Mainos

8 rasvaista ruokaa, jotka voivatkin olla hyväksi terveydelle

Amerikkalaisen ravitsemusasiantuntijan ja vähähiilihydraattisen ruokavalion puolestapuhujan Jeff Volekin mukaan tyydyttynyt rasva ei välttämättä olekaan terveydelle vaaraksi.

Amerikkalainen ravitsemusasiantuntija ja vähähiilihydraattisen ruokavalion puolestapuhuja Jeff Volek listasi turhaan parjatut rasvaruoat:

1. Naudanliha

Monien ihmisten mielestä kalkkuna, kana ja kala ovat terveellisiä, mutta sen sijaan punaista lihaa tulee vältää. Volekin mukaan asia ei kuitenkaan ole aivan näin yksioikoinen.

– Tällaisessa ajattelumallissa on kaksi ongelmaa. Ensinnäkin, puolet naudanlihan rasvasta on monotyydyttymätöntä öljyhappoa, samaa mitä on oliiviöljyssäkin. Toiseksi, suurin osa naudan tyydyttyneestä rasvasta itse asiassa laskee sydänsairauksien riskiä, Volek kertoo.

Volekin mukaan naudasta saa myös hyviä proteiineja ja ravintoaineita kuten sinkkiä, rautaa ja B-vitamiineja.

2. Siipikarja (nahkoineen)

Lähes kaikki ekspertit ovat yhtä mieltä siitä, että kalkkuna ja kana ovat hyväksi terveydelle. Volek haluaa kuitenkin vielä painotta, että myös nahan syönti on täysin sallittua. Kanan nahkan rasva on hyvin samantapaista kuin naudassakin.

3. Possu ja pekoni

Volekin mukaan possu on verrattavissa kanaan tai kalkkunaan. Porsaanfileessä on itse asiassa vähemmän rasvaa kuin kanan rintafileessä. Volekin mukaan edes pekonia ei kannata pelätä rasvan pelossa, mutta kaupasta kannattaa aina valita lisäaineeton vaihtoehto tuoretiskiltä.

– Pekonivalmisteissa on usein paljon natriumia ja muita lisäaineita kuiten nitraatteja, jotka saattavat kohottaa verenpainetta ja lisätä syöpäriskiä. Valitse siis pakkaus, joka on lisäaineeton tai osta pekoni suoraan tuoretiskiltä.

4. Kananmunat

Kananmunat sisältävät enemmän tärkeitä vitamiineja ja mineraaleja per kalori, kuin oikeastaan mikään muu ruoka. Ne ovat myös hyvä koliinin lähde. Keho tarvitsee koliinia pilkkoakseen rasvaa energiaksi. Kananmunissa on myös paljon antioksidantteja, jotka muun muassa suojaavat silmiä rappeumilta ja kaihilta.

Kananmunat saattavat itse asiassa olla parasta dieettiruokaa. Saint Louisin yliopiston tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka syövät aamuisin kananmunaa, syövät vähemmän kaloreita loppupäivän aikana.

– Kananmunien pelko johtuu vuosikymmenien kolesterolitoitotuksesta. Unohtakaa tämä neuvo. Useiden tuoreiden tutkimusten mukaan kananmunalla ei ole mitään yhteyttä sydänsairauksiin, Volek muistuttaa.

5. Juusto

Volekin mukaan on olemassa ainakin kaksi syytä, miksi juusto on hyvää dieettiruokaa. Juusto on ensinnäkin täynnä proteiinia ja rasvaa, jotka pitävät sinut kylläisenä. Juusto on myös monipuolinen ja kätevä raaka-aine. Voit syödä sitä sellaisenaan tai lisätä ruokiin.

Tanskalaistutkimuksen mukaan juusto on paras rasvan- ja proteiininlähde eläinkunnan tuotteista.

6. Voi

Voita on pitkään pidetty pahana, sillä se sisältää paljon tyydyttyneitä rasvoja. Volek kuitenkin muistuttaa, että voissakin on kyse luonnollisesta rasvasta, jota ihmiset ovat syöneet tuhansia vuosia.

– Luonnollinen rasva on tarpeellista, jotta elimistö pystyy imemään itseensä kaikki terveelliset ravintoaineet esimerkiksi vihanneksista. Ilman rasvaa, elimistö ei pysty käsittelemään rasvaliukoisia vitamiineja, kuten A-, D-, E- ja K-vitamiineja.

7. Kookos

Kookoksessa on itse asiassa voitakin enemmän tyydyttyneitä rasvoja. Tämän takia terveysasiantuntijat ovat varoitelleet sen verisuonia tukkivasta vaikutuksesta.

– Vaikka kookos on täynnä tyydyttyneitä rasvoja, sillä vaikuttaisi kuitenkin olevan hyvä vaikutus sydämelle. Yli puolet kookoksen rasvasta nimittäin koostuu lauriinihapoista, joka nostaa kyllä huonoa LDL-kolesterolia, mutta nostaa vielä enemmän hyvää HDL-kolesterolia. Yhteisvaikutuksena se siis estää sydänsairauksia.

8. Smetana

Yli 90 prosenttia smetanan kaloreista tulee sen rasvasta. Yli puolet rasvasta on tyydyttynyttä. Rasvaprosentti on siis suuri, mutta kokonaismäärä ei sitä ole. Normaalisti smetanaa nautitaan kahden ruokalusikallisen verran kerrallaan. Siinä on noin 52 kaloria, joka on puolet vähemmän kuin yhdessä ruokalusikallisessa majoneesia. Määrässä on myös vähemmän tyydyttynyttä rasvaa, kuin esimerkiksi lasillisessa maitoa.

– Valitse siis kaupassa rasvaista smetanaa tai hapankermaa, ellet sitten välttämättä pidä rasvattomien tuotteiden mausta. Täysrasvaisen tuotteen rasva pitää sinut kylläisenä pidempään, Volek vinkkaa

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.