Moni meistä syö aamupalalla rasvaista pekonia, mutta miksi? Vastaus löytyy vuosikymmenten takaisesta markkinointikikasta.
Vahvoista mielipiteistä tunnetun kokki Seagus Mullenin mukaan tämän hetken suosituimmat aamupalatuotteet ovat vuosikymmenten takaisia mainoskikkoja, jotka ovat onnistuneet jäämään osaksi rutiinejamme.
Runsaasta pekoniaamiaista voidaan Mullenin mukaan kiittää miestä nimeltä Edward Bernays, joka tunnetaan myös modernin markkinoinnin ja PR:n isänä. Miehen työnä oli lisätä yritysten myyntiä, ja ainakin pekonin suhteen hänen voidaan sanoa onnistuneen melko hyvin.
Kokki kritisoi myös aamuista mehulasillista
Bernaysin ajatus oli miettiä, kuinka ihmiseen voidaan vaikuttaa kaikista tehokkaimmin, ja hän hyödynsikin paljon enonsa Sigmund Freudin ajatuksia käytännön työssään.

