Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Kalle, meidän pitää keksiä, miten supersakkaus oikaistaan": Vaaratilanteen korjaaminen vaati ruotsalaislentäjiltä rohkean ratkaisun ja nousun yli 15 kilometriin

5:20"Kuin kesälomalla kävisi saunassa puolitoista tuntia"– kokenut lentäjä istutti MTV:n toimittajan hävittäjän ohjaamoonKatso MTV Uutiset Liven lähetys: Toimittaja istahti Gripenin ohjaamoon Kaivopuistossa.
Julkaistu 16.04.2022 06:37

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Joskus riskinotto kannattaa, ja tämä tarina kertoo yhdestä sellaisesta tapauksesta.

1960-luvun lopussa Ruotsin ilmavoimien koelentäjillä oli visainen ongelma.

Maan päähävittäjätyyppinä oli tuolloin ilmavoimien vuonna 1959 käyttöönottama Saab 35 Draken, omana aikanaan hyvin suorituskykyinen taistelukone, joita Ruotsilla oli ajan saatossa käytössään yli 500 kappaletta.

Tietyissä tilanteissa Draken vain saattoi olla vaarallinen myös omalle lentäjälleen.

Koneen siipien omintakeinen kolmiomuoto, niin kutsuttu kaksoisdeltasiipi, oli altis aerodynaamiselle ilmiölle nimeltään supersakkaus. Siinä korkeilla kohtauskulmilla lennettäessä siiven takaosassaan sijoitetut ohjaussiivekkeet sakkaavat (virtaus irtoaa siiven pinnasta), ja kone tulee alaspäin hieman samaan tapaan kuin syksyinen lehti pudotessaan puusta.

1.03720620Matti Raivio / All Over Press

"Kalle, meidän pitää keksiä, miten supersakkaus oikaistaan"

Tilanteeseen ei ollut keksitty sopivaa oikaisutekniikkaa, ja Ruotsi oli menettänyt supersakkauksissa useita koneita sekä lentäjiä.

Sitten ilmavoimien Malmslättin lentotukikohdassa lähellä Linköpingiä sijaitsevan koelentokeskuksen lentäjät turvautuivat sangen rohkeaan menettelytapaan. 

– Eräänä päivänä eräs vanhemmista koelentäjistä, Karl-Erik Henriksson, tuli luokseni ja totesi: "Kalle, meidän pitää keksiä miten supersakkaus oikaistaan", muistelee Flygvapnetin ja myöhemmin Saabin tehtaan koelentäjänä toiminut Karl-Gösta Liljekvist artikkelissa Saabin sivuilla.

Tuumasta toimeen. Henriksson ja Liljekvist ottivat Drakenin kaksipaikkaisen C-version, nousivat sillä viidentoista kilometrin korkeuteen ja saattoivat koneen sakkaustilaan. Tämä tapahtui Vättern-järven päällä: lentäjät olivat valinneet paikan tarkoituksella, jotta Drakenin mahdollinen maahansyöksy aiheuttaisi mahdollisimman vähän vahinkoa.

Koneen pudotessa alaspäin lentäjät pitivät moottorin täydellä teholla ja kokeilivat erilaisia oikaisutekniikoita. Kaksikko valmistautui jo poistumaan koneesta heittoistuimilla, kunnes he keksivät oikean ohjaustekniikan ja saivat koneen oikaistuksi vain 500 metrin korkeudessa.

– Se onnistui työntämällä ohjaussauvaa voimakkaasti eteen, kunhan koneen heiluriliike oli vakiintunut. Oikeastaan aika mielenkiintoista, Liljekvist toteaa.

Lentäjät palasivat (koneensa kanssa) takaisin Malmslättiin ja alkoivat kirjoittaa ylös oikeaa proseduuria, jota käytettiin aina Drakenin operatiivisen historian loppuun asti.

Historiaa myös Suomen ilmavoimissa

Suomen Ilmavoimissa Draken palveli vuodesta 1972 vuoteen 2000. Konetyypin lentoturvallisuus oli maassamme poikkeuksellisen hyvä, sillä Ilmavoimien 48 koneyksilöstä ainoastaan yksi tuhoutui lento-onnettomuudessa.

Tämä tapahtui vuonna 1995 Uuraisilla, kun Satakunnan Lennoston DK-231 törmäsi maahan yölennolla korkeusmittarin virheellisen paineasetuksen seurauksena ja ohjaaja sai surmansa.

Suomalaiset Draken-ohjaajat saivat Ruotsin ilmavoimissa erityiskoulutusta supersakkauksen hallintaan, ja vaikka Suomessa Drakenilla jouduttiinkin kuusi kertaa alkavaan supersakkaukseen, ohjaaja sai ne aina oikaistua.

Lisää aiheesta:

Kuningas Charles III jakoi isänsä mielenkiinnon lentämiseen, mutta yksi epäonninen laskeutuminen lopetti harrastuksenMaailman nopein suihkukone oli lähellä katastrofia yrittäessään lentää hitaasti: "Älä enää koskaan tee tuota"Näitä F-15-hävittäjän ennätyksiä ei voi enää rikkoa – USA:n ilmavoimat poisti painon vuoksi maalitkin tuunatessaan historiallisen kiitäjänNuoret lentäjät kokeilivat lentokoneensa rajoja ja halusivat samalla liittyä lakikorkeuskerhoon – hauskanpito johti lopulta karmivaan onnettomuuteenYllättävän pieni moka lentokoneen ohjaamossa voi johtaa katastrofiin – valtaisaan turmaan johtanut erehdys on sattunut kahdesti myös Suomessa"Oikea nuija pysähtyi", ehti lentäjä sanoa ennen koneen rysäystä järveen: Rissalan turmassa kuoli poliitikkoja ja yritysjohtoa – Tarja Halosella ja naiskansanedustajalla päinvastaiset kohtalot
LentokoneetRuotsiIlmavoimatKauppalehtiUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet
  • 13.9.21:27
    Puola

    Venäläinen drooni loukkasi Romanian ilmatilaa – hävittäjät ilmaan

  • 13.9.19:17
    Intia

    Tätä irtoamista ei toivoisi näkevän lentokoneen noustessa ilmaan – dramaattinen video Intiasta

  • 11.9.17:02
    Valko-Venäjä

    Yhdysvallat poistamassa pakotteet valkovenäläiseltä Belavia-lentoyhtiöltä

  • 6.9.15:14
    Venäjä

    SVT: Venäjä häiritsi alkuvuodesta yli sataatuhatta lentoa Itämeren alueella

  • 5.9.22:41
    Donald Trump

    Yhdysvallat lähettää hävittäjiä Puerto Ricoon