Mainos

Yllättävää! Suomalaisille tavallinen ruokatuote onkin maailmalla hitti: "Kansainvälisesti arvostettu"

Suomalaisella herneellä on maailmalla yllättävänkin suuret markkinat, kertoo pakastetuotteita valmistava Apetit.

Tiesitkö, että suomalainen herne kiinnostaa myös maailmalla? Apetitilta kerrotaan, että suomalainen herne on arvotuote, jonka viljelyssä on kaiken osuttava kohdalleen.

– Pitkistä ja valoisista Suomen kesäpäivistä makunsa saava herne on kansainvälisesti arvostettu, ja sitä viedään esimerkiksi Italiaan. Korkealaatuinen herne on pieni, makea ja rakenteeltaan sopivan pehmeä, Apetitilta kerrotaan.

Apetit on suurin kotimaisen pakasteherneen viljelijä. Herneen viljely vaatii asiantuntemusta, tarkkaa aikatauluttamista ja seurantaa kasvukauden aikana.

– Lajikkeet valitaan ja kylvö suunnitellaan huolellisesti peltokohtaisesti, jotta herneet kypsyvät juuri oikeaan aikaan ja ovat huippulaatuisia. Joka vuosi testaamme myös uusien lajikkeiden sopivuutta viljelyyn, kertoo Apetitin hankinta- ja viljelytyspäällikkö Gunta Cirule.

"On ensiarvoisen tärkeää, että herneet päätyvät pellolta pakkaseen nopeasti"

Herne pitää erityisesti leudosta kesäsäästä. Silloin se kypsyy sopivassa vauhdissa maukkaaksi.  

– Helteinen sää tuo mukanaan haasteita, sillä herne kypsyy silloin liian nopeasti. Viljelytiimi kiertää pelloilla tarkkailemassa taimien kasvua ja säätä läpi viljelykauden, Gunta Cirule kertoo.

Yleensä herneen puinti kestää noin kuukauden ja pelloilla työskennellään vuorokauden ympäri. Kun herneet on puitu, ne kuljetetaan kuorma-autoissa pelloilta suoraan Apetitin Säkylän pakastetehtaalle. Moni ei ehkä tiedä, että tämä kaikki tapahtuu vain parissa tunnissa.

– On ensiarvoisen tärkeää, että herneet päätyvät pellolta pakkaseen nopeasti, jotta niiden ravintoarvot säilyvät mahdollisimman hyvinä. Säkylän tehdas käsittelee noin 200 000 kiloa hernettä vuorokaudessa.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran kesällä 2020.


Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja