Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo
3:50Suomalaistutkimus selvitti: Kuinka ravintola-asiakkaiden luottamus ja mielenrauha palautetaan kriisin jälkeen? ”Ravintolat julistettiin suoraan vaarallisiksi ja suljettiin viranomaiskäskyllä”
Julkaistu 07.06.2020 14:05

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Fanni Parma

fanni.parma@mtv.fi

Helsinkiläisravintola Alexanderplats ja sen sisarravintolansa Maxill toteuttavat yhteistyössä palvelumuotoiluyhtiön Hellonin kanssa laajan asiakastutkimuksen, jonka avulla tunnistetaan asiakkaiden mielenrauhaa ja yleistä turvallisuuden tunnetta ravintolassa parantavat toimenpiteet.

Ravintolat saivat jälleen avata ovensa kesäkuussa tietyin rajoituksin. Viranomaisten laatiman ravintolaohjeistuksen ytimessä ovat turvavälit, puhdistus- ja desinfiointimenetelmät, buffetkielto sekä alkoholin anniskelun totuttua aikaisempi lopettaminen.

Helsinkiläisiä Alexanderplats ja Maxill -ravintoloita pyörittävä Alexander Gullichsen pyysi epidemiasulun jälkeiseen avaukseen avukseen palvelumuotoilutoimisto Hellonin, joka on selvittänyt sitä, kuinka ravintola-asiakkaiden luottamus ja mielenrauha palautetaan kriisin jälkeen. Lähipäivinä valmistuva tutkimus antaa viitteitä siitä, että henkilökunnan rauhallisuus ja päättäväisyys ovat viranomaisohjeita tehokkaampi turvallisuuden tunteen luoja

– Pelkkä viranomaisten turvallisuusohjeistuksen noudattaminen ja siitä kylmin faktoin kertominen ei tällaisen kriisin jälkeen riitä. Ravintoloitsijoiden tulee ymmärtää, millaiseksi asiakkaat itse turvallisuuden mieltävät. Heidän tulee tuntea olevansa palveluiden parissa turvassa, eli ravintolan ja sen henkilökunnan täytyy tällaisen kriisin aikana ja sen jälkeenkin keskittyä tuottamaan asiakkaille paitsi mielihyvää, myös mielenrauhaa, kertoo ravintoloitsija Alexander Gullichsen ja jatkaa

– Pitkä eristäytyminen ja normaalin kanssakäymisen totaalinen pysähtyminen ajoivat palvelualan ennen kokemattomaan kriisiin. Meidän kaikkien tehtävänä on saada asiakkaat takaisin laadukkaiden ja turvallisten palveluiden äärelle. Vain siten yhteiskunta saadaan taas rullaamaan.

Tutkimus selvitti: Näin ravintoloiden kannattaisi nyt tehdä, jotta suomalaiset uskaltavat tulla syömään: "Pelkkä viranomaisten ohjeistuksen noudattaminen ei riitä"

Gullichsenin mukaan tilanteen normalisoituminen riippuu siitä, miten palvelut kriisin jälkeen järjestetään ja kuinka ne asiakkaille tarjotaan. On useita elementtejä, jotka vaikuttavat turvallisuuden tunteeseen ja mielenrauhan synnyttämiseen. 

"Ravintolat julistettiin suoraan vaarallisiksi"

Palvelumuotoiluyhtiö Hellon on toteuttanut koronakriisin aikana Feel Safe -kuluttajatutkimuksia sekä Suomessa, että Englannissa. Tutkimusten ja niiden löydösten perusteella tehtyjen toimenpidesuositusten tarkoitus on auttaa palveluntarjoajia luomaan palveluita, joiden pariin kuluttajien on turvallista tulla takaisin.

