Mainos

5 vinkkiä: Näin saat vihanneksista entistäkin terveellisempiä

Vihannekset ovat tärkeä osa ruokavaliota, sillä ne tekevät erityisen hyvää terveydelle. Mutta tapa, jolla valmistat vihannekset, on myös merkityksellinen. Lue, miten saat kaiken irti vihanneksistasi!

1. Kypsennä porkkanat. Porkkanan kypsentäminen auttaa vapauttamaan beetakaroteenia. Beetakaroteeni on voimakas antioksidantti, joka saattaa auttaa taistelemaan syöpää vastaan. Beetakaroteeni myös imeytyy elimistöön paremmin kypsästä porkkanasta kuin raa'asta. Ylikypsäksi ei vihanneksia kuitenkaan pidä päästää. Porkkanoita kannattaa kuitenkin syödä myös raakana, sillä kuumentaminen tuhoaa niiden polyfenolit.

2. Lisää hieman öljyä, kun kypsennät vihreitä lehtivihanneksia. Öljyn terveelliset rasvat auttavat kuumennuksessa vapautuvia ravintoaineita imeytymään elimistöön.

3. Kun olet silpunnut valkosipulin, jätä se hetkeksi kulhoonsa. Tutkimukset osoittavat, että kun annat valkosipulin olla 15 minuutin ajan kulhossaan pienentämisen jälkeen, siinä ehtii kehittyä enemmän terveellisiä yhdisteitä. Tärkeää on myös se, että pilkot valkosipulin mahdollisimman pieneksi, sillä se edistää sydänystävällisten tiosulfinaattien muodostumista.

4. Pilko tietyt vihannekset suuriksi paloiksi tai kypsennä kokonaisina. Leikkaa vihannekset, kuten bataatit ja kesäkurpitsa, isompina paloina, jolloin pienempi osa niiden pinnasta altistuu ilmalle ja lämmölle. Nämä voivat Woman's Day -sivuston mukaan nimittäin tuhota vihannesten vitamiinit ja ravintoaineet.

5. Keitä perunat kokonaisina ja kuorellisina. Tämä auttaa säilyttämään niiden korkean C-vitamiinipitoisuuden. Mitä kauemmin keität perunoita, sitä suurempi osa niiden vesiliukoisesta C-vitamiinista häviää. Pidä siis myös kansi kattilan päällä, jotta ne kypsyvät nopeammin.


(MTV LIFESTYLE)

Lähde: Woman's Day

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.