Mainos

Vain vähän kaloreita, edullista ja terveellistä – aliarvostettu "pikaruoka" kannattaa nyt napata ostoskoriin

Kotimainen aliarvostettu herkku on juuri nyt parhaimmillaan. Milloin itse söit viimeksi ruusukaalia?

Videolla: Paista elämäsi parasta pekonia ruusukaalin kaveriksi! Katso videolta Kapen vinkit. 

Satokauden tuoreet ruusukaalit ovat ilmestyneet kauppoihin, ja niihin kannattaa nyt tarttua, muistuttaa Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK. Jos syksyn säätilanne jatkuu suotuisana, riittää ruusukaalisatoa viljelijöiden mukaan jouluunkin saakka. MTK:n mukaan ruusukaalissa on hyvää kaikki: ulkonäkö, maku, ravintoarvo ja soveltuvuus nauttia siitä monin eri tavoin.

Parhaimmillaan minuuteissa kypsyvää pikaruokaa

Perinteisesti ruusukaalia on Suomessa totuttu käyttämään kypsennettynä liharuokien lisäkkeenä. Klassinen yhdistelmä on ruusukaali ja pekoni. Syksyllä on varaa valita ruusukaalin seuraan porsaan- ja naudanpaistien lisäksi riistalihaa ja karitsaa. Ruusukaalit sopivat hyvin esimerkiksi hirvi- ja peurapaistien lisäkkeiksi.

Kypsennä ruusukaalit suolalla maustetussa vedessä. Kun teet kantaosaan ristiviillon, ajaksi riittää viisi minuuttia. Nauti joko heti tai jäähdytä välittömästi kylmässä vedessä, jolloin ruusukaalien väri kirkastuu. Jäähdytetyt, kypsennetyt ruusukaalit ovat mainio salaattien aines.

Ruusukaali sopii moderniin ruoanlaittoon hyvin, koska se kypsyy nopeasti ja sallii kokilta monenlaisen luovuuden. Pikkukeräset voi malttamaton puolittaa tai leikata neljään osaan ja irrotella somannäköisiä lehtiä, jolloin voi puhua jo pikaruoasta, koska kypsyminen tapahtuu minuuteissa. Paahda ruusukaalit uunissa, paista pannussa tai kypsennä höyryssä.

Ruusukaalin makupareiksi sopivat esimerkiksi sitrushedelmät, fenkolin ja aniksen siemenet, pähkinät, mantelit, juustot sekä kuivatut hedelmät. 

Tunnetko jo ruusukaalin terveyshyödyt?

Ruusukaali on hyvin vähäkalorinen ja energiapitoisuudeltaan yhtä kevyttä kuin kukkakaali. Se sisältää runsaasti kivennäis- ja hivenaineita sekä vitamiineja. Kuitua ruusukaalista saa hyvin, ja etenkin C- ja K-vitamiineja sekä B-ryhmän vitamiineista muun muassa folaattia. 

Ruusukaali on vähitellen ottanut paikkansa monimuotoisen kaaliperheen jäsenenä. Se lisää Suomessakin suosiotaan joka vuosi, vaikka sen käyttö lähti liikkeelle olemattoman pienestä, yhdestä pikkukerästä per henkilö vuositasolla, kertoo MTK. 

Ruusukaali ei maistu samalta kuin ennen

Nykyisin viljeltävät ruusukaalin lajikkeet maistuvat pehmeän herkullisilta. Vanhat lajikkeet saattoivat maistua voimakkailta ja muuttuivat vasta kylmää saatuaan paremmiksi.

Lähde: MTK

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja