Trooppiset maut ovat palaamassa cocktaileihin ja trendikkään nautiskelijan juomavalinta sisältää nyt ananasta.
Kerroimme torstaina MTV Uutisten Makuja.fi -ruokasivustolla juomatrendeistä Suomessa vuonna 2020. Altian mukaan trendeissä korostuvat nyt raikkaus, värikkyys, helppous, maustekasvien hyödyntäminen, uudet pakkausmuodot sekä vastuullisuus.
Raikkaat cocktailit tekevät edelleen kauppansa ja makumaailmassa ollaan nyt palaamassa kohti tropiikkia.
– Trooppiset maut ovat suomalaisille tuttuja ja helppoja. Trooppisista juomista on ruvennut tulemaan raikkaampia versioita, jotka eivät ole niin esanssisia enää, Altian tuotekehitys- ja innovaatioprojekteissa mukana oleva tutkimuspäällikkö Milla Sorsakivi kertoo.
Jos nyt hyppäisi aikakoneella 1980-luvulle ja maistaisi sen ajan liköörivalikoimaa, huomaisi juomien olevan hyvin erilaisia kuin tänä päivänä. Kulutustottumukset ovat muuttuneet ja esanssiset sokeriliemet vaihtuneet raikkaisiin, luonnollisiin makuihin.
Trendikäs tilaa nyt ananasdrinkin, kuten Piña Coladan
Baarimestari Mikael Karttunen ennustaa, että seuraava hitti cocktaileissa on ananas.
– Baarimestarit ovat jo pitkään intoilleet ananaksesta, koska se on eräänlainen palvelukulttuurin symboli. Nyt intoilu on siirtymässä myös tiskin toiselle puolelle, Karttunen sanoo.