– Kuluttajien, eli meidän kaikkien turvallisuuskokemuksemme on koronakriisin aikana muuttunut. Konkreettisimmillaan tämän huomaa siinä, että aiemmin esimerkiksi julkista liikennettä tai arkista kaupassakäyntiä ei ole koettu pelottavaksi. Ravintolat julistettiin suoraan vaarallisiksi ja suljettiin viranomaiskäskyllä. Se, joka pystyy lupaamaan ja käytännössä myös osoittamaan asiakkailleen luottamusta, turvallisuutta ja mielenrauhaa edistäviä tekoja, tulee pärjäämään ja palauttamaan asiakkaansa palvelualasta riippumatta nopeammin, kertoo Hellonin toimitusjohtaja Jaakko Wäänänen

Hellonin Wäänänen suosittelee tutkimulosten perusteella esimerkiksi ravintoloiden henkilökunnalle tiettyä suojavarustusta

–  Kun henkilökunta on suojautunut fiksusti, myös asiakkaat muistavat, että epidemia ei ole vielä ohi. Henkilökunnan kasvomaskit, puhtaat hanskat, tiskipleksit ja muut suojat ovat ainakin epidemian tässä vaiheessa rauhoittava, luottamusta viestivä merkki ja teko asiakkaille. Tilanne tulee varmasti ajan myötä muuttumaan ja siksi sitä tulee seurata ja tarvittaessa nopeastikin reagoida.

Lisäksi suositellaan muun muassa selkeää viestintää ja vuoropuhelua asiakkaiden kanssa, pöytiintarjoilua myös baarijuomien osalta sekä terasseille samoja käytäntöjä kuin sisätiloihinkin.

Mitä muita asioita ravintoloissa tulisi nyt tehdä, että asiakkaat uskaltavat tulla syömään? Katso videolta Hellonin Jaakko Wäänäsen sekä Alexanderplatsin Alexander Gullichsenin haastattelu.

Lue myös: Täydelliset kaalikääryleet – keittiöpäällikkö Sampo paljastaa helsinkiläisravintolan suosikkiannoksen reseptin

Lisää aiheesta:

Uudet ravintolarajoitukset iskevät kipeästi Lapissa – "Tässä aiheutetaan Suomen matkailumaineelle vahinkoa"Helsinkiläiset ravintolayrittäjät antoivat porttikiellon Sanna Marinille ja Krista Kiurulle – näin he perustelevat MTV Uutisille "vastapakotteitaan"Restel päätti sulkea baarinsa jo nyt, työntekijät lomautetaan – toisille tilanne on helpotus: "Menen moikkaamaan vanhempia 1,5 vuoden tauon jälkeen"Ravintola-ala toivoisi suurempia helpotuksia toimintaan – eniten jännitetään, lähtevätkö asiakkaat liikkeelle: "Alkuun ja eteenpäin on pakko päästä"Rajoituksia, mutta ei tuottoa – ravintoloitsijat kertovat karun totuuden, miksi avaaminen ei nyt kannata: "Miten sitä voisi selvitä 15 asiakkaalla ja 1,5 metrin turvaväleillä?"Turkulainen Heli halusi pelastaa paikalliset ravintolat ahdingolta ja nyt liikkuu ruoka kotiovelle: "Ei voi vain seisoa tumput suorina ja katsoa vierestä"
RuokaRavintolatKoronavirusMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 17:32
    Viiden jälkeen

    Akis on kouluttanut kokkeja suomalaisravintoloihin yli 30 vuotta – kaikki lähtee intohimosta

  • 08:43
    Leivonta

    Älä tee tätä joulutorttuvirhettä

  • 06:44
    Vitamiinit

    Reijo Laatikaiselta tärkeä muistutus monivitamiinipillereistä

  • Eilen14:16
    Ruokaniksit

    Helppo pullajälkkäri on nyt jättihitti somessa! Testaa vaikka isänpäiväksi

  • Eilen06:39
    Henri Alén

    Tätä Henri Alén ei missään nimessä nyt ostaisi ruokakaupasta