Mainos

11 näppärää vinkkiä: Tee juoksemisesta nautinnollisempaa

Muutaman vinkin avulla juoksemisesta tulee entistä nautinnollisempaa.

Juokseminen on todella tehokas keino kuluttaa kaloreita. Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomio muutamaa tekijään, jotta juoksemisesta saa vielä enemmän irti ja vieläpä hymyssä suin.

1. Askeleet

Juoksu helpottuu, kun otat lyhempiä askeleita. Ihanteellisessa tilanteessa askeltiheys on noin 180 askelta minuutissa.  On todella syytä kiinnittää huomiota siihen, kuinka monta juoksuaskelta ottaa minuutissa, sillä askeltiheyden kasvaessa myös juoksun tehokkuus paranee.

2. Katse

Erään newyorkilaisen tutkimuksen mukaan aika kului nopeammin ja tuntui helpommalta, kun juoksija kohdisti katseen tiettyyn kohteeseen lenkin aikana.

3. Kallistu

Anna painovoiman auttaa sinua ja kallistu nilkoistasi hieman eteenpäin, niin askel rullaa kuin itsestään.

4. Kengät

Hyvät kengät ovat todella tärkeä tekijä, kun on kyse juoksun mielekkyydestä. Vaihda siis lenkkarit aina tarpeen mukaan, jotta voit todella nauttia juoksemisesta.

5. Kädet

Käsiä ei kannata pitää liian jäykkänä, sillä se vie turhaa energiaa juoksusta. Anna käsien liikkua rennosti juoksun tahtiin ja juoksu tuntuu takuulla hyvältä.

6. Pätki juoksua

Jos olet menossa esimerkiksi 7 kilometrin juoksulenkille, niin lämmittele esimerkiksi ensimmäinen kilometri ja juokse sitten välillä kovempaa ja välillä rauhallisemmin. Tee juoksemisesta mielenkiintoista vaihtelemalla tahtiasi lenkin aikana.

7. Vaatetus

On hankalaa nauttia juoksemisesta, jos alushousut tai housut esimerkiksi valuvat koko ajan. Pukeudu lenkille oikein ja nautit siitä paljon enemmän.

8. Nesteytys

Juoksun aikana tulee usein hikoiltua paljon, joten kannattaa pitää huoli riittävästä nesteytyksestä. Vältyt krampeilta ja päänsäryltä, kun juot riittävästi vettä tai urheilujuomia.

9. Kilpailuhenkisyys

Juokseeko joku toinen henkilö samalla lenkkipolulla kanssasi? Jos hänen vauhtinsa on hieman nopeampi kuin sinun normaali tahti, niin yritä pysyä hänen kintereillään. Juoksu kehittyy aivan kuin itsestään, kun keksit lenkkipolulle mielenkiintoisia ”esteitä” ja tekemistä.

10. Viihtyvyys

Pitkien juoksulenkkien aikana aika saattaa käydä pitkäksi. Tämän takia onkin äärimmäisen tärkeää kuunnella hyvää musiikkia tai käydä lenkillä hyvän ystävän kanssa.

11. Lepo

Lepo on todella tärkeää, sillä tällöin keho ennättää palautua riittävästi ennen seuraavaa treeniä.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.