Helsinkiläisravintola Alexanderplats ja sen sisarravintolansa Maxill toteuttavat yhteistyössä palvelumuotoiluyhtiön Hellonin kanssa laajan asiakastutkimuksen, jonka avulla tunnistetaan asiakkaiden mielenrauhaa ja yleistä turvallisuuden tunnetta ravintolassa parantavat toimenpiteet.
Ravintolat saivat jälleen avata ovensa kesäkuussa tietyin rajoituksin. Viranomaisten laatiman ravintolaohjeistuksen ytimessä ovat turvavälit, puhdistus- ja desinfiointimenetelmät, buffetkielto sekä alkoholin anniskelun totuttua aikaisempi lopettaminen.
Helsinkiläisiä Alexanderplats ja Maxill -ravintoloita pyörittävä Alexander Gullichsen pyysi epidemiasulun jälkeiseen avaukseen avukseen palvelumuotoilutoimisto Hellonin, joka on selvittänyt sitä, kuinka ravintola-asiakkaiden luottamus ja mielenrauha palautetaan kriisin jälkeen. Lähipäivinä valmistuva tutkimus antaa viitteitä siitä, että henkilökunnan rauhallisuus ja päättäväisyys ovat viranomaisohjeita tehokkaampi turvallisuuden tunteen luoja
– Pelkkä viranomaisten turvallisuusohjeistuksen noudattaminen ja siitä kylmin faktoin kertominen ei tällaisen kriisin jälkeen riitä. Ravintoloitsijoiden tulee ymmärtää, millaiseksi asiakkaat itse turvallisuuden mieltävät. Heidän tulee tuntea olevansa palveluiden parissa turvassa, eli ravintolan ja sen henkilökunnan täytyy tällaisen kriisin aikana ja sen jälkeenkin keskittyä tuottamaan asiakkaille paitsi mielihyvää, myös mielenrauhaa, kertoo ravintoloitsija Alexander Gullichsen ja jatkaa
– Pitkä eristäytyminen ja normaalin kanssakäymisen totaalinen pysähtyminen ajoivat palvelualan ennen kokemattomaan kriisiin. Meidän kaikkien tehtävänä on saada asiakkaat takaisin laadukkaiden ja turvallisten palveluiden äärelle. Vain siten yhteiskunta saadaan taas rullaamaan.