Mainos

4 kätevää ruokakikkaa: Tee hyvää terveydellesi!

Haiseeko hengityksesi? Särkeekö päätä? Lue, miten erilaiset ruoka-aineet voivat auttaa!

Tiesitkö, että jogurtista voi olla apua, kun hengitys haisee? Tai että univaikeuksiin voi löytyä apu kaupan hedelmähyllyltä? Lue kätevät ruokakikat, joilla voit selättää yleiset ongelmat.

1. Pahanhajuinen hengitys? Syö jogurtti!

Maustamattoman jogurtin syöminen voi vähentää hajuja aiheuttavan rikkivedyn muodostumista suussasi, ainakin jos japanilaistutkimusta on uskominen. Tutkimukseen osallistui 24 pahanhajuisesta hengityksestä kärsivää ihmistä, jotka söivät vajaat kaksi desilitraa maustamatonta jogurttia päivässä kuuden viikon ajan. Tutkimuksen lopuksi huomattiin, että jogurtin sisältämät hyvät bakteerit voittivat rikkivedyn ja auttoivat vähentämään sen määrää yli puolella ja näin hajutkin vähenivät.

2. Univaikeuksia? Syö kiiviä!

Kiivihedelmä saattaa auttaa unettomia nukkumaan paremmin, väittävät taiwanilaiset tutkijat. Univaikeuksista kärsivät 20–55-vuotiaat miehet ja naiset söivät kaksi kiiviä tuntia ennen nukkumaanmenoa päivittäin. Neljän viikon jälkeen tutkijat huomasivat merkittäviä parannuksia tutkittavien unenlaadussa. Tutkijoiden mukaan tämä voi johtua kiivien korkeasta antioksidanttipitoisuudesta ja serotoniinista. Univaikeuksista kärsivillä ihmisillä on usein hapettumisstressiä, johon antioksidantit auttavat. Elimistön matalat serotoniinitasot puolestaan voivat aiheuttaa unettomuutta.

3. Rankka treeni? Syö inkivääriä!

Teitkö vähän turhankin rankan treenin? Kokeile syödä inkivääriä, jota voit lisätä vaikkapa pataruokiin, mehuihin, smoothieisiin ja teehen. Georgian yliopiston tutkijoiden mukaan kaksi grammaa raakaa tai lämpökäsiteltyä inkivääriä päivässä voi vähentää treenin jälkeistä lihaskipua 25 prosentilla. Miksi? Inkivääri sisältää tulehduksia estäviä yhdisteitä ja gingeroleiksi kutsuttuja öljyjä, joilla on eläinkokeissa huomattu olevan kipua vaimentavia ja rauhoittavia vaikutuksia.

4. Särkeekö päätä? Syö kurpitsansiemeniä!

Useat tutkimukset viittaavat siihen suntaan, että matalat magnesiumtasot voivat olla syypää migreenin taustalla. Jos päätä särkee, kurpitsansiementen napostelu saattaa helpottaa. Esimerkiksi sadassa grammassa kurpitsansiemeniä on magnesiumia jo reilusti yli päivittäisten saantisuositusten.

Mihin kiivi sopii ja mihin ei? Katso Aki Wahlmanin vinkit:

(MTV LIFESTYLE)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.