Vieläkö joku juo Sinisiä enkeleitä tai Ville Vallattomia? Selvitimme, mitä juomia laivojen baareissa nyt tilataan

Laiva baari juomat laivayhtiöt
Millaiset juomat käyvät kaupaksi risteilyaluksilla? Selvitimme! Shutterstock

Selvitimme, millaiset juomat käyvät nyt kaupaksi laivayhtiöiden baareissa. 

Kerroimme aiemmin MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla hittijuoma ananaslonkeron suosiosta suomalaisilla laivoilla. Laivayhtiöt kertoivat juoman suosion yllättäneen totaalisesti. 

– Ananaslonkero on kyllä ollut tänä vuonna ihan ainutlaatuinen hitti. Sen ajateltiin olevan erityisesti kesäajan suosikki, mutta huomattavaa on, että vielä nyt lokakuussakin sitä menee enemmän kuin tavallista lonkeroa, Eckerö Linelta muun muassa ihmeteltiin MTV Uutisille.

Ananaslonkero ei suinkaan ole ainoa juoma, joka tekee kauppansa merellä. Selvitimme laivayhtiöiltä tämän hetken juomasuosikit.

Sininen enkeli edelleen listoilla

Tallink Siljalta kerrotaan laivamatkustajien tilaavan merellä samoja suosittuja juomia kuin maissakin. Juomatottumuksissa näkyvät myös vuodenajat: esimerkiksi kesäkaudella spritz-coctailit, kuplajuomat ja vähäkaloriset juomat ovat suositumpia.

Syys- ja talvikaudella tilataan sen sijaan enemmän kuumia ja vahvempia juomia, kuten irish coffeeta sekä viski- tai tequilapohjaisia cocktaileja. 

– Suosikkijuomat ja ilmiöt vaihtelevat kansallisuuksista riippuen. Vaikutusta on myös sillä, mikä on trendikästä maissa. Ananaslonkero oli todellinen yllättäjä meillekin ja kesän ehdoton hittituote. Tämä juoma maistui kaikille kansalaisuuksille ja oli yllättävää, että baarimestariemme tekemät kyseiseen lonkeroon pohjautuvat cocktailit olivat myös erittäin suosittuja.

Myös klassikkococktaileille on edelleen kysyntää etenkin silloin, kun asiakas ei oikein tiedä, mitä tilaisi. Siksi klassikoita kuten Sinistä enkeliä on edelleen saatavilla.

– Sen vuoksi on tärkeää, että näitä klassikoita on valikoimassa, myös Sinistä enkeliä. Tämän lisäksi olemme huomanneet, että matkustajat kokeilevat mieluusti meidän signature-cocktaileja. 

Spritz-juomia, gintonicia ja Piña Coladaa Käärijä-huumassa

Viking Linen asiakkaat tilaavat myös laivan baareissa edelleen perinteisiä juomia, kuten gintonicia, olutta ja lonkeroa. Laivayhtiön mukaan asiakkaat ovat nykyisin myös hyvin laatutietoisia esimerkiksi miksereiden suhteen ja haluavat gin toniciinsa laadukkaampia toniceja. 

– Spritz-buumi on ollut jo pidemmän aikaan käynnissä. Perinteisen Aperol Spritzin rinnalle on noussut esimerkiksi Limoncello Spritz. Käärijä-huuma nosti sen sijaan Piña Coladan jälleen suosituksi drinkiksi, ja somen kautta tunnetuksi tulleita drinkkejä menee enemmän. 

Vanhojen klassikoiden uusi nousu ei ole myöskään jäänyt huomaamatta ja kaupaksi Viking Linella käyvät esimerkiksi martinit, manhattanit sekä Old Fashioned -juoma. 

– Myös ysäriklassikot, kuten Kelkka, Valkovenäläinen sekä Moskovan muuli pitävät edelleen pintansa varsinkin viikonloppuisin ja pikkujouluaikana.

Lisäksi alkoholittomien drinkkien suosio kasvaa koko ajan.

"Nuorien aikuisten suosiossa ovat edelleen kasari- ja ysäridrinkit"

Eckerö Linella suosituimpien juomien joukkoon nousevat niin ikään jo mainitut ananaslonkero, erilaiset spritzerit sekä lähestyvän talvikauden alkaessa irish coffee. Viineistä rieslingit ja proseccot ovat suomalaisten kysytyimmät. 

– Baaritiskillä ehdoton ykkönen on edelleen gintonic. Rommien ja tequiloiden noustessa suosioon tällä hetkellä maailmalla, meillä pohjolassa erilaiset ginipohjaiset drinkit pitävät pintansa. Nuorien aikuisten suosiossa ovat edelleen kasari- ja ysäridrinkit kuten klassinen Kelkka, Valkovenäläinen, Ville Vallaton ja Vodka-Battery.

Eckerö Linen mukaan ihmiset ovat myös hyvin trenditietoisia ja vanhoja klassikkococktaileja, kuten Negroneita, Espresso Martineita ja Whishey Sour -cocktaileja tilataan tasaiseen tahtiin. 

– Ympäri vuoden baaritiskillä suosikkeina pysyvät myös mansikka-margarita, mojito ja Piña Colada. Piña Coladan suosio kasvoi kesällä Käärijän myötä. Tästä cocktailista myös alkoholiton versio on asiakkaitten suosiossa.

Humalahakuinen juominen vähentynyt

Kaiken kaikkiaan merellä näkyy maissakin yleistynyt trendi vähäalkoholisiin tai alkoholittomiin juomiin ja monista drinkeistä kysytään alkoholittomia versioita. 

– Asiakkaan ollessa epävarma millaisen drinkin hän haluaa, yleisin kysymys on, "saisinko jotain hedelmäistä". Joten erilaiset eksoottiset cocktailit, jotka maailmalla ovat nousussa, säväyttävät asiakasta myös meillä. 

Yleisen hintatason noustessa, juomatrendien vaikutus näkyy Eckerö Linen mukaan muuttuneen suuntaan, jossa humalahakuinen juominen on vähentynyt. 

– Juomasta maksetaan, mutta siitä myös nautitaan pidempään, Eckerö Linelta kerrotaan.

– Yleisesti voi sanoa, että risteilijät haluavat ennemminkin hemmotella itseään matkan aikana ja eivät siksi ehkä valitsekaan sitä tavallisinta ja halvinta vaihtoehtoa, vaan kokeilevat mieluummin jotain uutta ja erilaista, Tallink Siljalta puolestaan todetaan.

Katso myös video: Näin teet helpon Piña Coladan

Helppo Piña Colada! Näin teet suosikkidrinkin alkoholittoman version 0:30
Valmista suosikkidrinkin alkoholiton versio.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.