varmistaaksemme, että pitäisimme lapsemme ja heidän itkunsa kurissa, hän pauhaa.

Kapteeni pyysi anteeksi, lentoemänä ei

Nainen kertoo, että lopulta lentokoneen kapteeni tuli pahoittelemaan lentoemännän käytöstä.

Kun perhe saapui San Frasiscoon, heitä vastassa olivat lentoyhtiön edustajat, jotka pyysivät tapahtunutta anteeksi ja tarjosivat heille rahoja lennosta takaisin.

Äidin mukaan hänen kokemuksensa muiden yhtiön työntekijöiden kanssa oli oikein miellyttävä, mutta häntä törkeästi kohdellut lentoemäntä kieltäytyi pyytämästä anteeksi.

– Ymmärtääkseni United Airlines selvittää asiaa ja varmistaa, että kenenkään ei tarvitse joutua tilanteeseen, jossa lentoemäntä keksi päästään omia sääntöjä.

United Airlines selvittää asiaa

KTVU-kanavalle lähettämässään tiedotteessa United Airlines kertoi pidättäneensä kyseisen lentoemännän tehtävistään vireillä olevan tutkinnan vuoksi.

– Olemme olleet yhteyksissä asiakkaaseemme sosiaalisen median kautta ja edustajat tapasivat perheen pyytääkseen anteeksi ja varmistaakseen, että hänen kokemuksensa ei liittynyt siihen, miten sitoutuneita olemme palvelemaan asiakkaita, myös kaikkein nuorimpia, yhtiö kertoo.

Tiedotteessaan lentoyhtiö toivottaa nuoret perheet tervetulleeksi bisnesluokkaan.

Lue myös:

    Uusimmat