Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Aiotko ostaa polkupyörän kesäksi? Ota nämä asiat huomioon pyörän valinnassa

Pyöräily on kasvattanut suosiotaan viime vuosina.
Pyöräily on kasvattanut suosiotaan viime vuosina.Colourbox
Julkaistu 26.06.2014 09:01

Nita Makkonen

nita.makkonen@mtv.fi

nitamakkonen

Polkupyöräily on kasvattanut suosiotaan huimasti viime vuosina. Pyörän valintaan kannattaa kiinnittää tarkasti huomiota. Omaan käyttötarkoitukseen sopiva pyörä kestää vuosia.

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston teettämän polkupyörälaskennan mukaan pyöräily on laskentapaikasta riippuen lisääntynyt jopa 20 prosenttia muutaman viime vuoden aikana. Samassa laskennassa selvisi, että noin 60 prosenttia pyöräilijöistä käyttää kypärää pyöräillessään.

Erityisesti kaupunkilaiset ovat innostuneet polkupyörästä liikkumisvälineenä. Kesän kynnyksellä moni suunnittelee ostavansa pyörän kesäkäyttöön ja esimerkiksi lyhyitä työmatkoja varten. Vaikka pyörää ei käyttäisi pitkiin matkoihin, kannattaa kiinnittää huomiota tiettyihin asioihin pyörää valitessa.

Kaupunkipyörät

Niin kutsutuissa kaupunkipyörissä on halkaisijaltaan suuret renkaat ja leveä renkaanleveys. Leveällä renkaalla esimerkiksi katukynnysten ylittäminen on mukavampaa. Myös istuma-asento on usein kaupunkipyörissä pystympi.

Citypyörässä on 0-8 vaihdetta ja jalkajarru. Molemmat lisäävät pyöräilyn turvallisuutta kaupunkialueella. Pyörän nopeuden saa hidastettua helposti ja nopeasti.

Fiksipyörät

Fiksipyörä on yhä useammalle pyöräilijälle nykyään jopa elämäntapavalinta. Fiksipyöriä "tuunaillaan" eli muokataan ja koristetaan harrastuksenomaisesti. Fiksipyörällä voi ajella pitkiäkin matkoja, tosin parhaiten se sopii kaupunkiajamiseen. Ajatus fiksipyörän takana on, että se on äärettömän yksinkertainen pyörä. Siinä ei juuri ole liikkuvia osia. Siitä on karsittu kaikki ylimääräinen hienous pois.

Fiksipyörällä tarkoitetaan yksivaihteista kaupunkipyörää. Perinteisistä yksivaihteisista pyöristä fiksi eroaa siinä, että sen polkimet pyörivät aina kun takarengas pyörii. Ennen hintavan fiksipyörän hankkimista kannattaa huomioida, että aivan kaikille ne eivät sovi.

Vaihteettomuudesta on sekä hyötyjä että haittoja. Vaihteettomuutensa ansiosta fiksipyörä ei sisällä paljon liikkuvia osia, ja se on siksi todella kevyt kantaa ja ajaa. Keveytensä ansiosta se sopii hyvin vähän pidemmille kaupunkipyöräilyille.

Fiksipyörän haittapuoli on hankala hallittavuus. Vauhdin hidastaminen tapahtuu käytännössä hidastamalla polkemista, sillä fiksipyörissä ei ole jarruja. Jyrkissä alamäissä kokematon pyöräilijä saattaa menettää pyöränsä hallinnan. Toisaalta monissa fikseissä on nykyään asennettuna käsijarru vaaratilanteiden välttämiseksi. Jalkajarruun tottunut polkija saattaa joutua jonkin aikaa totuttelemaan käsijarrun vaistomaiseen käyttämiseen.

Maastopyörät

Maastopyörä sopii nimensä mukaisesti parhaiten hiekkaiseen, mäkiseen tai muuten haastavaan maastoon. Pääsääntöisesti maastopyörä sopii kyllä myös kaupunkiajoon ja asfaltille, mutta voi verrattain kalliin hintansa takia olla turha valinta satunnaiselle kaupunkipyöräilijälle.

Niin kutsuttu ”kaksysi” on maastopyörä, jonka pyörät ovat kolme tuumaa isommat kuin normaalisti. Isopyöräisempi maastopyörä rullaa tasaisemmin ja sopii turvallisuutensa ansiosta paremmin esimerkiksi pidemmille työmatkoille kaupunkiajossa.

Huolto tekee pyörästä kestävän, ei hinta

Säännöllinen huolto tekee pyörästä kestävän. Hinta ei välttämättä ratkaise kestävyyttä. Hinta voi monesti tulla muotiväristä tai merkistä, eikä pyörän varsinaisista ominaisuuksista tai elementeistä. Esimerkiksi sadan euron marketista ostettu pyörä kestää huoltamattomana korkeintaan vuoden, mutta jos pyörää kuitenkin muistaa huoltaa ja kiristää ruuveja, niin elinikä kasvaa heti vuosilla.

Halvankin pyörän voi korjata, jos huolto on unohtunut ja pyörä mennyt rikki. Kynnys korjata halpaa pyörää on toisaalta monille korkea, jos korjaus maksaa saman verran, kuin uusi samanlainen pyörä. Oli pyörän hinta mikä hyvänsä, kannattaa pyörästä pitää hyvää huolta. Näin voit helpoiten säästää euroja.

Pitkille työmatkoille sopii hybridipyörä, lyhyemmille matkoille kaupunkipyörä

Päivittäiseen muutamien kilometrien kaupunkiajeluun sopii mainiosti vaikka kolmi- tai seitsemänvaihteinen peruspyörä. Jos polkee yli 10 kilometriä per suunta päivittäin, niin kannattaa alkaa jo harkita hybridipyörää tai maantiepyörää. Hybridipyörä voidaan varustaa sen mukaan, mitä sillä tehdään. Fitness-tarkoitukseen pyörään voidaan asentaa esimerkiksi muoviset lokasuojat, ja työmatkapyörään jämäkkä tavarateline, jossa voi kuljettaa painaviakin matkatavaroita.

Jotkut työmatkapyöräilijät valitsevat maantienpyörän, jotka ovat hintaluokassa huomattavasti korkeammalla, kuin kaupunkipyörät. Maantiepyörä ei välttämättä sovellu huonokuntoiselle hiekkatielle, vaan ennemmin asfaltille ja hyvin ajetulle hiekkatielle.

Seitsemänvaihteinen pyörä voi olla paras ratkaisu

Vaihteiden määrää pohtiessa kannattaa ottaa huomioon ajettavan matkan maanmuodot. Jos matkan varrella on paljon kukkuloita ja mäkiä, isompi vaihdemäärä tekee ajamisesta mukavampaa. Seitsemänvaihteinen pyörä ei yleensä ole sanottavasti kalliimpi, kuin kolmivaihteinen. Seitsemänvaihteinen pyörä on usein toimivampi, luotettavampi ja helppokäyttöisempi vaihtoehto. Hintaero näiden kahden vaihtoehdon välillä on usein melko pieni: ero hinnoissa on monesti alle sata euroa. Seitsemänvaihteisessa pyörässä voikin olla paljon parempi hinta-laatusuhde, kuin kolmivaihteisessa.

Lähteet: Haastattelu: Polkupyöräkauppa Oy:n asiakaspalvelu, polkupyoratulkomailta.com, Suomen polkupyörätukku, Polkupyörälaskennat 2013 -raportti, Tunturi

Lisää aiheesta:

Sähköpyörä vai sähköpotkulauta? Kumpi on parempi kaupunkiliikkumiseen?Joka toinen suomalainen taittaisi työmatkansa sähköpyörällä 20 minuutissa – pyöräfirman pomo vertaa autoilua lihansyöntiinSähköpyöräilyn suosio kasvaa ja rahtipyörästä voi tulla tavallinen kuljetusväline kaupungeissa – "Pyörä on usein se nopein"Sähköpyörät yleistyvät kovaa vauhtia, myös työsuhdepyörien veroetu kiinnostaaSähköpyörästä tulossa kulkuneuvo kulkuneuvojen joukkoon - tosin kaikki eivät ymmärrä sen ideaaSähköpyörän omistaja, muista tökätä menopeliisi aika ajoin myös usb-tikku! "Päivityksiä tulee suhteelliseen tiiviiseen tahtiin"
HyötyliikuntaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Hyötyliikunta
  • 25.8.16:01
    Liikunta

    Japanilainen kävely trendaa – mistä on kyse?

  • 30.7.10:14
    Liikunta

    Tämä kävelytyyli voi tuoda lisää elinvuosia

  • 20.7.19:00
    Selän terveys

    Selän terveyttä voi parantaa omilla elämäntavoilla – tämä kaikki vaikuttaa

  • 29.6.15:14
    Liikunta

    Neljä tapaa tehostaa kävelylenkkiä

  • 7.5.00:05
    Lapset

    Vain kolmannes lapsista ja nuorista liikkuu suosituksen mukaan – yksi tekijä ratkaiseva