Suomessa katujen rakennus- ja peruskorjaustyöt osuvat säiden takia pääsääntöisesti kesään. Tänäkin kesänä Suomessa on tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia katu- ja tierakennuskohteita, jotka hidastavat autoilijoiden matkaa ja hankaloittavat myös kaupungeissa asukkaiden elämää.
Helsingissä katujen peruskorjaustyöt ovat tänä kesänä monien mielestä täydellinen katastrofi.
Kaupungin rakennusviraston arvion mukaan tilanne ei helpota millään tavoin lähiviikkoina, katuja korjataan syksyyn saakka. Joissakin kohteissa, kuten tärkeällä sisääntuloväylällä lännestä, Mechelininkadulla kadun peruskorjaus jatkuu jopa kaksi vuotta.
– Varsinaisista katutöistä selvittäisiin paljon lyhyemmässä ajassa, sanoo Helsingin katujen peruskorjauksesta vastaava projektipäällikkö Jarmo Ahonen.
– Ongelma on se, että samassa yhteydessä kaadettiin vanhat, jo huonokuntoiset lehmukset, korjataan kadun alla kulkeva viemäri- ja kaapeliverkosto, ja lopuksi vielä istutetaan uudet puut. Kaiken kaikkiaan projekti kestää lähes kaksi vuotta, mutta vain osa on tietysti varsinaista kadun peruskorjausta.
"Taksin asiakkaalle syntyy 6–7 euron lisälasku"
Ammattiautoilijoita kaupungin rakennustyöt kiukuttavat. Lukuisat rakennustyöt hidastavat merkittävästi Helsingissä liikkumista ja laskun maksavat niin asiakkaat kuin autoilijat.
– Tämähän on ihan täysi katastrofi, että kaikki tehdään yhtä aikaa, jokainen pääväylä on kaivettu auki, sanoo taksiautoilija Lasse Punta.
– Kaikesta liikenteen seisomisesta syntyy joka asiakkaalle 6–7 euron lisälasku. Ja tulee se kalliiksi itsellekin. Kunpa kaupungin liikennesuunnittelu ymmärtäisi laittaa kylttejä, että sallittu takseille, se helpottaisi kaikkien elämää, mutta kun tätä ei voida tehdä, ei riitä tahto eikä järki.


