Tämän vuoden juomatrendeissä korostuvat raikkaus, värikkyys, helppous, maustekasvien hyödyntäminen, uudet pakkausmuodot sekä vastuullisuus, Altialta kerrotaan. Myös Alko on listannut vuoden 2020 kiinnostavimmat juomatrendit.
Mitä Suomi juo vuonna 2020? Altian baarimestri Mikael Karttusen mukaan helppouden ja raikkauden ohella myös värikkyys ja iloisuus näkyvät tänä vuonna juomatrendeissä. Sen lisäksi suomalaiset tekevät entistä vastuullisempia juomavalintoja.
– Vastuullisuus näkyy kiinnostuksena matala-alkoholisempiin ja luonnollisista raaka-aineista valmistettuihin juomiin. Gini-maailmasta tuttu maustekasvien käyttö laajenee myös muihin kategorioihin kuten vodkiin ja rommeihin, Karttunen kertoo.
Karttusen mukaan laadukkaasti tehdyt juomat ja aidot maut ovat tulleet jäädäkseen.
– Vastuullisuus juontaa juurensa kahteen megatrendiin, joista toinen on huoli ympäristöstä ja toinen on terveystietoisuus. Kiinnostus maustekasvien hyödyntämiseen vastaa aitouden sekä uusien vaihtoehtojen kokeilemisen tarpeeseen.
Uusvanhoja viinimaita ja elämyksellisyyttä
Viineissä kiinnostusta herättävät sen sijaan uudet pakkausmuodot kuten esimerkiksi tölkit.
– Viineissä kuluttajat ovat entistä enemmän kiinnostuneita kokonaisvaltaisesta kokemuksesta, eli viinin maun tai käyttöyhteyden lisäksi myös pakkauksen ulkoasu, käytännöllisyys ja tarina ovat entistä tärkeämmässä roolissa. Vastuulliset valinnat näkyvät myös viineissä: luomu, erityisesti vegaaniset viinit ja tuotannon eettisyys ovat entistä tärkeämmässä roolissa, viiniasiantuntija Markus Hannula toteaa.
