Ahtaajien lakko haittaa pahasti vientiä

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT on pysäyttänyt ahtaajien lakolla Suomen viennin lähes täysin. Työnseisaus keskeytti työt kymmenessä satamassa.

Aamulla alkanut vuorokauden mittainen lakko on vastalause ahtausyhtiö Stevecolle. Kotkan ja Haminan satamien ammattiosastot ja Steveco ovat neuvotelleet tuloksetta työajoista ja koulutuksesta elokuun lopusta lähtien. Taustalla on myös AKT:n tyytymättömyys satamien työaikaneuvottelujen etenemiseen. Työaikatyöryhmästä sovittiin viime sopimusneuvottelujen yhteydessä.

Työnseisaukseen osallistuu vajaat 3000 ahtaajaa Haminan, Kotkan, Helsingin, Hangon, Turun, Rauman, Porin, Pietarsaaren, Oulun ja Kemin satamissa. Lakko pysäyttää vuorokaudeksi käytännössä 80 prosenttia Suomen viennistä. Töiden on määrä jatkua normaalisti huomisaamusta kello kuudesta lähtien.

Suomen lastauttajain liiton toimitusjohtaja Harri Tuulensuu arvioi, että työnseisaus aiheuttaa suoraan ahtausyrityksille ja varustamoille noin kymmenen miljoonan markan vahingot. Muita kustannuksia on vaikea arvioida: tavarat siirtyvät eteenpäin, mutta myöhässä, mistä voi seurata myöhästymissakkoja. Kuljetusten pysähtyminen heikentää myös toimitusluotettavuutta. Suomen lastauttajain liitto aikoo viedä lakon työtuomioistuimeen.

AKT:n puheenjohtaja Kauko Lehikoinen vaatii myös työnantajaa suhtautumaan vakavasti työehtosopimuksiin ja niissä sovittuihin työryhmiin.
-Koko homma ei välttämättä olisi tässä mallissa, jos työnantajapuoli olisi suhtautunut asiallisesti työaikoja koskevaan työryhmätyöskentelyyn. Työnantaja on aivan systemaattisesti hidastanut työryhmien työtä.

Lehikoinen vastaa näin TT:n johtajan Seppo Riskin näkemykseen, että ahtaajien lakko kyseenalaistaa sopimustoiminnan pelisäännöt. Riski pitää poikkeuksellisen vakavana painostuksena, että sopimuksen tehnyt liitto julistaa lakon kesken työrauhaa. Satamien työajoista on keskusteltu jo vuodesta 1993.
(MTV3-STT)


Lue myös:

    Uusimmat