Suomalaisjuoman jättisuosio yllätti myös laivoilla: "Ainutlaatuinen hitti"

ananaslonkero ananasjuoma drinkki
Trooppisesta lonkerosta on tullut hitti niin maissa kuin merilläkin. Kuvituskuva. Shutterstock

Kesän uutuusjuoman suosio on näkynyt myös laivayhtiöiden myynneissä.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin keväällä suomalaisvalmistajien erilaisista lonkeroista ja niiden suosiosta. Perinteisen greipin makuisen lonkeron lisäksi kauppojen hyllyiltä löytyy nykyisin myös liuta erilaisia marjaisia ja hedelmäisiä vaihtoehtoja. 

Makulonkeroita valmistaa Hartwallin lisäksi muun muassa Sinebrychoff ja Olvi. Ananaksen lisäksi muita suosittuja makuja muun muassa karpalo, mango ja appelsiini.

Kesän ehdottomaksi suosikiksi Suomessa nousi Hartwallin ananaslonkero, ja uutuusjuoma vietiinkin kirjaimellisesti käsistä. Ainakin alkukesästä ananaslonkero saattoi hetkellisesti olla loppu yksittäisistä ravintoloista ja kaupoista kovan suosion vuoksi. 

– Kyllähän suosio on poikkeuksellista. Meillä viimeksi on vastaavaa suosiota nähty vuonna 2019, kun lanseerasimme appelsiinin makuisen lonkeron, kategoriamarkkinointijohtaja Heidi Rantala Hartwallilta kertoi MTV Uutisille kesäkuussa. 

Myyntimenestys myös laivoilla

Selvitimme suomalaisten laivayhtiöiden tämän hetken juomasuosikkeja ja selvää on, että ananaslonkeron suosio näkyy myös merellä. 

– Ananaslonkero on ollut valtava menestys laivoillakin kevään ja kesän aikana ja myynyt paljon paremmin kuin osasimme odottaa, Viking Linelta kerrotaan. 

Sama ilmiö on havaittu myös Eckerö Linella, jossa ananaslonkeron menekkiä kuvaillaan poikkeukselliseksi.

– Ananaslonkero on kyllä ollut tänä vuonna ihan ainutlaatuinen hitti. Sen ajateltiin olevan erityisesti kesäajan suosikki, mutta huomattavaa on, että vielä nyt lokakuussakin sitä menee enemmän kuin tavallista lonkeroa, Eckerö Linelta ihmetellään. 

Tallink Siljalla ananaslonkero on myös ollut kesän hittituote ja sen suosio yllättänyt.

– On myös mielenkiintoista, että ananaslonkero on suosittu kaikkien kansalaisuuksien ja ikäryhmien keskuudessa – täysi-ikäisten tietysti, laivayhtiöstä kerrotaan.  

HS: Myös myymälävarkaiden suosikkijuoma kesällä

Sen lisäksi, että ananaslonkero on ohittanut perinteisen lonkeron laivamyynneissä, näkyy sen suosio myös yllättävissä yhteyksissä. Helsingin Sanomat uutisoi heinäkuussa, että myymälävarkaatkin ovat nyt siirtyneet ryöväämään ananasversiota harmaan lonkeron sijaan. 

– Tälläkin tavalla myymälävarkaat ovat ajan hermolla, Triplan K-kauppias Petri Miettinen kommentoi Helsingin Sanomille. 

Katso myös video: Näin valmistajalla suunnittelellaan uusia makupareja suomalaisten rakastamalle lonkerolle

Lonkeromakuja ei suunnitella summamutikassa – näin Hartwall suunnittelee uusia makupareja suomalaisten rakastamalle lonkerolle 4:35
Miten uusia lonkeromakuja suunnitellaan? 

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!