Joskus riskinotto kannattaa, ja tämä tarina kertoo yhdestä sellaisesta tapauksesta.
1960-luvun lopussa Ruotsin ilmavoimien koelentäjillä oli visainen ongelma.
Maan päähävittäjätyyppinä oli tuolloin ilmavoimien vuonna 1959 käyttöönottama Saab 35 Draken, omana aikanaan hyvin suorituskykyinen taistelukone, joita Ruotsilla oli ajan saatossa käytössään yli 500 kappaletta.
Tietyissä tilanteissa Draken vain saattoi olla vaarallinen myös omalle lentäjälleen.
Koneen siipien omintakeinen kolmiomuoto, niin kutsuttu kaksoisdeltasiipi, oli altis aerodynaamiselle ilmiölle nimeltään supersakkaus. Siinä korkeilla kohtauskulmilla lennettäessä siiven takaosassaan sijoitetut ohjaussiivekkeet sakkaavat (virtaus irtoaa siiven pinnasta), ja kone tulee alaspäin hieman samaan tapaan kuin syksyinen lehti pudotessaan puusta.
