Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

70 vuotta sitten tehtiin lentohistoriaa – SAS keksi lentää pohjoisnavan yli

Maapallokartalla näkyy reitti Kööpenhaminasta Söndre Strömsfjordin ja Winnipegin kautta Los Angelesiin.
Maapallokartalla näkyy reitti Kööpenhaminasta Söndre Strömsfjordin ja Winnipegin kautta Los Angelesiin.
Julkaistu 10.02.2018 20:03
Toimittajan kuva

Kalle-Ville Lahtinen

kalle-ville.lahtinen@mtv.fi

Norjalainen toisen maailmansodan lentäjä- ja navigointiveteraani Einar Sverre Pedersen sai vuonna 1948 ajatuksen: miksei vastaperustettu Skandinavian lentoyhtiö SAS voisi olla pioneeri ja aloittaa aikaa säästävän matkustajaliikenteen Euroopan ja Yhdysvaltain välillä pohjoisnavan kautta?

Nyt ajatus tuntuu itsestäänselvältä, mutta aikanaan se oli huimapäinen. Harvojen käytettävissä olleet kalliit lentomatkat tehtiin hitailla potkurikoneilla ja alkeellisilla suunnistusvälineillä. Pohjoisnapa oli lisäksi muutenkin ongelmallinen, kun maastosta puuttui päivänvalossa kiintopisteitä.

Lisäksi magneettinen napa oli tuhatkunta kilometriä todellisesta etelään ja kompassit näyttivät mitä sattui etelän ja pohjoisen väliltä. Aurinkokin oli kaamosaikaan näkymättömissä ja Pohjantähden näkyvyyteen ei voinut luottaa koneiden lentäessä nykyistä matalammalla. Jopa senaikaiset kellot kävivät epätarkasti magneettisuuden takia.

Einar Sverre Pedersen, joka oli lapsena nähnyt napatutkimuselokuvan ja saanut pysyvän innoituksen seutuun, ehdotti kuitenkin reittejä SAS:lle.

Yhtiö kiinnostui ja ryhtyi tekemään amerikkalaisen Bendix-yhtiön kanssa työtä kompassipulman ratkaisemiseksi. Bendix tuotti vastaukseksi gyroskoopin, joka osoitti annettuun suuntaan niin kauan kun kone lensi, eikä välittänyt magnetismista.

Toinen keksintö, joka  tarvittiin, oli aurinkokompassi, joka näytti polarisoidun valon avulla sen, missä aurinko oli, vaikka se ei ollut näkyvissäkään. Kolmas elementti oli yksinkertaisesti kartta, ja se löytyi amerikkalaisilta. Tuhannen kilometrin matkasäästö oli näköpiirissä.

Koelennot alkavat

Valmisteluissa meni kuitenkin vuosia. Marraskuussa 1952 oltiin lopulta valmiita aloittamaan koelennot. SAS:n DC-6 -kone nousi ilmaan Los Angelesista kohti Kööpenhaminaa.

Pedersen itse toimi navigaattorina ja välilaskut tehtiin Kanadan Edmontonissa sekä Thulessä Grönlannissa. Perillä Kööpenhaminassa oltiin 28 tuntia Los Angelesista nousun jälkeen. Kaksi viikkoa myöhemmin toinen koelento Tukholmaan onnistui niinikään vaivatta.

Testaus jatkui, ja nyt muutkin lentoyhtiöt saivat vihiä hankkeesta. Etenkin amerikkalaiset olivat nyreissään, ja sen lehdistö kuvasi, että skandinaavit ovat tehneet sen, mikä kaikkien olisi pitänyt tajuta jo vuosia sitten. SAS saikin odottaa liikennöintilupaa Yhdysvalloilta.

Aika käytettiin kuitenkin hyväksi. Oslo–Tokio -reittikin todettiin toimivaksi, mutta muita reittejä Aasiaan ei voitu toteuttaa, koska silloinen Neuvostoliitto ja Kiina kielsivät ilmatilojensa käytön.

sas dc 6imago stock&people/ All Over Press​​​​​​​

Odottavan aika oli pitkä, mutta viimein 1954 Los Angelesin kauppakamari myönsi liikenneluvan. SAS ryhtyi heti valmistelemaan lentoja ja jälleen huippuhetki osui loppuvuoteen.

