Baarikäyttäytymisen kymmenen käskyä suomalaisille: Älä koskaan...

baaritiski
Asiakkailla ei ole asiaa baaritiskin taakse. Shutterstock

Baaritiskillä asiointi sujuisi kaikilta sutjakammin, jos asiakkaat noudattaisivat muutamia yksinkertaisia sääntöjä.

Viikonloppuisin baareissa on ruuhkaa, ja juoman odottelu saattaa tuntua tuskastuttavalta. Tiskillä törttöily hidastaa palvelua, eikä huonoa käytöstä jaksa katsella kukaan.

Normaaleilla käytöstavoilla pääsee jo pitkälle, mutta muutaman drinkin jälkeen käytöstavat tuppaavat unohtumaan.

Bars and bartending -sivusto listasi baarikäyttäytymisen kirjoittamattomat säännöt, joita noudattamalla baarissa asiointi on kaikille osapuolille mukavampaa.

1. Älä kohtele baarimikkoa kuin orjaa

Baarimikot palvelevat sinua työkseen, mutta se ei tee heistä orjiasi. Muista kohteliaisuus: ”kolmostuoppi” ei ole tervehdys. Muista myös kiittää juoman saatuasi.

– Parasta palvelua saa sillä, että käyttäytyy hyvin, oululaisen ravintola Café Kuluman ravintolapäällikkö Petri Määttä kommentoi Makuja.fille syksyllä.

2. Älä tuhlaa baarimikon aikaa maksaessasi

Ruuhkaisella baaritiskillä on tuskaista jonottaa vuoroaan, jos edellinen asiakas tuhlaa baarimikon aikaa laskeskelemalla pennosiaan. Pidä sopiva raha tai maksukortti valmiina jo tilatessasi, jotta maksaminen sujuu nopeasti.

3. Älä tilaa juomiasi yksitellen

Jos tilaat useampia juomia yhdellä kertaa, kerro baarimikolle koko tilauksesi kerrallaan. Näin drinkkien tekeminen on nopeampaa.

4. Älä valita hinnoista baarimikolle

Baarimikot voivat harvoin vaikuttaa juomien hintoihin, joten juomanlaskijalle avautuminen ei auta asiaa. Jos hinnat ovat mielestäsi liian kalliita, kannattaa etsiä edullisempi baari tai jäädä kotiin.

5. Älä pyydä baarimikkoa huolehtimaan tavaroistasi

Baarimikoilla on yleensä kiire, ja tiskin takana on ahdasta. Baarimikon tehtävä ei ole vahtia juomiasi tai muuta omaisuuttasi.

6. Älä naputtele tiskiä, kun odotat vuoroasi

Jos baarissa on ruuhkaa, luottokortin naputtelu baaritiskiä vasten ei nopeuta palvelua tippaakaan. Huomionhakuisuus pikemminkin ärsyttää sekä henkilökuntaa että muita asiakkaita.

Henkilökunta kyllä huomaa sinut muutenkin, ja palvelee sinua vuorollasi.

– Viheltely, napsuttelu ja käden heiluttaminen eivät kuulu hyviin tapoihin, jyväskyläläisen olutravintola Harry´sin ravintolapäällikkö Mikko Paajanen sanoi Makuja.fille syksyllä.

7. Älä etuile

Vaikka tilaisit vain vettä, sinulla ei ole oikeutta etuilla jonossa. Kaikkia palvellaan ajallaan.

8. Älä räplää kännykkää tilatessasi

Kännykän räplääminen on epäkohteliasta silloin, kun pitäisi keksittyä muihin ihmisiin. Tämä koskee myös asiakaspalvelutilanteita. Jos sinulla on jotain tärkeää viestiteltävää, hoida asia ennen kuin menet tiskille.

9. Älä käpälöi henkilökuntaa

Se, että henkilökunta käyttäytyy ystävällisesti sinua kohtaan, ei oikeuta sinua käpälöimään heitä. Ei, vaikka olisit kuinka humalassa.

10. Älä mene baaritiskin taakse

Asiakkailla ei ole mitään asiaa baaritiskin toiselle puolelle. Jos eksyt baaritiskin väärälle puolelle, varaudu siihen, että sinut ohjataan baarista hyvin nopeasti pihalle.

Haluatko tehdä baarissa vaikutuksen naisiin? Siinä tapauksessa älä ainakaan tee näin...

Jos video ei näy, voit katsoa sen täältä.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.