Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
8:49Miksi tietöissä kestää? – Edistyykö työmaa, vaikka ketään ei ole paikalla”Ennen kuin tietyömaalla päästään tasaamaan pinnat ja laittamaan reunakivet paikalleen, on se vienyt ihan järjettömän ajan ja vaivannäön. Tavallaan 80 prosenttia on tehty siihen mennessä”. Katso videolta mitä kaikkea katutyömaalla tapahtuu.
Julkaistu 25.04.2023 05:42(Päivitetty 25.04.2023 09:22)
Toimittajan kuva

Johanna Pakarinen

johanna.pakarinen@mtv.fi

Katutyömaat ovat tuttu näky, eikä niiden kaikilta haitoilta aina pystytä hyvälläkään suunnittelulla välttymään. Ohikulkijalle näyttäytyy tietöissä tehtävästä työmäärästä vain pieni osa. MTV Uutiset vieraili Helsingin Pikku-Huopalahdessa sijaitsevalla työmaalla selvittämässä, mitä kaikkea katutöissä tehdään. 

Korppaanmäentien katutyömaalla on Helsingin kaupungin projektinjohtaja Antti-Juhani Lehtisen mukaan tiukka aikataulu, mutta siinä on onnistuttu kaikesta huolimatta pysymään.

Tietyömaan työt pitävät sisällään esimerkiksi raitiotiekiskot sähkörakenteineen ja pylväineen. Lisäksi urakassa on paljon vaiheita, mitkä eivät näy ohikulkijoille. 

– Ensin rakennetaan liikennejärjestelyt, haetaan luvat ja sen jälkeen aletaan purkaa rakenteita, jonka jälkeen aletaan yleensä kaivaa vesihuoltolinjoja.

– Vesihuolto käsittää vesijohdot ja viemärit. Tällöin mennään syvälle maahan, noin kahdesta neljään metriin syvälle, Lehtinen kertoo.

Tietöissä on paljon muuttuvia tekijöitä ja suurin osa töistä tehdään maanpinnan alapuolella, jolloin rakentaminen tapahtuu alhaalta ylöspäin.

Maanpinnan alapuolelta voi löytyä yllätyksenä esimerkiksi pilaantunutta maa-aluetta, joka pitää puhdistaa. Hankkeiden sijainti voi tuoda lisähaasteita. 

– Esimerkiksi tässä Ruskeasuon työmaan kohdalla on ollut pilaantuneita maita. On myös jouduttu tekemään paljon louhintatöitä ja louhintaa on tehty räjäyttämällä.

"Miten tällaisen kadunpätkän remppa voi kestää yli vuoden?" MTV selvitti, mitä tietöissä oikeasti tehdään, vaikka ohikulkijoiden mielestä työmaalla ei ole koskaan kukaan töissä

– Aina ei olla pystytty räjäyttämään, sillä lähellä on toiminnassa olevia rakenteita, kuten telekaapeleita ja sähköjohtoja. Tällöin on jouduttu kiilaamaan, mikä on huomattavasti hitaampaa.

Kiilaaminen tarkoittaa sitä, että ensin porataan reikä ja sen jälkeen kivi irrotetaan hydraulisella puristimella. 

– Osa saattaa luulla, että tekemämme työ on vain asfaltin irrottamista ja uuden asfaltin lyömistä pintaan, Lehtinen kertoo.

Pikku-Huopalahden tietyömaata on ihmetelty muun muassa Twitterissä.

– Joskus on vaikeata ymmärtää asioita, kuten esim. tätä: Miten tällaisen +100 m pitkän kadunpätkän remppa voi kestää yli vuoden? Ellei syy ole se, että hommat välillä seisoo päivä- jos ei viikkotolkulla, kuten tänään, Jari Mether puhisee.

Vaihtuvat vuodenajat tuovat lisähaastetta

Myös vuodenajat tuottavat rakentamiseen muuttuvia tekijöitä. Talvi on aina muuttuva tekijä rakentamisessa eikä sen tarkkaa kestoa voi koskaan ennustaa.