Marraskuun 15. päivä SAS:n DC-6 Helge Viking lähti Kööpenhaminasta ja Leif Viking Los Angelesista koneet sivuuttivat toisensa pohjoisnavalla ja matkasivat vaikeuksitta määränpäihinsä. Kööpenhaminan ja Los Angelesin välinen lento kesti kaikkiaan 27 tuntia ja 15 minuuttia, ja myöhästyminen oli vain kolme minuuttia. Mukana olleet Tanskan, Norjan ja Ruotsin pääministerit sekä lehdistö suitsuttivat saavutusta.

Idean isä Einar Sverre Pedersen kohosi SAS:n päänavigaattoriksi.

SAS ei kuitenkaan saanut pitää napareittiä itsellään kuin hetken. Canadian Pacific tuli mukaan Vancouverin ja Amterdamin välille heti seuraavana vuonna ja suurtoimijat Pan Am ja TWA aloittivat reitin käytön Yhdysvaltain länsirannikolta Pariisiin ja Lontooseen 1957. KLM ja Air Francekin liittyivät reitille vuotta myöhemmin.

Murheellinen turma vuonna 1978

Sitten koitti suihkukoneiden kausi. Murheellinen napareitin turma tapahtui 1978, kun Korean Air Linesin Boening 707 teki karkean navigointivirheen reittiä etsiessään, joutui harhaan ja neuvostohävittäjän alasampumaksi.

Jumboluokan koneiden tullessa välilaskut alkoivat jäädä pois, yhtenä viimeisistä Alaskan Anchorage, jota vielä 1983 käytti SAS:n lisäksi kuusi muuta lentoyhtiötä. Samana vuonna Finnair aloitti ensimmäisenä suorat lennot Euroopan ja Japanin välillä.

Lopullisesti reitit vapautuivat Neuvostoliiton katoamisen ja kylmän sodan päättymisen myötä.

Pedersen, yksi lentoliikenteen näkymättömistä uranuurtajista, kuoli Alaskan Anchoragessa 89-vuotiaana 2008.

Lisää aiheesta:

Kuningas Charles III jakoi isänsä mielenkiinnon lentämiseen, mutta yksi epäonninen laskeutuminen lopetti harrastuksen"Kalle, meidän pitää keksiä, miten supersakkaus oikaistaan": Vaaratilanteen korjaaminen vaati ruotsalaislentäjiltä rohkean ratkaisun ja nousun yli 15 kilometriinMaailman pahimmasta lentoturmasta 45 vuotta – Surullisten sattumusten summa koitui 583 ihmisen kohtaloksi, mutta 61 pelastui kuin ihmeen kaupallaAtlantin yli yksin, apuna vain tähdet – kahden hurjapäälentäjän teot mullistivat maailmaa päivälleen 85 ja 90 vuotta sittenErikoisartikkeli: Kaspianmeren hirviö hämmensi amerikkalaiset - näin syntyi Neuvostoliiton suuri salaisuusMies, joka sai Neuvostoliiton sotavoimat sekaisin pienkoneellaan – suunnitelma, josta Mathias Rust ei hiiskunut edes perheelleen
Ulkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Ulkomaat
  • 10:26
    Lento-onnettomuudet

    Karmiva hetki tallentui videolle: Rahtikoneen syöksy maahan aiheuttaa täystuhon

  • 10:12
    Yhdysvallat

    Yhdysvallat iski jälleen Tyynellämerellä, kaksi ihmistä kuoli

  • 09:58
    Ukrainan sota

    ISW: Venäjä oivalsi tavan eliminoida droonimyrskyn

  • 08:36
    Slovakia

    Erikoinen laki Slovakiaan: Nopeusrajoitus kävelijöille

  • 08:24
    Lento-onnettomuudet

    Rahtikone syöksynyt maahan Yhdysvalloissa – ainakin seitsemän kuollut