Mainos

11 epäterveellisintä juomaa kehollesi – vältä näitä kaloripommeja

Näihin arkisiin juomiin on lastattu aimo annos epäterveellisiä ainesosia ja turhia kaloreita. Vaihda lihottavat, makeat juomat veteen, teehen tai täysmehuun, ja kehosi voi paljon paremmin.

Liköörit

Amerikkalainen tutkimus vuodelta 2011 osoittaa, että riski kuolla syöpään kohosi peräti 36 prosenttia korkeammaksi niillä, jotka joivat päivittäin yli 3 annosta likööriä. Alkoholi ja sokeri ovat huono yhdistelmä, varsinkin paljon nautittuna.

Vitamiinivedet

Infuusioidut vedet voivat sisältää hieman ekstravitamiinejä, mutta niissä on usein myös lisättyjä sokereita. Ensi kerralla, kun ostat muodikkaita vitamiinivesiä, tarkista tuoteseloste: Jos näet mitään muuta, kuin vettä ja luonnollisia makuaineita, jätä pullo kaupan hyllylle.

Mehujuomat

Erilaiset mehujuomat ja mehucocktailit tarkoittavat usein oikeasti kirkkaanvärisiksi värjättyjä sokeriliemiä. Jos haluat juoda mehuja, valitse 100-prosenttisesti täysmehusta valmistettu tuote.

Erikoiskahvit

Rakastatko aamulattea, joka on tehty täysmaidosta, ja jonka päällä on kelpo läjäys kermavaahtoa? Ihanaan makuun on syynsä. Yksi erikoiskahvi voi sisältää jopa 800 kaloria, mikä on yli kolmasosa päivän energiatarpeesta. Valitse rasvaton maito, ja herkuttele kermavaahdolla vain viikonloppuisin.

Dieettilimut

Light-limut ovat kalorittomia, mutta niissä ei myöskään ole lainkaan hyödyllisiä ravintoaineita. Jos kulauttelet koko päivän kurkustasi alas light-limuja, riskinä on, että vedenjuontisi jää vähemmälle. Kehosi tarvitsee runsaasti vettä voidakseen hyvin.

Drinkit ja cocktailit

Tilaatko baarissa mieluiten maistuvia drinkkejä? Esimerkiksi Pina Coladassa voi olla jopa 880 kaloria. Jos haluat välttää turhia kaloreita baarissa, tilaa kuivaa valkoviiniä tai kuohuviiniä. Niissä ei ole juuri lainkaan kaloreita tai sokeria.

Hedelmäsmoothiet

Smoothiessa voi olla jopa 700 kaloria ja vain pari grammaa proteiinia, koska hedelmät sisältävät niin paljon sokereita. Hedelmät ovat toki hyväksi sinulle, mutta smoothieita ei silti kannata lipittää montaa pullollista päivässä korkean kaloripitoisuuden takia.

Urheilujuomat

Monet markkinoilla olevat urheilujuomavalmisteet sisältävät runsaasti makeutusaineita. Vesi ja pieni välipala on huomattavasti terveellisempi vaihtoehto treenin päätteeksi.

Limut

Limu on kyllästetty sokerilla ja tyhjillä kaloreilla, eikä se tyydytä nälkääsi ollenkaan. Tosiasiassa limut ovat ainoa elintarvike, jotka on suoraan yhdistetty ylipainon kertymiseen. Limujen juominen on kuin joisit nestemäistä karkkia kurkustasi alas. Jos limujen karsiminen kokonaan pois ruokavaliostasi tuntuu hankalalta, yritä edes vähentää yhteen tölkilliseen päivässä. Vertaa yhtä puolen litran pullollista suklaapatukkaan: Ethän söisi suklaapatukoitakaan montaa kappaletta päivässä.

Energiajuomat

Energiajuomat sisältävät valtavan määrän kofeiinia ja sokeria. Ne saattavat antaa sinulle hetkellisesti pirteän ja reippaan olon, mutta ennen pitkää olosi on vain entistäkin väsyneempi ja kurjempi. Yritä piristää kehoasi luonnollisilla menetelmillä, kuten juomalla vihreää teetä tai syömällä terveellisiä pähkinöitä.

(MTV LIFESTYLE)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.