– Infrarakentamisessa kaikkea rakentamista ei pystytä talvella tekemään. Ratarakentaminen ja pintarakennetyöt, kivirakenteet ja kaikki näkyvät pinnat, jotka näkyvät asiakkaille, ei pystytä tekemään talviaikaan.

– Nyt on pystytty tekemään vesihuoltoa koko talvi ja tuomaan erittäin vilkkaasti liikennöidyn Mannerheimintien poikki, Lehtinen kertoo.

Palaute on arvokasta

Alueella asuva Emmi Tulokas kertoo, että tietyömaa ei itsessään häiritse, mutta muuttuvat liikennejärjestelyt ja liikkumisen hidastuminen tuovat haasteita arkeen.

– Työmatkan kesto on pidentynyt. Aamuisin ei koskaan tiedä mistä pääsee kävelemään ja opasteet ovat huonoja. Varovainen saa olla, Tulokas kertoo.  

Lehtinen kertoo tietyömaiden saavan palautetta viikoittain. Hän pitää palautteita hyvänä asiana, sillä niiden avulla tilannetta voidaan korjata ja lisätä ymmärrystä puolin ja toisin. 

– Suunnitelmissa jokin asia voi teoriassa näyttää toimivalta, mutta ei aina välttämättä toimikaan. Palautteiden avulla osaamme korjata tilannetta ja mietimme jatkuvasti, miten voisimme viestiä ja parantaa toimintaa.

– Tiedotamme säännöllisesti ja meiltä lähtee tiedotuskirjeitä asukkaille ja someen, sekä hankkeen omille ja kaupungin omille nettisivuille.

Lehtinen kertoo, että kaikki saatu palaute käsitellään tiedotuskokouksissa ja vielä toiseen kertaan sisäisesti. 

Täydennetty juttua Jari Metherin twiitillä, myös otsikkoa muokattu kello 9.22.

Lue myös: Mannerheimintiellä Helsingissä alkaa jättiremontti: Näin se pistää liikenteen uusiksi – maan alla vesijohtoja 1870-luvulta

Helsingin putkirikot ovat muistutus maan alla muhivasta pommista: "Tulevaisuudessa puhutaan moninkertaisista saneerauskustannuksista"

Mannerheimintien monivuotinen peruskorjaus alkaa keväällä 2023: "Kaikkien aikojen isoin ja asukkaille vaikein katuremontti"

Lisää aiheesta:

Jatkuvat valokuitutyöt herättävät raivoa – auki revityistä kaduista valitetaan lähes päivittäinMannerheimintiellä Helsingissä alkaa jättiremontti: Näin se pistää liikenteen uusiksi – maan alla vesijohtoja 1870-luvultaOnko tässä mitään järkeä? Kadusta asfaltoitiin puolet, toinen puoli saa uuden pinnan vasta ensi vuonna – "Budjetista olivat rahat loppuneet"Helsingin tietyömaat syövät yrittäjien hermoja ja pahimmassa tapauksessa jopa kukkaroa – "Usein tuntuu, että työt seisovat"Helsinki on koko kesän valtava liikennesumppu: "Jokainen pääväylä on kaivettu auki"Kaikkien aikojen ruuhkamotti! Näin tietyöt jumittavat pääkaupunkiseudun liikenteen
RakentaminenTietyötLiikenneHelsinkiAsuminenKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Rakentaminen
  • 4.12.13:00
    Vantaa

    HS: Vantaalle tulossa 200 miljoonaa euroa maksava jättihalli

  • 4.12.10:33
    Ukrainan sota

    Ukrainassa jaetaan kohta miljardeja, missä on Suomi? EK vastaa kritiikkiin

  • 7.11.01:30
    Asuntokauppa

    Suomessa tehtiin lokakuussa eniten asuntokauppoja yli kolmeen vuoteen

  • 4.11.20:29
    Teknologia

    Charlotte-robotista povataan rakennustekniikan mullistajaa: "Hintalapusta nollia pois"

  • 28.10.18:21
    Orpon hallitus

    Valtioneuvoston linnan sisäpihan talon saa purkaa