Mainos

Taas kävi ilmi, että kaurapuuron syönti kannattaa: Tutkimus vahvistaa saman keskeisen vaikutuksen kuin pienellä määrällä hedelmiä ja vihanneksia

Hedelmien ja kasvisten sekä  puuron syömisellä on positiivinen vaikutus diabetesriskiin, tuore tutkimus osoittaa.

Hedelmien ja kasvisten syöminen ehkäisee tyypin 2 diabetesta, mutta hyödyt saadakseen niitä ei tarvitse hotkia koko ajan. Tuoreen tutkimuksen mukaan tähän riittää jo hyvin pienet lisäykset.

Tutkimus julkaistiin BMJ-lehdessä, ja sen perusteella runsaasti hedelmiä ja kasviksia säännöllisesti käyttävät sairastuvat tyypin 2 diabetekseen puolet harvemmin kuin niitä vain harvoin syövät. Osallistujien syömiset pääteltiin veren C-vitamiini- ja karotenoidipitoisuuksista.

Jokainen 66 gramman lisäys päivittäisessä hedelmien tai kasvisten saannissa pienensi diabetesriskiä noin 25 prosenttia, tutkijat kirjoittavat. Esimerkiksi pieni omena painaa noin sata grammaa ja keskikokoinen porkkana noin 60 grammaa.

Kaurapuurokin hyödyksi

Samassa BMJ-lehdessä julkaistiin myös diabetestutkimus, jossa selvitettiin erilaisten täysjyväviljatuotteiden vaikutuksia tyypin 2 diabeteksen riskiin. Sen perusteella varsinkin täysjyväviljaiset aamiaismurot sekä kaurapuuro ja tumma leipä ovat tässä mielessä hyviä.

Tutkimusten tulokset vahvistavat jo valmiiksi mittavaa näyttöä hedelmien, kasvisten ja täysjyvätuotteiden terveellisyydestä, ja osoittavat jo suhteellisen pienten muutosten vaikuttavan diabetesriskiin.

Hedelmä- ja kasvistutkimukseen osallistui 9 800 tyypin 2 diabetekseen sairastunutta ja 14 000 tervettä eurooppalaista. Täysjyväviljatutkimuksessa hyödynnettiin 160 000 yhdysvaltalaisnaisen ja 37 000 miehen terveystietoja 24 vuoden ajalta.

Copyright 2020 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja