10 000 euron punaviini ja 4000 euron laukku: Luksustuotteet ovat rantautuneet Suomeen

Suomesta saa tätä nykyä tuotteita, joihin uppoaa tavallisen pulliaisen neljän kuukauden palkka. MTV Lifestyle päätti kartoittaa Helsingin luksustarjontaa.

Kaukana ovat ajat, jolloin piti matkustaa ulkomaille nähdäkseen luksusmerkkien liikkeitä. Näyttää siltä, että piheinä tunnetut suomalaiset ovat alkaneet käyttää rahojaan muuhunkin kuin asuntosijoittamiseen. Maistuisiko sinulle esimerkiksi lasillinen Romanée-Conti 2009 -punaviiniä? Pullo tätä punaviiniherkkua maksaa ei enempää tai vähempää kuin 10 000 euroa. Tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna Alkosta kertoo, että kyseistä viiniä on tilattu Alkoon vain yksi pullo.

Domaine de la Romaneé-Contin viinit ovat maailman arvostetuimpia ja tunnetuimpia viinejä. Myös Suomessa on varakkaita viiniharrastajia, minkä takia Alko toi valikoimiin myös kyseisen merkin viinejä. Halvemmat Domaine de la Romaneé-Contin viinit maksavat 700–2600 euroa pullo, Vilkuna kertoo.

10 000 euron viinipullo ei nökötä Alkon myymälän hyllyssä, vaan se on Helsingin Salomonkadun lippulaivamyymälän viilennetyssä huoneessa piilossa uteliailta katseilta.

Arvokasta ruokaa ja juomaa löytyy Helsingistä muutenkin. Hiukopalaa halutessaan rikas kulkija voi vierailla esimerkiksi Michelin-tähtiä ansainneessa ravintola Postresissa Eteläesplanadilla. Postresin kuuden ruokalajin illallinen maksaa 96 euroa, viinien kanssa hintaan lisätään vielä 79 euroa. Ravintola Luomon seitsemän lajin illallinen on hiukan edullisempi, 85 euroa. Viinit kustantavat kuitenkin vielä 79 euroa päälle. Annokset maksavat enemmän kuin monella ihmisellä kuluu kahdessa viikossa ruokaan.

Kuka uskaltaa laittaa 40 000 euron matkalaukun lentokoneen ruumaan?

Seuraavaksi on tarkoituksena kartoittaa Helsingin arvokasta laukku- ja vaatetarjontaa. Louis Vuittonin Helsingin myymälästä kerrotaan puhelimitse, että heidän arvokkaimpiin tuotteisiinsa kuuluvat noin 4000 euron arvoiset laukut. Olen kuitenkin kuullut, että Vuittonilla on tarjolla myös huomattavasti kalliimpia tuotteita, esimerkiksi 40 000 euron arvoisia matkalaukkuja. Kukahan uskaltaa laittaa tuon hintaisen matkalaukun lentokoneen ruumaan? Saan puhelimessa kansainvälisen Louis Vuittonin sähköpostiosoitteen, josta voin kysyä lisää tietoja. Laitan viestin ja esittelen itseni suomalaisen TV-kanavan toimittajaksi, mutta en saa koskaan vastausta.

Hipsin siis muutaman päivän kuluttua Louis Vuittonin liikkeeseen. Suomessa ei ole tottunut siihen, että siististi pukeutunut vartija avaa kohteliaasti oven. Talouden laskusuhdanne ei kyllä tavallisen pulliaisen silmään näy, sillä Vuittonin liike kuhisee ihmisiä. Tuolla! Kulmassa on kasa matka-arkkuja. Kerron myyjättärelle etsiväni matka-arkkua äidilleni, ja kyselen hinnoista. Valitettavasti liikkeessä esillä olevat matka-arkut ovat "vain" noin 3000 euron arvoisia. Myyjätär kuitenkin kertoo, että kaikkia Vuittonin tuotteita voi myös tilata Helsingin myymälään – ilmeisesti myös niitä 40 000 euron matka-arkkuja. Myymälästä mieleen jää, ettei ihmisten ulkonäön perusteella todellakaan voi kertoa, kenellä on rahaa ja kenellä ei. Verkkareihin pukeutunut nainen tutkii myyjättären kanssa 2000 euron arvoisia laukkuja viereisellä kassalla.

Sopisiko illan juhliin 5000 euroa maksava Versacen kolttu?

Louis Vuitton ei toki ole ainoa luksusvaatteita myyvä puoti Helsingissä. Kalliita merkkivaatteita myyvän Kaarina K. -boutiquen arvokkaimpiin tuotteisiin kuuluvat Versacen iltapuvut ja pitkät mekot, jotka maksavat noin 5000 euroa. Materiaalista riippuen luksusmerkkien perusvaatteita saa noin 1500–3000 euron välillä, putiikista ilmoitetaan. Kokonaisuuden voi asustaa esimerkiksi Christian Louboutinin hulppeilla kengillä, joita saa helsinkiläisestä Nina's -liikkeestä. Riina Kautonen Nina's-liikkeestä kertoo, että heidän valikoimansa arvokkaimpiin tuotteisiin lukeutuvat Christian Louboutinin tuotteiden lisäksi Célinen tuotteet. Célinen kalleimmat tuotteet ovat noin 2000 euroa ja Louboutinin 1500 euroa.

Millainen asiakas hankkii tuhansien euron kengät?

– Liikkeessämme käy turisteja jonkun verran, joinain aikoina noin 30 prosenttia. Pääosa asiakkaistamme on kuitenkin Helsingistä, mutta totta kai myös muualta päin Suomea tulee asiakkaita, Kautonen sanoo.

Poikkean käymään myös Della Margassa, jossa on Chanelin Shop in Shop. Ranskalaismerkki Chanel tunnetaan glamoröösistä perustajastaan Coco Chanelista. Della Margassa on lisäksi tarjolla Armania sekä Dolce & Gabbanaa. Myyjät esittelevät tuotteita avoimesti, kun kerron olevani Helsingin luksustarjontaa kartoittava toimittaja.

Kalleimmat Della Margan Chanelin laukut pyörivät noin 4000 euron kieppeillä. Myyjien mukaan Chanelin tuotteita menee kaupaksi päivittäin! Uskoisiko moista? Merkin osasto on rajattu näyttävillä esteillä, ja sinne ei ole asiaa ilman myyjätärtä. Esteiden takaa löytyy muun muassa Chanelin klassikkolaukku 2.55. Ensimmäistä kertaa koko luksusaihetta tutkiessani tunnen pienen halun sisälläni tuijottaessani 1950-luvulla suunniteltua klassikkolaukkua.

Televisio voi maksaa yli 30 000 euroa

Seuraavaksi tutkimuskohteeksi valikoituu helsinkiläisen tavaratalon elektroniikkaosasto. Näyttää siltä, että olen päätynyt paikkaan, jossa on kaikista korkeimmat hintalaput. Useilla eri tv-malleilla on hintaa tuhansia euroja. Löydän tieni jättikokoisen television viereen, jonka hintalapussa lukee 35 000 euroa. Toivottavasti suurikokoinen ultrateräväpiirtotelevisio on hintansa väärti. Tarjolla on myös hiukan halvempia televisioita hintaan 12 999 euroa tai 7 999 euroa. Elektroniikkaosastolla näyttää olevan huimasti kalliimpia tuotteita kuin luksusvaatteita myyvissä liikkeissä.

Kierroksen lopputulos? Jos luksuksen makuinen elämä houkuttaa, ja kukkaron nyörit antavat myöden, niin Helsingissä saa aivan varmasti palamaan kymmeniä tuhansia euroja yhden illan aikana pelkkään shoppailuun. Mikäs siinä 35 000 euron televisiota katsellessa ja siemaillessa samalla 10 000 euron viiniä. Toivottavasti viiniä ei vaan heilahda 5000 euron mekolle.

Emmi Maaranen, emmi.maaranen(at)mtv.fi

Lue myös:

    Uusimmat